Hvorfor har kvindelige løbere små bryster?


Satchmo
 Share

Recommended Posts

Dette er et indlæg som sikkert får mange (især kvinderne) til at rynke med øjenbrynene, men altså. Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogen fysiologisk forklaring på, hvorfor kvindelige løbere har så små bryster? Ved selvfølgelig godt at man ikke bare kan skære det hele over i en kam, men når det er sagt, så oplever jeg da helt klart at størrelsen på kvindelige eliteløberes bryster er mindre end gennemsnittet. Både for den almindelige kvinde som ikke dyrker motion, men også sammenlignet med andre elitesportsudøvere. Mange vil sikkert sige at de kan være gemt inde under en sports BH, men jeg tror ikke det er forklaring nok. Så vidt jeg har forstået stopper kvinders menstruation når de kommer under en fedt % på under 10! Og der er vel mange eliteløbere som har under 10% i fedt?! Kan den lave fedt% og dermed den manglende menstruation hæmme udviklingen af det kvindelige kønshormon østrogen som har betydning for udviklingen af brysterne? (Jeg er forresten en dreng 19 år. Det kan angiveligt være årsagen til at jeg, i eksorbitant grad, finder dette emne spændende)

Link to comment
Share on other sites

Dette er et indlæg som sikkert får mange (især kvinderne) til at rynke med øjenbrynene, men altså. Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogen fysiologisk forklaring på, hvorfor kvindelige løbere har så små bryster? Ved selvfølgelig godt at man ikke bare kan skære det hele over i en kam, men når det er sagt, så oplever jeg da helt klart at størrelsen på kvindelige eliteløberes bryster er mindre end gennemsnittet. Både for den almindelige kvinde som ikke dyrker motion, men også sammenlignet med andre elitesportsudøvere. Mange vil sikkert sige at de kan være gemt inde under en sports BH, men jeg tror ikke det er forklaring nok. Så vidt jeg har forstået stopper kvinders menstruation når de kommer under en fedt % på under 10! Og der er vel mange eliteløbere som har under 10% i fedt?! Kan den lave fedt% og dermed den manglende menstruation hæmme udviklingen af det kvindelige kønshormon østrogen som har betydning for udviklingen af brysterne? (Jeg er forresten en dreng 19 år. Det kan angiveligt være årsagen til at jeg, i eksorbitant grad, finder dette emne spændende)

Det er forskellige fra kvinde til kvinde hvornår menstruation stopper - for nogle skal de bare under 18-19%, og andre kan måske kom ned på 13% inden det stopper. Men de 10% er nok lavt sat.

Når du siger at ikke alle eliteatleter har så små bryster, så hænger det helt sikkert også sammen med at det også er ret forskelligt hvor lavt kvinder er nee i fedt% i de forskellige sportsgren. Har set en tabel i en ernæringsbog, og for nogle sport er gennemsnittet 13%, og for andre kan det sagtens være 21%.

Link to comment
Share on other sites

Blander mig lige.

Jeg har lagt mærke til at mange (kvindelig) x-elite atleter stadig går rundt med små brystkasser efter de er stoppet og selv når deres fedt procent er normal (eller relativ normal, jeg ved det jo i virkeligheden ikke).

Er det fordi kroppen har kodet sig selv til at sætte fedt sådan (altså på en eller anden måde undgå bryst partiet).

Tænker det er lidt som (tager mig selv som eksempel) svømmere der bliver bred skuldret og egentlig er det hele livet bagefter.

Godt min kæreste ikke bruger mol, så læser hun ikke at jeg kigger på andre bryster :blush:

P.s

Satchmo >> Om man er 19 eller 24 eller mere så er bryster altid et helt og adeles urimeligt interessant emne.

Link to comment
Share on other sites

Som flere har været inde på tror jeg også det er noget der direkte er affødt af den lave fedtprocent, i sammenhæng med at det nok er de færeste eliteløbere der lægger vægt på træning af overkroppen. På samme måde som f.eks. mange topryttere i cykling ikke just er kendt for en stor overkrop.

I bund og grund handler det vel om at kroppen hele tiden vil forsøge at tilpasse sig bedst muligt det den bliver stillet for, og når der løbes meget, uden træning af resten af kroppen, vil den formentligt blive smidt nogle af de muskler der ikke bruges, og den stigende træning vil self. og give lavere fedt%

Tanke: Lidt trist fænomen at mange kvinder løbetræner og samtidig forventer at kunne få en "pæn" (subjektivt) overkrop samtidig uden egentlig at gøre noget for den.

Btw: er selv 19 år :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor har kvindelige eliteløbere små bryster?

-Naturlig udvælgelse! Piger med små bryster har mindre dødvægt at slæbe på, og derfor vil de alt andet lige være bedre disponeret for løb end piger med større barm. Selvfølgelig vil en reduceret fedtprocent resultere i mindre bryster, men udvælgelsen sker formentlig allerede før det. På samme vis med resten af kropsbygningen. De bedste kvindelige marathonløbere har smalle hofter (som mænd), da denne kropsbygning er mere effektiv (energibesparende) i forhold til løb end en kropsbygning med brede hofter.

Hvorfor har kvindelige eliteløbere mindre bryster end andre? Hvorfor er basketballspillere højere end gennemsnittet?? -nej, man bliver ikke højere af at spille basket :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Bryster er meget relateret til fedt%

Jeg har altid brugte en stor B/ lille C skål.. !! Efter et vægttab på 13 kg hvor jeg skulle stille op i fitness var mine bryster ikke eksisterende, selv en A skål var for stor... !! Nu her 4 måneder efter hvor min vægt igen er på normalt niveau er mine bryster også, altså tilbage til en B/C skål.. !! Menstrationen stoppede ved en fedt% omkring de 15%.. !!

Noget er selvfølgelig genetisk betonet, men kvindelige løbere har en lav fedt% og jeg tror personligt det er den priære årsag til deres bryster er små.. !! Det er af samme grund at kvinder med store bryster bliver bedt om at tabe sig før en evt. bryst formindskelses operation kan komme på tale.. !!

EDIT: Jeg er enig i, at man nok ik får små bryster af at løbe, men dem med den rette kropsform (tynd med små bryster) vælger at løbe.. ! Jeg tror dog mange af de kvinder ville få større bryster hvis de lå løb på hylden og tog 15 kg på.. !!

Edited by Anita Rye
Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet kan muligvis besvares med et andet spørgsmål: hvis du havde D+, hvor motiveret ville du så være til at vælge en sportsgren som løb?

Jeg er på linie med Baronen: man får ikke små bryster af at løbe (måske lange), men hvis man har store bryster vil man nok vælge en sporsgren med knapt så stort fokus på vedvarende op/ned-bevægelser. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet kan muligvis besvares med et andet spørgsmål: hvis du havde D+, hvor motiveret ville du så være til at vælge en sportsgren som løb?

Enig, der findes meget få gode sports BH´er hvis man bruger over en e skål, og det er ikke rart at løbe hvis ens barm hopper op og ned

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share