20 reps breathing reps


Eduardo
 Share

Recommended Posts

Hey drengene ;o))

Jeg har før haft kigget på dette træningsprogram, men har aldrig taget mig sammen til at prøve det...det kræver imervæk en del, hehe..mensatte jeg mig for det tror jeg nu godt jeg ku gennemføre det..

Programmet kan ses her:

http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=11...g_squat_routine

Noget der undrer mig er, kan det virkeligt passe at der skal være så mange øvelser??

Det er jo trods alt et fullbodyprogram...synes 12 øvelser er meget i et fullbody, også selv om man kigger på sæt og rep antallet...

PT kører jeg selv et fullbody, men jeg har max 6 øvelser per træning...

Hva siger i derude?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo et program til mennesker som decideret har svært ved at tilegne sig muskelmasse skriver han i artiklen, derfor skal der arbejdes ekstra hårdt. Prøvede at skrue mit eget program sammen med 20 rep breathing squats men færre øvelser. Der fik jeg okay resultater.

Link to comment
Share on other sites

Programmet du linker til er TJ's fortolkning af et program Randall Strossen (grundlægger af Ironmind) har sat sammen og som han beskriver i sin bog Super Squats. Strossen bygger sit program, på hvordan nogen af de stærkeste har trænet igennem de sidste 100 år og krydrer det med sin egen filosofi. Strossens pointe er at sørge for at holde repsne høje og sæt antallet lave, for ikke at belaste systemet for meget. Hans programforslag er følgende:

Behind the neck press 3 x 10

Bænkpres 3 x 12

BO rows 2 x 15

Standing curls 2 x 10

Squat 1 x 20

Pull-overs 1 x 20

SL deadlift 1 x 15

Pull-overs 1 x 20

Læg 3 x 20

Crunches 1 x 15

Som du kan se er det jo ikke en overvældende træningsmængde. Har selv kørt programmet med få ændringer og rigtig gode resultater. (Køb evt. bogen. Det er interessant læsning).

Link to comment
Share on other sites

Programmet du linker til er TJ's fortolkning af et program Randall Strossen (grundlægger af Ironmind) har sat sammen og som han beskriver i sin bog Super Squats. Strossen bygger sit program, på hvordan nogen af de stærkeste har trænet igennem de sidste 100 år og krydrer det med sin egen filosofi. Strossens pointe er at sørge for at holde repsne høje og sæt antallet lave, for ikke at belaste systemet for meget. Hans programforslag er følgende:

Behind the neck press 3 x 10

Bænkpres 3 x 12

BO rows 2 x 15

Standing curls 2 x 10

Squat 1 x 20

Pull-overs 1 x 20

SL deadlift 1 x 15

Pull-overs 1 x 20

Læg 3 x 20

Crunches 1 x 15

Som du kan se er det jo ikke en overvældende træningsmængde. Har selv kørt programmet med få ændringer og rigtig gode resultater. (Køb evt. bogen. Det er interessant læsning).

Hvor kan bogen erhverves? :o))

Hvilke ændringer lavede du?

Så teorien bag er altså at man skal holde rep-ranges høj og dette skulle så give hypertrofi?

Ved godt der er firkantet stillet op, men normalt bør man jo ikke køre så høje reps som der er tale om her,

hvis man ønsker masse...og TJ skriver at det gælder om at køre øvelserne så tungt som muligt, men det synes jeg ikke stemmer helt overens med det høje rep-range der er i eksemplet ovenover..

Link to comment
Share on other sites

Hvor kan bogen erhverves? :o))

Hvilke ændringer lavede du?

Så teorien bag er altså at man skal holde rep-ranges høj og dette skulle så give hypertrofi?

Ved godt der er firkantet stillet op, men normalt bør man jo ikke køre så høje reps som der er tale om her,

hvis man ønsker masse...og TJ skriver at det gælder om at køre øvelserne så tungt som muligt, men det synes jeg ikke stemmer helt overens med det høje rep-range der er i eksemplet ovenover..

bogen kan bla købes på www.ironmind.com

Nu er der jo forskel på hva TJ skriver og hvad forfatteren af bogen skriver, men så tungt som muligt er jo bare så tungt som muligt med den anbefale rep mængde.

Da det pågældende program blev lavet for mange mange år siden, var det meget normalt med høje rep ranges for muskelvækst

Link to comment
Share on other sites

bogen kan bla købes på www.ironmind.com

Nu er der jo forskel på hva TJ skriver og hvad forfatteren af bogen skriver, men så tungt som muligt er jo bare så tungt som muligt med den anbefale rep mængde.

Da det pågældende program blev lavet for mange mange år siden, var det meget normalt med høje rep ranges for muskelvækst

Så vil det ikke være bedst, hvis man skal følge nyere viden, at køre med lavere rep-ranges og så tunge vægte?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Så vil det ikke være bedst, hvis man skal følge nyere viden, at køre med lavere rep-ranges og så tunge vægte?

Det lyder som om du aldrig har kørt en 20 rep squat før :smile:

Link to comment
Share on other sites

Så vil det ikke være bedst, hvis man skal følge nyere viden, at køre med lavere rep-ranges og så tunge vægte?

hekt ærligt tror jeg nærmest det er underordnet bare du kører de 20 rep som de skal køres TUNGT. Mere tungt end mange nærmest ville kunne klare..

Tænk på at 20 rep programmet heller ikke er lavet ud fra nyeste forskning om muskelvækst, men det virker

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om du aldrig har kørt en 20 rep squat før :smile:

Nej det skrev jeg os fra starten, har aldrig kørt dette program :o))

PT kører jeg 1x15, 1x12, 1x10, 1x8, 1x6, 1x4, 1x2 i squaten, har jeg gjort i nogen uger nu, og det fungerer godt for mig synes jeg...så hvis du med det du siger, mener om jeg aldrig når 20 rep når jeg squater, så jo, men aldrig i samme sæt, hehe...

Link to comment
Share on other sites

Nej det skrev jeg os fra starten, har aldrig kørt dette program :o))

PT kører jeg 1x15, 1x12, 1x10, 1x8, 1x6, 1x4, 1x2 i squaten, har jeg gjort i nogen uger nu, og det fungerer godt for mig synes jeg...så hvis du med det du siger, mener om jeg aldrig når 20 rep når jeg squater, så jo, men aldrig i samme sæt, hehe...

og det kan slet slet ikk sammenlignes. 20 rep som de skal køres i ovennævnte program er noget af det mest ondskabsfulde du kan lave. Så før du tænker for meget over alt muligt andet ved programmet, så prøv lige de squat der og se om du har det det kræves

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

20 rep formlen er ikke Randall Strossens, det er Perry Readers (Ironman magazine) - og den er ganske gammel. Formålet med den var at få candy asses der ingen indsats ydede til at yde en indsats. Resultaterne viste så at programmet virkede, og virkede godt, og resulterede i stor appetitforøgning hos de udøvende - sådan kom man udenom "hardgainer" problemet, hvilket i de fleste tilfælde var folk der trænede tåbelligt og ikke spiste nok.

Randall Strossen bragte så bare nyt liv i systemed med bogen Super Squats, som er en meget let læselig sag hvor hovedbudskabet er squat intenst og drik en masse mælk. Den er dog pænt dogmatisk i sin tilgang, og citerer Paul Andersons løft som faktuelle når de er alt andet. Jeg vil dog mene den hører hjemme på hylden i et godt bibliotek, men læs den for nogle historiske ting og lidt old-school krydderi.

Husk på der er intet magisk i 20 rep tallet andet end noget mentalt. 20 reps er et tal.

En bodybuilder der brugte tilgangen ofte var Herbard Millard:

millard28n4436.jpg

Der eftersigende kunne squatte 450 lbs for 20 reps og brugte 20 rep systemet.

98898899157.jpg

Tom Platz kørte jævnligt 15-30 reps i sin træning. Blandt hans bedste løft kan nævnes 288 kg x 15 reps i '86, 38 reps med 180 kg, 23 reps med 265 kg, og videoen vi alle har set hvor han nupper 23 reps med 525 lbs (ikke 500 lbs), altså 238 kg med en kropsvægt på lige under 90, og uden rest pausing. Og i øvrigt 8 år efter sin storhedstid :smile:

Platz brugte forøvrigt ikke særlig meget rest pausing. Men det var nok en genetisk styrke han havde :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share