Av mit knæ!!


Johan S
 Share

Recommended Posts

Jeg har efterhånden pådraget mig et temmeligt ømt område lige under knæskallen.

Det startede for omkring to måneder siden, og er blevet værre med tiden.

Jeg spiller volleyball på et ok plan. Desuden styrketræner jeg med squat(tungt: 3-8 reps pr. sæt) som primære træning af ben.

Jeg går ud fra, at jeg har pådraget mig et såkaldt "springerknæ". En typisk skade for os volleyspillere! Jeg kunne godt bruge info om øvelser til at lindre, evt. behandling og andre foranstaltninger, der kan få skidtet til at gå i sig selv igen, for det er rasende irriterende.

Mange tak til de, der vil hjælpe mig.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa Johan

Det lyder helt sikkert som et "jumpers knee" ... hvilket kan være utroligt irriterende!! Jeg har selv været plaget af det i et par år, men det er nu heldigvis gået i sig selv! Hvis du går til din læge eller fysioterapeut vil du helt sikkert få at vide at du skal holde en pause fra din sport! Dette har du sikkert lige så svært ved som alle andre idrætsudøvere, men der er dog nogle enkelte ting du kan gøre, som uden tvivl vil hjælpe på det; Go opvarmning er MEGET vigtigt, brug gerne et knæbind, som kan holde knæet varmt... dvs ikke et af de der små knæbind, som holder knæskalden på plads, og som alle af en eller anden grund bruger nu??! Det er vigtigt at du konstant holder dit knæ varmt! Det er noget skidt at blive varm/kold varm/kold...fx ved udskiftninger i din sport. Du kan evt også bruge noget tigerbalsam. Der findes ligeledes andre creme o.lign, som varmer/bedøver... en af dem hedder vist nok "Felden gel"!?

På denne måde er der chance for at få det under kontrol, men hvis ikke er der nok ingen vej uden om pausen..desværre. Måske skulle du starte med at nedtrappe din styrketræning mens du prøver at få det under kontrol. (jeg ved godt det er svært)

Til sidst mener jeg at min læge engang fortalte mig noget om, at det værste ved springer knæ er smerten. Det er noget med en sene under knæet du vist nok flosser op, (=overbelaster) men det er vist ikke særlig ofte at det bliver til en rigtig grim skade. Dette må du dog ikke hænge mig op på da det er nogle år siden jeg selv var udsat for det. Heldigvis!!

Held og lykke med det

MVH, DBM

Link to comment
Share on other sites

Hej Johan

Her er et tidligere indlæg jeg skrev i relation til kronisk overbelastede achillessener. Da jumper's knee formentlig kan sammenlignes med overbelastning af achillessenen, er det muligt, at du vil opleve bedring efter et regime som beskrevet herunder blot anvendt på quadricepsmuskulaturen (forsiden af låret). Hvis ikke du er helt med på, hvordan du skal lave øvelsen ekcentrisk, så giv lyd fra dig.

Fra tidligere tråd.............

Der er kommet enkelte studier på effekten af ekcentrisk træning i forhold til kronisk betændte achillessener, hvilket du formentlig har i mere eller mindre udtalt grad, der ser lovende ud.  

Start med 3x15 reps., 2 gange/dag af et-bens tåhævninger (beskrevet i øvelsesbiblioteket som 'stående læg'), hvor du kun udfører den del af bevægelsen, der sænker kroppen fra at stå med foden strakt til bøjet. Brug det andet ben til at hjælpe belastningen/vægten op igen osv.

Accepter at øvelsen gør ondt under udførelsen specielt de første 14 dage, det forandrer sig typisk efter denne periode til det meget bedre.

Og nej, det er ikke min generelle overbevisning, at med ondt skal ondt fordrives, men på denne patologi er der  begyndende evidens for dette rehabiliterings/trænings-regime.

Hvis du er yderligere interesseret:

Alfredson H, Pietila T, Jonsson P, Lorentzon R.

Heavy-load eccentric calf muscle training for the treatment of chronic Achilles tendinosis.

Am J Sports Med. 1998 May-Jun;26(3):360-6.

PMID: 9617396

Alfredson H, Nordstrom P, Pietila T, Lorentzon R.

Bone mass in the calcaneus after heavy loaded eccentric calf-muscle training in recreational athletes with chronic achilles tendinosis.

Calcif Tissue Int. 1999 May;64(5):450-5.

PMID: 10203422

Mvh. Thomas

(Redigeret af Thomas Bandholm ved 10:31 pm på Juni 19, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share