Watt-Max Test


maxpuls
 Share

Recommended Posts

Watt-Max testen beskrives som en test der udføres på en cykel hvor man starter med 5min. på 100 watt, hvorefter man øger med 35watt hvert andet minut. Fik selv lavet en watt-max test for ca. 5mdr. siden (ifm. KRAM) - men kunne godt tænke mig at prøve igen - for at følge udviklingen (har en forventning om at mit kondital er øget).

Vil man også kunne udføre denne test på en crosstrainer eller løbebånd ved at yde samme effekt/ watt i samme interval. Min logik siger mig, at der altid skal bruges den samme iltoptagelser ligegyldigt hvordan man yder en effekt/ antal watt - og man derfor burde kunne udføre testen på flere maskiner, bare man kan indstille watt forbruget nøjagtigt. Eller vil man skulle anvende en anden form for interval/ antal watt hvis man eks. anvender en crosstrainer istedet for cykel - eller kan testen kun udføres på cykel?

Link to comment
Share on other sites

Du vil kunne bruge det samme princip til at finde dit VMax niveau for hhv cross-trainer og løbebånd. Men du kan ikke umiddelbart sammenligne niveauerne hvis diciplinerne er forskelige. Sammenlign cykelresultater med cykelresultater og løberesultater med løberesultater. Det er eksempelvis heller ikke usædvanligt at have forskellig maxpuls i forskellige dicipliner.

Link to comment
Share on other sites

Naturligvis kan man udføre en noglunde tilsvarende test på løbebånd, romaskiner osv. og du har ret i at det sandsynligvis samlet set ville give et bedre billede af iltoptagelsen, da disse testformer er forbundet med ret stor usikkerhed.

Beklageligvis kan du ikke bare anvende samme beregningsformel ved andre idrætsformer, da kroppens udnyttelsesgrad ikke er den samme ved fx. cykling og løb. Desuden er det lidt mere kompliceret end som så at måle watt for det ydre arbejde ved løb. Derfor måles sådanne test oftest via distancen.

Link to comment
Share on other sites

Du vil kunne bruge det samme princip til at finde dit VMax niveau for hhv cross-trainer og løbebånd. Men du kan ikke umiddelbart sammenligne niveauerne hvis diciplinerne er forskelige. Sammenlign cykelresultater med cykelresultater og løberesultater med løberesultater. Det er eksempelvis heller ikke usædvanligt at have forskellig maxpuls i forskellige dicipliner.

Du mener forskel i højeste puls ved forskellige idrætter, som ikke er det samme som forskellig max.puls. Forskellen består i om man er trænet op til at nå sin fysiologiske max.puls i den pågældende idrætsgrene (altså når vi taler om de meget konditionskrævende idrætter), samt om træningsformen og ens udførelse af denne naturligt vil medføre en lavere normal arbejdspuls.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Naturligvis kan man udføre en noglunde tilsvarende test på løbebånd, romaskiner osv. og du har ret i at det sandsynligvis samlet set ville give et bedre billede af iltoptagelsen, da disse testformer er forbundet med ret stor usikkerhed.

Beklageligvis kan du ikke bare anvende samme beregningsformel ved andre idrætsformer, da kroppens udnyttelsesgrad ikke er den samme ved fx. cykling og løb. Desuden er det lidt mere kompliceret end som så at måle watt for det ydre arbejde ved løb. Derfor måles sådanne test oftest via distancen.

Ved du om der findes beregningsformler for crosstrainer, romaskine etc., som tilsvare den man bruger på cykel - så man kan beregne sit itloptag?

Link to comment
Share on other sites

Tror desværre ikke de nønskede formler findes for crosstrainer og roergometer. Men tror sagtens det ville kunne lade sig gøre men usikkerhederne på de tester ville blive ganske store da der er mange involverede muskler og komplekse bevægelser i forhold til cykling!

På løbebånd vil det sikkert være lettere hvis man løber med stigning. Har prøvet at lave min eget formel for løb på bånd uden hældning da mange mennesker ikke kan nå en virkelig VO2Max på cykel. Problemet med sådanne formler er den store variation der er i løbeøkonomien hos forskellige individer.

Kvinder har generelt ikke så god som mænd og selv i en homogen gruppe af løbere vil der stadigvæk være en ret stor spredning omkring en given middelværdi for løbeøkonomi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share