Vægtøgning-haster


AMNJ
 Share

Recommended Posts

Er der nogle som kan hjælpe mig?

Jeg skal ta 6 kg på hurtigst muligt min historie kort fortalt.

Jeg er pt. indlagt med anoraksi,og jeg vil så gerne blive rask(fik sygdommen i en sen alder og jeg har et liv jeg skal tilbage til som pt. er på stand by)både i mit hovede og i min krop.. Herinde får jeg 1/2 times psykolog om ugen og det er slet ikke nok(der er ikke resurser til mere-lorte system-).

Jeg har fundet en privat behandler som kun arbejder med spiseforstyrrelser, som jeg virkelig føler jeg kan stole på og som kan hjælpe mig til at blive rigtig rask. Men det kræver jeg bliver udskrevet for at kunne komme op til hende, og det kan jeg først blive når mit bmi er oppe på 15 så jeg mangler 5-6 kg ....

og det skal gå stærkt men " sundt" jeg kan ikke bare guffe slik,kage,osv i mig, det skal være sunde ting. sunde fedtstoffer ,som giver min krop noget at arbejde med, og gerne med masser af vitaminer osv..

Så jeg vil ta hovedet under armen og tvinge mig selv til mekanisk spisning og se maden som medicin så jeg kan komme ud og blive rigtig rask og leve det liv jeg sådan savner......

Her er min kost plan som jeg SKAL følge (og det gør jeg også :-)DVS alt i kan hjælpe med er der udover... jeg må ikke erstatte noget, med noget andet ..

KOSTPLAN:

(det skal lige siges sonden først blev øget til 900ml i går, den plejer at være på 600ml)

(9 timer) sonde 900ml 900 kcal

kl 10 proteindrik 100ml 120kcal

1/2 æble 30kcal

kl 13.30 1 1/2 dl yougurt135 kcal

musli 72 kcal

1/2 bolle 76kcal

pålæg 20 kcal

kl 16 proteindrik120kcal

kl19 1 1/2dl yougurt 135 kcal

musli72kcal

1/2 bolle 76kcal

smøreost 20kcal

pålæg 20 kcal

I ALT 1796 kcal

Jeg vil virkelig være taknemlig for alle gode råd/ideer til ekstra kost...

Link to comment
Share on other sites

Er der nogle som kan hjælpe mig?

Jeg skal ta 6 kg på hurtigst muligt min historie kort fortalt.

Jeg er pt. indlagt med anoraksi,og jeg vil så gerne blive rask(fik sygdommen i en sen alder og jeg har et liv jeg skal tilbage til som pt. er på stand by)både i mit hovede og i min krop.. Herinde får jeg 1/2 times psykolog om ugen og det er slet ikke nok(der er ikke resurser til mere-lorte system-).

Jeg har fundet en privat behandler som kun arbejder med spiseforstyrrelser, som jeg virkelig føler jeg kan stole på og som kan hjælpe mig til at blive rigtig rask. Men det kræver jeg bliver udskrevet for at kunne komme op til hende, og det kan jeg først blive når mit bmi er oppe på 15 så jeg mangler 5-6 kg ....

og det skal gå stærkt men " sundt" jeg kan ikke bare guffe slik,kage,osv i mig, det skal være sunde ting. sunde fedtstoffer ,som giver min krop noget at arbejde med, og gerne med masser af vitaminer osv..

Så jeg vil ta hovedet under armen og tvinge mig selv til mekanisk spisning og se maden som medicin så jeg kan komme ud og blive rigtig rask og leve det liv jeg sådan savner......

Her er min kost plan som jeg SKAL følge (og det gør jeg også :-)DVS alt i kan hjælpe med er der udover... jeg må ikke erstatte noget, med noget andet ..

KOSTPLAN:

(det skal lige siges sonden først blev øget til 900ml i går, den plejer at være på 600ml)

(9 timer) sonde 900ml 900 kcal

kl 10 proteindrik 100ml 120kcal

1/2 æble 30kcal

kl 13.30 1 1/2 dl yougurt135 kcal

musli 72 kcal

1/2 bolle 76kcal

pålæg 20 kcal

kl 16 proteindrik120kcal

kl19 1 1/2dl yougurt 135 kcal

musli72kcal

1/2 bolle 76kcal

smøreost 20kcal

pålæg 20 kcal

I ALT 1796 kcal

Jeg vil virkelig være taknemlig for alle gode råd/ideer til ekstra kost...

Jeg går ud fra at den behandling du undergår er skræddersyet til at få dig til at tage på? (Hvis du er en inaktiv pige omkring de 40kg tror jeg godt at du kan tage på af 1800 kcal dagligt)

Hvis ikke du tager på af det mad du får 'på recept' er det da helt hul i hovedet og de bør give dig flere kalorier.

Link to comment
Share on other sites

Lige som Thorhauge nævne burde det skræddersyet program give dig en ønsket vægtforøgning, i forhold til hvad dine nuværende behandlere finder best. Af samme grund kan jeg da kun råde dig til at snakke med dem om problemet, kan forstå at det kan være svært i "lorte systemet"!!

Men hvad undre mig lidt er at der ikke bruges fedtholding fodder i din kost? Men kommer vel også lidt an på hvad tanken bad behandlingen er, (1) at lære dig at spise mere eller (2) at smide nogle kilo på kroppen af dig. Handlede det om det sidste ville jeg nok vælge protin (ikke protein), fløde, sødmælk, fed fisk, olie, nødder og andre ernergitætte madvarer.

Men igen, forsøg at snakke med dine behandlere og find ud af hvorfor du ikk får mere, eller hvorfor du ikke tager på. Det kunne jo ske at der lå en logisk forklaring bag kostplanen :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Lige som Thorhauge nævne burde det skræddersyet program give dig en ønsket vægtforøgning, i forhold til hvad dine nuværende behandlere finder best. Af samme grund kan jeg da kun råde dig til at snakke med dem om problemet, kan forstå at det kan være svært i "lorte systemet"!!

Men hvad undre mig lidt er at der ikke bruges fedtholding fodder i din kost? Men kommer vel også lidt an på hvad tanken bad behandlingen er, (1) at lære dig at spise mere eller (2) at smide nogle kilo på kroppen af dig. Handlede det om det sidste ville jeg nok vælge protin (ikke protein), fløde, sødmælk, fed fisk, olie, nødder og andre ernergitætte madvarer.

Men igen, forsøg at snakke med dine behandlere og find ud af hvorfor du ikk får mere, eller hvorfor du ikke tager på. Det kunne jo ske at der lå en logisk forklaring bag kostplanen :4mewantfood:

Behandlingen er helt sikkert skræddersyet efter din 1), da du ellers ville få flere kcal om dagen, og komme på en decideret vægtøgningsdiæt. Dog irriterer det mig lidt at halvdelen af dit indtag kommer fra sonde - medmindre de trapper den ned og øger mængden af alm. mad.

Link to comment
Share on other sites

ja det har i sikkert ret i , jeg er bare så frustreret over det ikke går hurtigere, for føler ikke jeg kommer nogle vegne på den her måde. og som i siger er det ikke fordi der er særlig meget fedt i maden, og det mangler jeg , jeg mangler ligesom nogle alternativer jeg kan supplere op med og min kost vejleder kommer først tilbage fra ferie torsdag og en lille uge er lang tid når man bare sidder her og gerne selv vil gøre noget og komme af med den sonde...

og jeg vil bare så gerne videre og ud herfra så jeg kan blive "rigtig" rask igen ..

Tusind tak for svarene....

Link to comment
Share on other sites

Hvis du virkelig har styrken til at spise og øge i vægt, så følg mribers råd med at spise noget mere fedtholdigt: nødder, avocado, fløde, sødmølk, sødmælks/flødeyoughurt, masser af olier, smør på brødet, nutella, peanutbutter osv. Tænk ikke på kostplanen, hvis du vil tage hurtigt på. For det virker lidt besynderligt, at din kost ikke er mere fedtholdig..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share