Cykling, 1200 km i Himalaya


JKD
 Share

Recommended Posts

Kære andre læsere, panel m.m

Jeg skal fra midten af juli på en 1200 km cykeltur i det bjergrige Himalaya. Højdeforskellen på turen vil være fra 500 m til 5500 m.

Jeg har indtil videre sammensat trænning med henblik på kondition, udholdenhed og styrke (m. speciel fokus på skuldre og ryg). Min nuværende trænning består for tiden af følgende:

Man: 7 km intervalløb, 45 min forskellig styrketræning, 1 times boksning

Tirs: 2 timer spinning, 1 times styrketræning

Ons: 7 km intervalløb, 45 min forskellig styrketræning, 1 times boksning

Tor: 2 timer spinning, 1 times styrketræning

Lør: 1 time spinning, 7 km intervalløb

Mit spørgsmål går på den forberende træning. Hvordan skal jeg forberede mig på en sådan tur. Er det f.eks. nødvendigt med "lange" cykelture inden, eller burde jeg kunne klare det ved spinning osv.

Håber nogen kan hjælpe og på forhånd mange tak..

- Joachim

Link to comment
Share on other sites

Spinning er ikke det samme som at cykle udenfor, så ja du skal ud at cykle. Spinning er godt til at bygge konditionen op og et udemærket alternativ, men jeg går udfra du skal cykle alle 1200 km.

Steen

Off topic:

Kan se, at du er fanget i svinget op ad Alpe d'huez.

:)

Link to comment
Share on other sites

Medmindre du har tænkt dig at løbe/bokse dig gennem Himalaya, vil jeg anbefale at du kommer ud og får rullet :tongue:

Det lyder som en dejlig tur, og det er rigtig godt at være forberedt med både stærke ben og torso. Det er ret anstrengende for både ryg og baglår at cykle i bjerge i forhold til fladland. Der er dog ikke for 5 flade ører fornuft i at opbygge en ordentlig omgang muskelmasse på overkroppen, så indret styrketræningen efter det.

Det er ganske rigtigt at man kan erstatte langvarig træning på cykel med kortere, mere intensiv, ergometertræning som f.eks. spinning. Men derfra til at droppe langvarig træning helt er der et godt stykke. Jævnlige træningstur på 3-4 timer med pulssnit omkring 75% af max giver rigtig meget træningseffekt, som kan være svær at efterligne på en spinningcykel.

Du skal også vænne dig til at sidde på cyklen i længere tid af gangen, så se bare at komme ud på den.

God fornøjelse :bigsmile:

Z

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share