Slankekur/kostplan


Bastian
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen :smile:

Jeg er en dreng på 18 år, er omtrent 1.80 høj, med en vægt svingende mellem 89-91 (plus - minus kommatal) dag til dag. Svarende til let overvægtig...?

Jeg har altid været kraftig af bygning, men nu synes jeg det har sat sig for meget på maven og vil gøre noget ved det.

Til dagligt spiser jeg oftest kød (bøffer), kartofler og sauce. Jeg spiser aldrig slik eller drikker sodavand, men drikker meget vand.

Til dagligt spiller jeg fodbold, på relativt højt niveau, 3-4 gange om ugen - Hvilket får pulsen højt op. Udover det har jeg idræt i skolen 1 gang om ugen.

Jeg har før prøvet at gå på slank, ved at udelukke stortset alt usundt, men synes ikke det havde særlig god virkning!

Hvis nogen derude har et Kostskema hvor man eksempelvis kan se hvor mange gram kød og kartofler man må spise dagligt, eller hvor der står hvilke vitaminer/proteiner/kulhydrater eller andet man skal ha', må i meget gerne lægge det ind her:)

Har i gode råd er i meget velkomne til at skrive dem:)

Mvh Sebastian

Link to comment
Share on other sites

Hej prøv at kigge rundt på sitet - der ligger sikkert en fornuftig kostplan et sted som du kan læne dig op af. Hvis du går ind på forsiden ligger nogle artikler om vægttab, og nogle brugere har været så flinke at ligge deres kostplaner ud enten i diskutionsforaet eller på der blog. Så kan du jo sammenligne med hvad du selv spiser.

For mig handler vægttab om at tage en beslutning, erkende hvor problemet er - kost/ motion eller begge dele -også sætte igang

Held og Lykke

Phallas Athene

Link to comment
Share on other sites

madital.dk er ret god til at holde dig i ørerne og har (ernæringsrådets?) data indbygget. Den har tilogmed den mulighed at selv indtaste grunddata for Toms snebolde, som af uransaglige årsager ikke er med på dens liste.

DU kan også indtaste din motion og sammenligne med dit kalorieindtag, men jeg er ikke heeelt sikker på de tal den anvender (på trods af at tallene vist kommer fra helt officielt amerikansk side), så her må du evt. korrigere med din erfaring.

Men hvis du ønsker at skære ned på kalorieforbruget, så har jeg ikke stødt på noget bedre tabel, program eller hjemmeside.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det lyder som om du lever rigtig fornuftigt, og du er sikkert rigtig sund, så den eneste grund der kan være til at du er overvægtig er for stort kalorieindtag. Det er superfint at du holder dig fra slik, men husk at det ikke kun drejer sig om hvad man spiser, men også hvor meget.

Gennemsnitligt har man brug for ca. 2000kalorier dagligt (selvfølgelig afhængigt af hvor meget motion man dyrker), og får man mere end man har brug for (uanset om det er gennem frugt, nødder, fisk eller chips og sodavand) så tager man på. Så det eneste jeg kan anbefale er at du begrænser dit kalorieindtag så du forbrænder mere end du indtager.

Du kan finde en masse kalorietabeller hvis du googler ordet "kalorietabel", og på den måde kan du holde styr på hvor mange af de små sataner du spiser. Det står også på varedeklarationen, under "næringsværdi", på de fleste madvarer, hvor mange kalorier de indeholder pr. 100gram.

Håber du kan bruge det til noget :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil klart anbefale dig at hente kostprogrammet "Krop&kost", som et excel dokument, hvor du kan indtaste fødevare, mængde og se hvor meget du indtager, og hvordan protein/kulhydrat/fedt-fordelingen ser ud.

Prøv at notere hvor meget du spiser, og skriv det så dagligt ind i det her program - så vil du hurtigt få et overblik over at fx "100g mors sovs lavet på fedt fra kødet og smør" - indeholder rigtigt mange kalorier :)

Bliv mere opmærksom på - ikke kun hvad du spiser - men også hvor meget du spiser.

Hov, du skal da lige have linket:

http://www.allnatural.dk/visdata.asp?id=243

Edited by Kongsfelt
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share