Kampsport med skulderskade?


LowDog
 Share

Recommended Posts

Overvejer at påbegynde noget kampsport i en alder af 23 uden tidligere erfaring, eller jo, karate som 10årig som jeg nok ikke kan huske så meget fra:-)

Problemet er at jeg har en skulderskade hvor selve ledkapslen i min venstre skulder er blevet flosset grundet tidligere styrketræning, hvilket resulterer i at den "let" næsten ryger ud af led. Lidt svært at forklare, men kan forekomme ved svømning bl.a.

Derfor har jeg også mine overvejelser hvor meget det vil ødelægge mine chancer for at kunne dyrke kampsport? Ville gerne prøve kræfter med MMA eller lignende, men tror hurtigt man kan få revet i skulderen af det. Har dog ingen intention om kampe, blot træning.

Hvad har i af forslag?

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke hvor slemt det står til med din skulder, men at begynde til en kampsport, hvor man bruger en del armlåse, lyder ikke umiddelbart som nogen god idé.

Jeg har selv lignende problemer med min skulder, hvor den til tider nærmest "ryger af led". Jeg træner selv BJJ, og har efterhånden lært, at sige stop i god nok tid til at skulderen yderst sjældent skaber sig.

Link to comment
Share on other sites

umiddelbart ville jeg ikke anbefale dig at gå til kampsport.

hvis den bare kan ryge af led ved svømning, så ville jeg mene chancen er meget stor for, at den ryger af led under kampsport, da der er mange pludselige bevægelser

hvis du alligevel vælger at prøve krafter med kampsport, så vil jeg tro, du skal være meget opmærksom med din skulder. bare hvis der sker det mindste, så burde du nok lige holde en pause eller sådan

Link to comment
Share on other sites

umiddelbart ville jeg ikke anbefale dig at gå til kampsport.

hvis den bare kan ryge af led ved svømning, så ville jeg mene chancen er meget stor for, at den ryger af led under kampsport, da der er mange pludselige bevægelser

hvis du alligevel vælger at prøve krafter med kampsport, så vil jeg tro, du skal være meget opmærksom med din skulder. bare hvis der sker det mindste, så burde du nok lige holde en pause eller sådan

umiddelbart er det nok svært at sige noget udfra et spørgsmål på et debatforum. Skader kan vel være meget "individuelle", forstået på den måde at bare fordi din skulder ikke er glad for svømning betyder det ikke nødvendigvis at du ikke kan lave kampsport (svømning er immervæk også en sport hvor skulderen kan komme ud i nogle yderstillinger så det er i mine øjne ikke den mest skånsomme sport mht skulderskader).

Så jeg kan kun sige at der er én måde at finde ud af det på, og det er at prøve. Men lige for at slutte op omkring BlaziN, så sørg for at start forsigtigt og lyt til skulderen, ingen grund til skader bare fordi man har været uforsigtig til at starte med.

Link to comment
Share on other sites

Skal måske lige tilføje at jeg styrketræner dagligt og har gjort det i en del år, så er ikke fordi den er helt lavet af glas min skulder:-) er mere hvis den kommer i forkerte positioner, det er noget som hedder en bankart læssion (staveplade). Hvad med kickboksning? Det kan vel ikke kræve det vilde af skulderen?

Link to comment
Share on other sites

kender ikke noget til bankart læssion, som du nævner.

Jeg kan dog sige at jeg selv har dyrket kickboxing, og det er selvfølgelig begrænset hvad der er af vrid og drej af skulderen sammenlignet med grappling sportsgrene som MMA og brydning eksempelvis, så måske...

Men igen, start forsigtigt ud og vær opmærksom på smerter fra skulderen! der er ingen af os herinde der kan sige noget præcist om din skulderskade fra den anden side af en computerskærm...

Link to comment
Share on other sites

du skal kun (imo) prøve, hvis du og din skulder kan tåle at skaden opstår igen og måske endda forværrer det yderligere.

tænk evt. blot på hvordan ledet reagerer, når du slår hårdt efter et mål - som du så ikke rammer(men blot ud i luften). kan din skulder klare dette mange gange i træk?

MMA vil jeg bestemt ikke anbefale ej heller andre grene med grebs-kontakt.(judo/brydning mv).

prøv bare de gren du har lyst til - men pas på du ikke ender med at måtte holde helt op med sport pga. af skulderen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share