Udstrækning?


vindruen
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har søgt på emnet "udstrækning" herinde og fandt kun 2 links. Ingen af dem besvarede desværre mit spørgsmål.

Jeg er nybegynder (har trænet i 1½ måned) og min "opvarmning" består egentlig bare af 20 min. på crosstrainer. Herefter laver jeg styrkeøvelser, så 20 min. på cykel, så styrkeøvelser igen og så slutter jeg af på løbebåndet hvor jeg går i hurtigt tempo 10-20 min. Efter mit program strækker jeg ud.

Men nu har jeg læst forskellige steder om at udstrækning i virkeligheden belaster musklerne efter træning og at det i bedste fald ingen effekt har...?! Jeg synes dog at have oplevet at jeg er mere stiv i kroppen hvis jeg har forsømt udstrækningen, men er ikke sikker på denne sammehæng. Desuden tænker jeg over om min "opvarmning" i virkeligheden burde være udstrækning frem for at gøre det bagefter...som med alt andet kan man jo finde undersøgelser der peger i vidt forskellige retninger og som nybegynder er det ærlig talt ret svært at finde ud af hvad der er det rigtige at gøre. Man vil jo gerne have så meget som muligt ud af den tid man bruger på træningen. Mit mål med træningen er alment velvære, pænere krop, vægttab, mere energi og sundhed...som det vel er for langt de fleste kvinder.

Hvad er jeres erfaringer med opvarmning/udstrækning?

mvh Susanne

Link to comment
Share on other sites

Som du selv er inde på er der delte meninger om effekten af udtrækning.

De sidste nye teorier jeg har hørt er at det er bedst at udstrække kolde muskler, dvs mange timer efter træningen, eller dagen efter.

Der er ingen forskning der påpeger at udtrækning lige efter træning skulle havde nogen gavnlig effekt på ømheden af musklerne dagene derpå

Grunden til det er, at musklen skal havde ro til at restituerer efter træning, da det vil skade mere, end det vil gavne at udtrække en muskel der lige har været på hårdt arbejde.

Personligt kan jeg godt lide en gang imellem at trække ud før træning, mest for at føle at man kommer i gang.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Udstrækning er altid et godt emne at diskutere, da der er ligeså mange forskellige meninger og teorier omkring det, som der er mennesker... :wink:

Personligt strækker jeg altid ud efter træningen, uanset om det drejer sig om løb, spinning eller styrketræning....og er overbevist om at det gør noget godt for mine muskler! Muligvis er det rent psykologisk betinget, men sålænge det fungerer, så er det jo hovedsagen :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Tråden er da godt nok ved at have et par daga på bagen, men jeg har først set den nu.

der er en ganske fin artikel om udstrækning på www.gomotion.dk

men til dit spørgsmål om det skal gøres før eller efter træning. hvad er formålet med det?

Hvis det er for at opnå en generelt større smidighed er efter træning hvor musklerne og led er varme at foretrække. Hvis det er skadesforebyggende kan det med fordel gøres som et led i opvarmning (med forsigtighed), men dette er nok mest relevant for træning med plyometriske elementer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Tråden er da godt nok ved at have et par daga på bagen, men jeg har først set den nu.

der er en ganske fin artikel om udstrækning på www.gomotion.dk

men til dit spørgsmål om det skal gøres før eller efter træning. hvad er formålet med det?

Hvis det er for at opnå en generelt større smidighed er efter træning hvor musklerne og led er varme at foretrække. Hvis det er skadesforebyggende kan det med fordel gøres som et led i opvarmning (med forsigtighed), men dette er nok mest relevant for træning med plyometriske elementer.

Jeg vil delvist modsige dig. på den ene side vil det være godt at strække ud, mens man er varm, ja. At man bliver mere smidig af at strække ud efter træning er jeg lidt uenig i. Ikke at sige at det ikke kan lade sig gøre i de rette mængder, men når man er færdig med en træning, er muskelfibrene typist trukket lidt mere sammen, end normalt. Så det man vil gøre, når man strækker ud efter træning, er hurtigere at opnå den samme muskellængde, som man havde før.

Jeg tror også det er det den teori om, at "man ikke får ondt dagen efter" komme fra. :dry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share