For mange kalorier og proteiner?


Misterhamper
 Share

Recommended Posts

Hej. Jeg har fundet en lille kort e-book af Mike Mentzers "Heavy Duty Nutrition". Deri beskriver han, hvordan 1 pund muskel (hvoraf 0,7 pund af det er vand og kun 0,22 er ren muskel) kræver 600 kcal at opbygge og 1 pund fedt kræver 3500 kcal. Hvis man træner så hårdt, at man kan opbygge 10 pund på 1 år, kræver det 6000 kcal ialt. 6000/365 = 16 kcal over ens BMR, og sammen med det 1 gram ekstra protein dagligt for at opbygge musklerne. Kan det passe at det ikke kræver mere for at tage på? Er det så ikk dumt at bulke med så stort kcal-overskud, som mange anbefaler? Han beskriver også hvordan/hvorfor man ikke behøver så mange proteiner dagligt, som næsten alle råder til.

Men det er nok bedre selv at læse det. 10 sider kort bog

http://www.tugagym.info/?p=20

Edited by Misterhamper
Link to comment
Share on other sites

Der er flere der snakker om at det er aldeles unødvendigt at have et for stort kalorieoverskud for at øge muskelmasse, bl.a. Christian Thibaudeau. Ifølge ham kan man under optimale omstændigheder maksimalt opnå en forøgelse af muskelvæv på ca. 125-175g om ugen, hvilket gør det uoverflødigt at være i et kalorieoverskud på 500+ kcal.

Men som han også siger er det for svært at ramme præcist hver dag og derfor bedre at være i 250-300kcal overskud selvom der vil sætte sig en smule overflødigt fedt. Det vil stadig nedsætte cutperioden(hvor man IKKE danner muskelvæv) betydeligt.

Har godt nok aldrig hørt det beskrevet så lavt som 16 kalorier. Hvis man forsøgte at ramme præcist det overskud ville to sæt mere til træning eller en tur op af en trappe gøre din kostplan utilstrækkelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke det endegyldige svar, men det er oplagt der er problemer i den udregning.

Det kunne f.eks. tænkes at det kræver væsentlig mere energi at bygge muskelmassen, end den konkret opbevarer.

Som jimbo også nævner er det meget et spørgsmål om hvad der er muligt at kontrollere og måle selv. Du har nærmest ingen jordisk chance for at styre om du lige er i 100-200 kcal overskud eller underskud for dagen.

Det jeg dog tror betyder væsentlig mere er tiden du er i anabolsk/opbyggende tilstand. Under et ikke-ubetydeligt overskud vil du kunne være i anabolsk tilstand langt mere tid af døgnet ift hvis du ligger og svinger omkring ligevægt - helt afgørende for at få opbygget den muskelmasse der er muligt hver dag.

Men det er bestemt tankevækkende hvor tæt på optimale gains man kan komme med godt timet kost og masser af træning.

Edit:

Da jeg regnede efter kan jeg se der muligvis er indholdt nogle "byggeomkostninger" i hans udregning. 22% protein i muskelmasse og 600kcal pr pund giver 100g protein pr pund muskler, dvs. 400kcal i energiopbevaring. Eller er det mon bare omsætningseffektiviteten der er indregnet (ca 30% af energien fra protein går til selve fordøjelsen)?

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share