Nyt 5-ugers program, kritik?


showtek
 Share

Recommended Posts

Programmet ser således ud:

dag 1 - Bryst og Triceps

DB flad bænk

DB skrå bænk

DB flyers

Triceps kabel/BB

dag 2 - Biceps og Ryg

Pull downs

bent over barbell rows

lænd, ryg bøjninger evt med vægt

Biceps kabel/håndvægte (curls)

dag 3 - Ben, Skulder og Mave

Leg press

Military press

Mave m. belastning (lige, skrå)

Leg raises (ved ikke om det er navnet, men man hænger i armene og løfter benene fremad så de danner en 90 graders vinkel med overkroppen)

Der køres 5x5 i sættene i de 5-uger, med fokus på at have en hjælper til f.eks. i bryst øvelserne at løfte vægtene op for mig, så jeg skal holde igen på vej ned, vejen ned skal vare i 5 sekunder ca.

Link to comment
Share on other sites

Programmet ser således ud:

dag 1 - Bryst og Triceps

DB flad bænk

DB skrå bænk

DB flyers

Triceps kabel/BB

dag 2 - Biceps og Ryg

Pull downs

bent over barbell rows

lænd, ryg bøjninger evt med vægt

Biceps kabel/håndvægte (curls)

dag 3 - Ben, Skulder og Mave

Leg press

Military press

Mave m. belastning (lige, skrå)

Leg raises (ved ikke om det er navnet, men man hænger i armene og løfter benene fremad så de danner en 90 graders vinkel med overkroppen)

Der køres 5x5 i sættene i de 5-uger, med fokus på at have en hjælper til f.eks. i bryst øvelserne at løfte vægtene op for mig, så jeg skal holde igen på vej ned, vejen ned skal vare i 5 sekunder ca.

Vil du også kører 5x5 i flyers, triceps og biceps??

Hvor bliver dødløften af? og squat?

Derudover er der jo en lav frekvens på programmet...kun 1 gang om ugen, er det af nogen bevidst grund?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil køre 5x5 i samtlige øvelser, tungt, i så lang en periode, vil jeg næsten garantere dig for at du render ind i en skade. Hold dig til de store øvelser, og benyt de små til at supplere med flere reps i stedet.

Det er jo også et spørgsmål om du vil køre alle dagene i træk, pasue, forfra, eller træne tre dage om ugen, osv.

Der køres 5x5 i sættene i de 5-uger, med fokus på at have en hjælper til f.eks. i bryst øvelserne at løfte vægtene op for mig, så jeg skal holde igen på vej ned, vejen ned skal vare i 5 sekunder ca.

Det mener du forhåbentligt ikke? Sørg i stedet for at køre med vægte, du kan håndtere, og fokusér på at løfte med god teknik, eksplosivt og med de muskler, du vil optræne.

Link to comment
Share on other sites

Vil du også kører 5x5 i flyers, triceps og biceps??

Hvor bliver dødløften af? og squat?

Derudover er der jo en lav frekvens på programmet...kun 1 gang om ugen, er det af nogen bevidst grund?

Ja jeg vil også køre 5x5 i de øvelser.

Dødløft og squat bliver implementeret efter de 5 uger hvor jeg starter på lidt variation i form af funktionel styrke.

Grunden til den lave frekvens er at sådan som jeg skal køre øvelserne - MEGET langsomt på tilbage vejen, belaster det musklerne meget :) og da jeg ikke er vant til den slags belastning, ligger jeg roligt ud :)

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg vil også køre 5x5 i de øvelser.

Dødløft og squat bliver implementeret efter de 5 uger hvor jeg starter på lidt variation i form af funktionel styrke.

Grunden til den lave frekvens er at sådan som jeg skal køre øvelserne - MEGET langsomt på tilbage vejen, belaster det musklerne meget :) og da jeg ikke er vant til den slags belastning, ligger jeg roligt ud :)

Må jeg spørge, hvad skulle fidusen bag det være??

- i mine ører lyder det som om du vil køre forced rep/failure et godt stykke af vejen, og det holder hvert fald ikke 5 uger i træk...

Derudover er jeg helt enige i hvad de andre skriver, hvor er progressionen?

Og mener heller ikke at det skulle være specielt godt at køre 5x5 i beceps/triceps eller flyers, brug dog hellere støtteøvelserne til at kaste lidt flere reps på musklerne...

Noget helt andet er, hvad gør dit program til et 5-ugers program?? Som nævnt tidligere er der ingen progression eller noget som helst, der gør at det SKAL køre over 5 uger - det der program kan ligeså vel køres over tre uger, som det kan køres over 6 uger..forstår vist ikke helt logikken bag dit program..

At squat/dødløft bliver sat ind efter 5 uger pga. fokus på funtionel styrke, hva betyder det nu?

Bænkpres/military bidrager vel også i samme grad som squat og DL funktionel styrke??

Link to comment
Share on other sites

Der køres 5x5 i sættene i de 5-uger, med fokus på at have en hjælper til f.eks. i bryst øvelserne at løfte vægtene op for mig, så jeg skal holde igen på vej ned, vejen ned skal vare i 5 sekunder ca.

Fokuser hellere på at tage øvelsen ordentligt, som der også bliver sagt.. Teknik er vigtigt især hvis du vil køre 5x5 i alle, hvilket jeg også finder som en dårlig ide.. Hvad er din erfaring med træning?

MVH PK

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share