Proteiner og CNS


Valdemar
 Share

Recommended Posts

Vi prøver med en lettere omskrivning af spørgsmålet:

Hvis man gerne vil øge sin muskelmasse, bør man sørge for at få ca 2 g protein (plus rigeligt med kulhydrater) pr. kg kropsvægt pr. dag... plus-minus nogen hundrede mg.

Hvis man eksempelvis er styrkeløfter eller vægtløfter, og ligger tæt på vægtgrænsen for en given vægtklasse, hvordan spiser man så? Samme mængde protein (2g eller så) og færre kulhydrater, eller omvendt: mindre protein og den samme mængde kulhydrater? Hvordan bliver man max. stærk UDEN at tage på?

:blink:

Link to comment
Share on other sites

Sådan som jeg læser svarene, er der ikke ret stor forskel på den mængde protein der skal til for at øge muskelmasse og den mængde der skal til for at vedligeholde muskelmasse - det afgørende er det totale energiindtag.

Jeg er nu stadig nysgerrig for at få lidt af vide om kostens indflydelse på den neuralt betingede styrke (eller hvad det nu hedder på godt dansk). Er der slet ingen sammenhæng?

Link to comment
Share on other sites

Valdemar> Kosten har mindre at sige for neurale tilpasninger. Hvis nervebaner bliver brug ofte, så vil kroppen sørge for at signaler lettere kan komme disse veje. Selvfølgelig skal disse nerveceller have den nødvendige energi, men det er slet ikke sammenligneligt med hvad muskelfibre skal have for at restituere. Jeg har ingen henvisninger, dette er ren logisk tænkning, men det ville også være ret svært at lave kontrollerede forsøg på dette punkt.

Men da både styrkesvin og bb'ere ødelægger deres muskelfibre under træning, skal de indtage en god portion proteiner til disses restitution.

Link to comment
Share on other sites

Lidt af en tangent, men anyway......

Specifikke aminosyrer kan måske have en neural effekt. L-tyrosine - som er en neurotransmitter precursor - har f.eks. vist sig at kunne øge koncentrationsevnen, hukommelsen m.m.

En øget koncentrationsevne og en forbedret evne til at "rette fokus på opgaven" kan teoretisk øge det neurale drive og derved styrken.

Power Drive (et kosttilskud fra Biotest) indeholder bl.a. L-tyrosine, Ginkgo Biloba, choline og DMAE. Det er et produkt udviklet til at øge det neurale drive. Jeg bruger det selv i perioder med meget stress (f.eks. eksamenslæsning, hård træning) og syntes helt klart at kunne mærke en positiv effekt.

T-mag.com har i øvrigt lige bragt denne artikel:PowerDrive

Artiklen bærer selvfølgelig præg af, at de er producent af PowerDrive. Alligevel en meget god artikel der beskriver effekten af PowerDrive. Desuden er der en god referenceliste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share