Binyrebarkhormon


NinaLund
 Share

Recommended Posts

Hej med jer:)

Jeg er en pige på 22 år der igennem 7 år har bøvlet med mit knæ. Skaden er fra løb og nok en overbelastningsskade.

Efter en masse forsøg på at få det væk mistede jeg lidt modet, indtil jeg i oktober valgte at få en binyrebarkhormon indsprøjtning. Lægen mente, at det var slimsækken på indersiden af knæet den var gal med. Så jeg fik en i oktober, men desværre kom skaden igen efter en uges tid. Jeg fik så endnu en i januar - her fik jeg mere derind. Og vupti - jeg har ikke mærket noget siden:) Dog er jeg gået væk fra løb og er begyndt at træne en del MTB, hvilket har resulteret i overbelastning af håndledet:(

Efter indsprøjtningen af binyrebarkhormon i januar er mit knæ stadig blå og der er en bule indad der hvor jeg fik den.

Nu overvejer jeg selvfølgelig at få en i håndledet, så jeg kan komme i gang med træningen igen. Det skal siges at jeg har bøvlet med det i ca. 1 måned, hvor jeg har begærnset træningen til lidt landevej, hvor jeg ikke belaster håndledet så meget.

Hvad mener I? Hvor skadeligt er det? Og er der nogen der kender til at det forbliver blåt og det går indad sådan?

Håber I kan hjælpe..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kun bekendt med binyrebark hormon i forhold til cremer og dets lignende.

Her nedbryder cremen din hud og du ender med pergament hud istedet for sund og smidig hud.

Binyrebarkhormon skal såvidt muligt undgås da det ikke er det sundeste middel for kroppen.

Når det er sagt så er jeg ikke bekendt med intern-BBHormon-behandling

Link to comment
Share on other sites

Mht binyrebarkhormon: Jeg har selv lige fået to injektioner over et par måneder for en dårlig skulder (dvs en betændt bicepssene).

Det er ikke første gang jeg har prøvet det - fik det for en ti års tid siden for rygproblemer - og kan kun sige, at det er super effektivt!

Problemet med binyrebarkhormon, som jeg har forstået det, er at det ved større mængder (kunstigt) tilført til kroppen, kan sætte egenproduktionen af hormonet i stå.

Men ved de meget små doser der injiceres lokalt, er der meget sjældent problemer forbundet med det. Så det skal du ikke frygte.

Forresten, blå mærker kan være meget længe om at forsvinde, så det skal du heller ikke være nervøs for.

Til gengæld kan det være at du skal være lidt mere forsigtig når du genoptager træningen. Det er jo typisk at man kører på i forhold til hvad ens muskler kan holde til, før sener o.a. er trænet op igen. De er jo væsentlig længere om at udvikle sig end muskler er. Og så lad være med at lave strækøvelser den første lange tid under genoptræning (og da slet ikke de ømme steder!). Udstrækning forværrer problemerne.

Vh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Hej

Er de "blå mærker" mærkere pletter eller??

Jeg har selv fået et par blokader hvor jeg fik mørkere pletter og hul indad. Det er fedtnekrose.

mvh Knætøzen...

Hej,

Jeg har et blåt mærke der, hvor der er et hul ind i knæet.

Hvad er det fedtnekrose helt præcis?

Link to comment
Share on other sites

hej

fedtnekrose er fedtvævet der er dødt, efter hvad jeg har kunne læse mig frem til så skyldes det dårlig injektionsteknik.

Har du haft hormonelle problemer med binyrebarkhormoner, jeg fik bla. ureglmæssig mens hedeture osv...

Jeg ved at mange finder disse behandlinger smertelindrende men jeg ville personligt ikke bare forsætte ud i det blå uden at finde ud af hvad der er det smerteprovokerende problem

mvh Knætøzen

Link to comment
Share on other sites

Lokalt indsprøjtet binyrebarkhormon er en syntetisk analog til det naturlige binyrebarkhormon cortisol som, som navnet antyder, produceres i binyrernes bark. Stoffet kaldes i folkemunde også for stresshormon fordi det hjælper kroppen med at cope igennem stress tilstande, fysisk såvel som psykisk.

En af de mest markante virkninger af stoffet er evnen til at dæmpe kroppens immunforsvar, både hvad angår udefrakommende infektioner som bakterier, men også tilstande hvor kroppens immunforsvar uhensigtsmæssigt angriber dele af kroppen selv. Binyrebarkhormon bruges derfor flittligt både indenfor hudsygdomme og bevægeapparatet.

Hvis der er en tilstand i et led eller lign. hvor der findes en betændelsestilstand som ikke er forårsaget af udefrakommende bakterier eller lign. og reaktionen er uhensigtsmæssig, som det fx er tilfældet for dit knæ ved mistanke om bursit, så kan man langt hen i et udredningsforløb med lægen vælge at give en lokalindsprøjtning af binyrebarkhormon i leddet. Stoffet optages så godt som ikke til resten af kroppen (hvilket er heldigt idet binyrebarkhormons virkning på hele kroppen over en længere periode er ret uheldig) og nedbrydes kun ganske langsomt. Samtidig er den eneste rigtig mulige bivirkninge en infektion i leddet, og hvis lægen der giver holder sig til de gængse procedurer så er denne risiko også relativ lav.

Binyrebarkhormon injektioner er imidlertid lidt en "sidste udvej" før mere drastiske indgreb som fx kikkertoperationer, og ofte finder man aldrig rigtig ud af hvad problemet er ved bare at give et skud binyrebarkhormon idet stoffet grundet dets karakter kan midlertidigt dæmpe symptomerne (og til en hvis grad problemet) på næsten enhver lidelse relateret til bevægeapparatet.

Men at give binyrebarkhormon til deciderede overbelastede led, eller bare generelt som første valg ved problemer er forkert - i stedet bør du måske overveje om du ikke skal give håndleddet en pause i stedet - ved overbelastning af led er binyrebarkhormon bare symptombehandling - og alligevel en ret invasiv procedure som ikke skal være første løsning på ethvert problem.

Hvad angår fedtnekrose er det lokal vævsirritation (af fedtvævet) grundet indsprøjtningen - det er svært helt at kunne gardere sig mod. Blå mærker grundet indsprøjtningen kan som nævnt tidligere persistere i rigtig lang tid uden der nødvendigvis er noget galt.

Det er usandsynligt at indsprøjtninger med binyrebarkhormon giver andre hormonelle symptomer - stoffet optages som sagt så godt som ikke til resten af kroppen - og selv om det er tilfældet er mængderne ved engangsindsprøjtning meget begrænsede (hormonet produceres normalt også cyklisk i kroppen), og endelig giver det slet ikke symptomer som hedeture o.lign (det påvirker bl.a. kroppens metabolisme hvad angår immunforsvar, blodsukker o.lign.)

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share