hypertrofi spørgsmål


niklas_hoejlund
 Share

Recommended Posts

hej alle.

er igang med at lave et 2-split program.

havde tænkt mig at lave 5 gentagelser i alle øvelser - er det hensigtmæssigt mht hypertrofi? eller skal man op mellem 6-12?

har to håndvægte, en bænk og en chinup-stang til rådighed

jeg stiger 1,25kg i alle øvelser ved hver træning. her støder jeg dog på et lille problem idet jeg i øvelser som side laterals ikke er særlig stærk hvilket betyder jeg starter med 4,5kg i hver hånd, men ikke kan stige til mere end omkring 14kg - hvilket gør at den samlede cyklus ikke bliver særlig lang. Samt at jeg starter med en vægt der er ret let...

jeg har lige holdt 9 dages pause efter at have kørt hst, men er nu i tvivl om de første pas i det nye program overhovedet vil gøre noget da det virker ret let her i starten. er der nogle "regler" mht hvor langt ned man kan gå i vægt i forhold til sit maks og stadig opnå hypertrofi.

har tænkt mig at træne hver anden dag - opdelt således:

bryst/skulder/triceps

5 sæt bænkpres

5 sæt incline bænk

3 sæt flyers

3 sæt military

3 sæt rear laterals

3 sæt side laterals

ryg/ben/biceps

5 sæt wide squat

3 sæt calf raise

5 sæt dødløft

3 sæt onearm rows

5 sæt pullps

3 sæt shrugs

3 sæt biceps db curl

3 sæt concentrated curls

håber i kan/vil tage jer tid til at hjælpe mig!

mvh

niklas

Link to comment
Share on other sites

hej

kan se du er rimelig ny i feltet og vil derfor, som det første, råde dig til at læse rundt omkring på dette forum og andre steder for at få noget grundviden. bodybuilding er en noget indviklet og teknisk svær sport.

jeg vil råde dig til at finde et progressions skema med procentsatser, da det er helt hul i hovedet at stige med 1,25 kg i fx lateral raise og dødløft (kan du ikke selv se det?)

og så plejer de fleste at køre efter sæt MED repetitioner. et godt bud kunne være at du løftede en vægt 10 gange (repetitioner) holdt pause et par minutter, til du kan klare løftet igen, og så gentog det 2 gange. altså det man forkorter til 3*10 (3 sæt af 10 reps)

held og lyk-

Link to comment
Share on other sites

tak for svaret - haha:D

jeg har åbenbart udtryk mig rimelig tumpet for jeg er bestemt ikke nybegynder - ikke noget geni - men bestemt heller ikke nybegynder.

ja bodybuilding er indviklet - bestemt! og det er især indviklet når man søger rundt på diverse fora og folk skriver noget vidt forskelligt uden at komme med nogen særlige begrundelser... det er derfor jeg spørger her fordi folk generelt giver ret fornuftige svar.

jo nu du siger det kan jeg godt se det ikke hænger sammen, men hvorfor giver du så ikke et bud på hvad jeg skal gøre eller måske giver et link til hvor jeg kan finde det? mine håndvægte kører i 1,25kgs intervaller.

jeg har ikke nogen erfaring med opsætning af 2-split og spørger derfor... men at tro jeg ikke kender termer som repetition og sæt når jeg selv næver jeg lige har dekonditioneret i 9 dage. det hænger sgu da ikke sammen...

men det var da sødt af dig at give dig tid til at skrive...

Link to comment
Share on other sites

er der nogen der har et link til en side hvor man kan udregne lineær progressionen ud fra ens 5RM som funktion af træningscyklusens længde?

eller nogen der kender til at man i starten af en cyklus minimum skal starte med FX 50% af sin 5RM for at opnå den ønskede hypertrofi gennem hele cyklus? er der nogle gyldne regler på dette område?

Link to comment
Share on other sites

Hvor længe har du trænet??

Medmindre du har trænet længe ville jeg ikke gøre det så besværligt for dig selv, start feks med at tage en vægt du kan lave 10 gange og så lav 5 og så øg langsomt derfra. Behøves ikke at være mere vanskeligt

Link to comment
Share on other sites

jeg er 21 nu.

jeg har været eliteroer på team danmark, men blev skadet da jeg var 16. derefter begyndte jeg langsomt at styrketræne. konkret teori har jeg fra team danmark undervisning på gym, foredrag ved talentudviklingssamlinger og idræt mellemniveau på gym. og så self alt den løse viden man får når man befinder sig i idrætskredse.

har været igennem al begyndertræningen (begyndte at vægttræne da jeg var 13). men vil gerne igang med noget lidt mere avanceret nu.

stats:

186høj

ca 80kg

fedtprocent på en 6-8%

har vedhæftet et billede så i kan se hvordan det "står til"

mit mål et lidt mere masse - vil ikke være kæmpe stor

post-15228-1206394599_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

tak!

nej selvfølgelig skal man ikke gøre det for svært for sig selv. det har jeg skam heller ikke tænkt mig at gøre:)

det er også bare et par enkle spørgsmål - for på samme tid er det jo også dumt at "spilde" sin tid.

er sådan set bare nysgerrig efter at vide hvor langt ned man kan gå fra sin 5RM ved starten af træningscyklus samt hvor meget jeg bør stige i hhv store og små øvelser under forudsætning af at mine vægte kører i intervaller på 2,5lb. og hvor lang en træningscyklus bør være.

mvh

niklas

Link to comment
Share on other sites

jo nu du siger det kan jeg godt se det ikke hænger sammen, men hvorfor giver du så ikke et bud på hvad jeg skal gøre eller måske giver et link til hvor jeg kan finde det? mine håndvægte kører i 1,25kgs intervaller.

Fordi intet er gratis.. Det er lovligt at søge selv først, som han jo også så fint skriver til dig.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share