Fedtkvaliteten i sojamælk


Wopper
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg drikker regelmæssigt sojamælk og tænkte derfor på, hvordan kvaliteten af fedtet i det er.

Jeg har fundet et link til indholdet i en sojadrik: http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=0403

Er der nogen, der kan tyde tallene? Hvis ikke der står noget om fedtindholdet der, er der så nogen der kan sige noget på basis af sojabønners fedtindhold?

Link to comment
Share on other sites

Yes sir :-)

Der står at der er et totalt fedtindhold (pr. 100g - dvs ca 100 ml) på 2,4 g. Af disse er 0,4 mættede, 0,5 er monoumættede (dvs. én cis-dobbeltbinding i fedtsyrekæden) og 1,4 er polyumættede (dvs. mere end en cis-dobbeltbinding i fedtsyrekæde). De to sidste har vi vist alle sammen hørt omtalt som "det gode fedt" - hvorfor ved jeg ikke, men det er der sikkert nogen der er klogere end mig der kan svare på.

Link to comment
Share on other sites

Jep, jeg var egentlig ikke så meget i tvivl om fedtmængden og hvor stor en del af dette, der blev kaldt "sundt fedt" (på kartonen står der nemlig også, at det er kolesterol-frit).

Jeg tænkte mere på, hvor godt fedtet er i forhold til det fedt, der findes i mandler, hørfrø, fede fisk, avocado osv.? :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm. det ved jeg ærlig talt ikke...

Nu ved jeg ikke hvad du studerer/har studeret men prøv at lav en pubmed søgning på emnet på ncbi hjemmeside http://www.ncbi.nlm.nih.gov/ der er masser af videnskabelige artikler.

Men udover det kan jeg så ikke hjælpe - mit umiddelbare gæt vil dog være at kroppen har brug for mange forskellige stoffer, så en god varieret kost vil nok kunne dække dig godt ind.

Velbekomme!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share