Morgenmad før Marathon?


Lund3
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen,

Jeg står her og skal løbe mit første marathon på søndag, men jeg er i tvivl om hvad jeg skal indtage af mad osv, specielt til morgenmad på dagen. Da jeg ikke har nogen som helst erfaring med langdistanceløb.

Er det en god idé med, at spise havregryn med lidt sukker og rosiner på?

Hvidt brød (så maven ikke skal fordøje det grove) med syltetøj? Vand som drikkelse eller en smoothie? Eller andre ting?

Vand er stort set det eneste jeg drikker om morgenen, nogle gange ryger der en smoothie ned med lidt banan og hindbær og andre gode frugter, uden sukker og mælkeprodukter.

Og dagen før, er noget som en smule chokolade så godt at indtage? Tænkte nu ikke på at fylde en hel plade Marabou i mig, men en kvart plade måske, for at få fyldt sukkerdepoterne op?

Så vidt jeg har forstået, er modne bananer, mandler, tørrede frugter (abrikoser, rosiner osv.) også rigtig godt at spise som snack, eller hvad?

På forhånd tak. :smile:

Hilsen Mikkel.

Link to comment
Share on other sites

Har næsten lige læst en artikel om marathon og "hvad skal man spise".. De anbefaler at man indtager det som virker bedst for en selv, og at man afprøver det nogle dage før selve løbet..

F.eks yoghurt m frugt, müsli, rugbrød m. ost osv. De skrev også at de ikke ville anbefale alt for mange tørrede frugter da det godt kunne gi lidt "mave problemer" og sørg for at drikke i god tid inden så du kan nå at tisse det af inden løbet.. og så lidt energi drik lige inden løbet.

Men f.eks hvis du har mulighed for at teste det af i weekenden ville det jo være perfekt, gør som du ville ha gjort den dag du skal løbe marathon både tidspunkt osv.

Ik fordi jeg skal gøre mig klog, bare det jeg læste da jeg selv var nysgerrig :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu har du vel forhåbentlig testet lidt af, på dine lange træningsture op til marathon...;-)

Det er meget individuelt, hvad der spises, og meninger om samme... Så netop derfor er det vigtigt at prøve sig frem under træningen.

For mit vedkommne spiser jeg havregryn/müsli, en nutellamad, juice og 1/2 kop kaffe. Det indtages 3 1/2 - 4 timer før start.

Men ellers spis det du plejer, og har det godt med... det er ikke raket-videnskab ;-) Slet ikke som motions-løber,.

L

Link to comment
Share on other sites

Som jeg plejer at gøre:

Dagen/dagene inden vælter jeg mig i pasta, rosiner, bananer osv. samtidig med at jeg drikker MASSER af væske.

På selve løbsdagen, indtager jeg et godt morgenmåltid, min. 3 timer før skuddet går. Min morgenmad består gerne af et par kopper kaffe, samt en portion müsli med honning på. Og så fortsætter jeg i øvrigt med væsken, indtil ca. 45min før start!

Det har virket for mig! :wink:

Edited by Gnuen
Link to comment
Share on other sites

jeg har en fed morgenmad, som jeg selv nyder. dog ikke i sammenhæng med marathon. men når den er god cykelmad, kan den vel bruges. :tongue:

150g bær. (det kunne være jordbær, hindbær eller blandede skovbær)

4-6 spk. havregryn

40 g. proteinpulver

½ liter mælk/koldskål

dette blender jeg så til det har en luftig konsistens. lidt alla tyk smoothie..

det smager guddommeligt og det er god næring

Link to comment
Share on other sites

jeg har en fed morgenmad, som jeg selv nyder. dog ikke i sammenhæng med marathon. men når den er god cykelmad, kan den vel bruges. :tongue:

150g bær. (det kunne være jordbær, hindbær eller blandede skovbær)

4-6 spk. havregryn

40 g. proteinpulver

½ liter mælk/koldskål

dette blender jeg så til det har en luftig konsistens. lidt alla tyk smoothie..

det smager guddommeligt og det er god næring

Det er for lidt kulhydrat. Havregryn + mælk, evt en enkelt æggehvide oveni, men det gir en del mæthedsfornemmelse, så hvis du har svært ved at få nok ned, så bare ren havregryn + mælk, rosiner og lidt frugt - evt nødder.

Den med nutellamaden lød go' :tongue:

Edited by Randi-Squash
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Som der er flere der nævner skal du ikke begynden at spise anderledes end du plejer når du skal løbe

marathon :bigsmile:

Sørg bare for som også er nævnt spis rigeligt med pasta og ris de sidste dage op til :superman: Har selv gode erfaringer med at drikke 3-4 liter cola dagen før løbet :wink: Så er du sikker på at du har rigeligt med koffein og sukker :bigsmile: har selv sat sat mine pr rekorder på den måde :devil:

Men prøv det lige et par uger inden :tongue: da det jo er træls at skulle sidde i hver anden busk alle 42 km :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share