Hjælp til valg af morgenmad


Maretti
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

Jeg står lidt i et problem, mit problem lyder på at jeg ikke rigtig ved hvad der er godt at starte dagen på.

Har selvfølgelig læst rundt omkring. Og det er noget med yogurt med frugter, grov brød m.m.

Men har det sådan om morgen, at jeg ikke rigtig gider til at sådan sidde og skære brød, smøre brød ovs. Og er ikke rigtig en yogurt dreng.

Så mine spørgsmål lyder på...

Om man kan bare blænde noget op i en blænder (frugt, mælk havregryn ovs.) og så drikke skidtet. Eller er det også en god ide at få noget i form af fast føde, som brød?

Og så kunne jeg godt tænke mig, om i har nogle gode opskrifter på shakes (har skam kigget rundt omkring på nettet, og har fundet lidt :)), det jeg sådan har fundet frem til nu er at man kan tage noget havregryn, mælk eller yogurt og en frugt. Kan ikke huske hvor mange gram af hver... Men det er sådan set den jeg har brugt lidt. Virker den blandning, eller findes der en bedre én? (ingen protien pulver) - Kunne godt tænke mig at vide hvad der er godt at tage i (helt lige meget hvordan det smager, det skal bare være godt) sådan jeg selv kan blande lidt rundt med det, og finde den blanding som jeg syntes er bedst.

Evt. hvis det er okay kun at tage en shake til morgenmad, om der så skal noget andet i?

Mvh

C. Maretti

Link to comment
Share on other sites

Hejsa.

Jeg står lidt i et problem, mit problem lyder på at jeg ikke rigtig ved hvad der er godt at starte dagen på.

Har selvfølgelig læst rundt omkring. Og det er noget med yogurt med frugter, grov brød m.m.

Men har det sådan om morgen, at jeg ikke rigtig gider til at sådan sidde og skære brød, smøre brød ovs. Og er ikke rigtig en yogurt dreng.

Så mine spørgsmål lyder på...

Om man kan bare blænde noget op i en blænder (frugt, mælk havregryn ovs.) og så drikke skidtet. Eller er det også en god ide at få noget i form af fast føde, som brød?

Og så kunne jeg godt tænke mig, om i har nogle gode opskrifter på shakes (har skam kigget rundt omkring på nettet, og har fundet lidt :)), det jeg sådan har fundet frem til nu er at man kan tage noget havregryn, mælk eller yogurt og en frugt. Kan ikke huske hvor mange gram af hver... Men det er sådan set den jeg har brugt lidt. Virker den blandning, eller findes der en bedre én? (ingen protien pulver) - Kunne godt tænke mig at vide hvad der er godt at tage i (helt lige meget hvordan det smager, det skal bare være godt) sådan jeg selv kan blande lidt rundt med det, og finde den blanding som jeg syntes er bedst.

Evt. hvis det er okay kun at tage en shake til morgenmad, om der så skal noget andet i?

Mvh

C. Maretti

Undskyld men du siger du ikke orker og smøre et stykke brød om morgenen........... Men du gider godt lave en shaker???? Nogen der sagde doven Lars :laugh: Spiser selv havregryn med rosiner og banan.

Edited by GreNoLi
Link to comment
Share on other sites

kan kun sige at jeg er meget enig i de to forgående poster.

tror ikke der er nogen ulempe i at du blænder din forgenmad frem for at spise den hel, det gør vel bare at du slipper for at tygge den. Spyttet i ens mund forarbejder hovedsageligt de korte kæder af kulhydrater (sukker etc.) som der alligevel ikke skal være for meget af.

Selv spiser jeg ca 200 g havregryn med div. frø i, ½ l skummetmælk og en banan. det er en solid omgang der gør der mæt i nogle timer!

Link to comment
Share on other sites

Spiser som regel selv havregryn med frugt og nødder eller havregrød - det er sundt og mætter længe.

Må indrømme at jeg ikke helt forstår formålet med at blende fx frugt, mælk og havregryn i stedet for bare at spise det uden tilberedning?

Link to comment
Share on other sites

Rent energi mæssigt er der sådan set ikke noget i vejen for at tage en Shake istedet for at tygge dig igennem et morgen måltid.

En shake kan jo indeholde det samme.

jeg antager at du går Shakevejen fordi du ikke gider og bruge tid om morgenen?

Fordelen ved at "tygge" dig igennem morgenmaden er at du kan føle dig mere mæt.

Jeg blender selv min morgenmad nogle af de morgener hvor jeg er nød til at træne om morgenen pga. Tidspres.

Det er som om det ligger lettere i maven. Men det er nok en subjektiv oplevelse.

Link to comment
Share on other sites

1000 tak for svarene.

Ja det er nu fordi jeg ikke gider til at sidde og tykke det. Det er lidt nemmere at smide det i en blender og så bare ned med det. Syntes det er nemmere at få ned på den måde, da jeg ikke er så stor fan af havregryn :)

Men set ud fra jeres svar så må det vel være, massere af havregryn (de 150-250 gram?) 1dl mælk eller yogurt (eller var det 2dl?) og en eller 2 frugter, evt. nogle nødder i.

Det er selvfølgelig shaken uden protien pulver. Ang. det med tomhed med om man er mæt, så havde jeg ikke det problem sidst jeg prøvede lign.

En sidste ting. Til den her shake som morgenmad, der spiste jeg også 1-2 frugter om morgen, er det en god ide?

Mvh

C. Maretti

Link to comment
Share on other sites

Du får nok en ret kompakt masse, hvis du blander 150 g havregryn med så lidt væske! :laugh: (150g er ret meget, hvis det skal være flydende, skal du nok bruge ihvertfald 3 dl væske + frugt)

Men du skal da bare prøve dig frem, så finder du nok et godt blandingsforhold. Banan har altid smagt godt med havregryn og hindbær er også lækkert. Ananas kunne sikkert også smage godt.

(Men det er meget mere bøvl at gøre en blender ren end at hælde grynene op i en skål?)

Link to comment
Share on other sites

Ser ud til jeg også skal prøve det uden en blænder :)

Men tror jeg har fået en ide om det nu her.

Ellers andet som er godt at spise til morgenmad nu hvor jeg har lavet tråden? Øhm.. Nu snakker jeg om fast føde, fordi alt bliver kedeligt i længden og sådan en shake skal nok nå at blive kedelig engang. Har hørt at grovbrød er godt. Hvad man skal tage på har jeg ingen ide om, men hvad ville i heller anbefale?

Mvh

C. Maretti

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share