Broløbet uden træning


Sorensen90
 Share

Recommended Posts

Hej ville lige høre hvad i synes om min situation.

Jeg skal nemlig løbe broløbet her i morgen (et halvmarathon), og problemet er jeg meldte mig til for lang tid siden i den tro at jeg ville træne op til løbet,

men jeg har kun været ude og løbe 3 gange de sidste 4-5 måneder, og udover det har jeg ikke dyrket nogen form for konditionstræning. Jeg har godt nok lavet noget styrketræning, men regner ikke med at det vil hjælpe mig. Jeg er 18 år og på ingen måde overvægtig eller noget, og har tidligere spillet noget fodbold og andet, men har ikke lavet noget sport de sidste 2 år. Så derfor så er jeg på fuldstændig grundform, hvor jeg ca. kan løbe en 6 km på en halv time (når jeg løber mig helt ud), men har aldrig løbet over 10 km.

Så ville lige høre om det vil være fuldstændig selvmord at deltage :crazy: , eller om jeg måske ligefrem ville kunne forvente at gennemføre det i en nogenlunde tid på grund af min alder?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil sige at i din nuværende træningsform ville det nok være lidt dumt at løbe løbet når du ikke har lavet sport de sidste 2 år (og styrketræning vil ikke hjælpe dig på et halvmaraton) og kun har været ude og løbe meget få gange.

Jeg mener, du skal nok kunne genneføre i betragtning af din alder og hvis du er viljestærk nok, men når du er helt ude af træning er skades potentialet i mine øjne alt for stort.

Men hvis du beslutter dig for at løbe alligevel, så pøj-pøj med det

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil sige at i din nuværende træningsform ville det nok være lidt dumt at løbe løbet når du ikke har lavet sport de sidste 2 år (og styrketræning vil ikke hjælpe dig på et halvmaraton) og kun har været ude og løbe meget få gange.

Jeg mener, du skal nok kunne genneføre i betragtning af din alder og hvis du er viljestærk nok, men når du er helt ude af træning er skades potentialet i mine øjne alt for stort.

Men hvis du beslutter dig for at løbe alligevel, så pøj-pøj med det

Helt enig... Det bliver en kamp på vilje, og den mekaniske belastning på led, sener og muskler er meget større end din krop er vant til, så du kan relativt led rende ind i en dum skade.

Link to comment
Share on other sites

Lad være. For mig at se tjener det ikke noget formål. Der er himmelvid forskel på 6 KM og 21 KM. Jeg vil ikke afvise at du kan gøre det på ren stædighed men din krop er ganske enkelt ikke i form til det. 21 KM er en hård belastning for både muskler, sener og led. Derudover bliver det varmt imorgen og noget kunne tyde på at du så heller ikke er vant til lange distancer i varmt vejr. Du ved med andre ord ikke hvordan din krop vil reagere på varmen. For mig at se er risikoen for skader ganske enkelt bare for stor.

Tag heller et smut til stranden og nyd det gode vejr :)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm tak for svarene var måske ikke lige de svar jeg havde håbet på (men nok regnet med :laugh: )

Men er ret stædig, så vælger nok at stille op og så se hvordan det går. Hvis jeg så synes at mine knæ eller andre led begynder at brokke sig alt for meget, så må jeg nok hellere ned og gå, da jeg ikke gider at have en længerevarende skade...

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Selvfølgelig kan du det - bare bild dig selv ind at du har lavet en aftale med gud om at jorden går under, hvis ikke at du gennemfører! :devil: (dermed ikke sagt at jeg mener at det er smart at gøre, din manglende træning in-mente; men jeg havde gjort det selv) :devil:

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig kan du det - bare bild dig selv ind at du har lavet en aftale med gud om at jorden går under, hvis ikke at du gennemfører! :devil: (dermed ikke sagt at jeg mener at det er smart at gøre, din manglende træning in-mente; men jeg havde gjort det selv) :devil:

Haha :laugh: det er næsten også sådan jeg havde tænkt mig at se på det......

Link to comment
Share on other sites

Jamen det gik skam udenmærket. Gennemførte i tiden 2:05:00 :bigsmile:

MEN deltager aldrig nogensinde i et halvmarathon uden træning igen, det gjorde sindsygt ondt hele vejen især de sidste 10 km over lavbroen var hårde :crazy:

Og da jeg kom i mål var jeg helt færdig, og måtte brække mig et par gange (den ene gang i bussen på vej hjem :cry: ) så jeg kunne heller ikke spise særlig meget resten af aftenen...

Mine fødder, ben og ryg var også helt ødelagt, så jeg gik som en krøbling i går, og de er stadig rent ømme (kan ihvert fald ikke løbe :tongue: )

Men set på den lyse side så tror jeg ikke jeg har fået nogen skader, da det føles som ren og skær ømhed i muskler og led...

Link to comment
Share on other sites

Jeg gik efter 1.45 men kom i mål på 2.06. Jeg har ALDRIG løbet et hårdere ½ marathon. Solen lige i madkassen hele vejen, det var sindsygt!

Ja den sol var ret så irreterende, og så synes jeg godt nok også at Fyn blev ved med at være lige langt væk :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Ja den sol var ret så irreterende, og så synes jeg godt nok også at Fyn blev ved med at være lige langt væk :laugh:

Vi havde siddet i solen siden kl.11 og det var nok en ret dårlig idé. Det skal lige siges at jeg synes min form er ganske god, så det underlige var at det var hårdt lige fra start. De første 5 kunne jeg kun løbe i 6 min. pr. km. og det blev bare værre og værre. Så efter jeg fik lidt banan og masser af væske ud over mig og i maven, så løb jeg de sidste 4 på 4.30 pr. km. Dybt underligt! Og dagen efter var der slet ingen ømhed, men efter løbet havde jeg det ligesom om jeg havde influenza. Helt omtåget,tung i hovedet og kvalme :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Jamen det gik skam udenmærket. Gennemførte i tiden 2:05:00 :bigsmile:

MEN deltager aldrig nogensinde i et halvmarathon uden træning igen, det gjorde sindsygt ondt hele vejen især de sidste 10 km over lavbroen var hårde :crazy:

Og da jeg kom i mål var jeg helt færdig, og måtte brække mig et par gange (den ene gang i bussen på vej hjem :cry: ) så jeg kunne heller ikke spise særlig meget resten af aftenen...

Mine fødder, ben og ryg var også helt ødelagt, så jeg gik som en krøbling i går, og de er stadig rent ømme (kan ihvert fald ikke løbe :tongue: )

Men set på den lyse side så tror jeg ikke jeg har fået nogen skader, da det føles som ren og skær ømhed i muskler og led...

Godt arbejde - Viljestyrke ftw!

Link to comment
Share on other sites

Godt arbejde - Viljestyrke ftw!

Ja godt gået :bigsmile: Har for øvrigt lige være ude og lunte 5 km. og nu er jeg slet ikke i tvivl om at det var varmen der var en kæmpe hæmsko. Vidste godt at varmen ville koste, men jeg er sgu noget overrasket over hvor stor indflydelse det har på min præstation.

Edited by GreNoLi
Link to comment
Share on other sites

Jamen det gik skam udenmærket. Gennemførte i tiden 2:05:00 :bigsmile:

MEN deltager aldrig nogensinde i et halvmarathon uden træning igen, det gjorde sindsygt ondt hele vejen især de sidste 10 km over lavbroen var hårde :crazy:

Og da jeg kom i mål var jeg helt færdig, og måtte brække mig et par gange (den ene gang i bussen på vej hjem :cry: ) så jeg kunne heller ikke spise særlig meget resten af aftenen...

Mine fødder, ben og ryg var også helt ødelagt, så jeg gik som en krøbling i går, og de er stadig rent ømme (kan ihvert fald ikke løbe :tongue: )

Men set på den lyse side så tror jeg ikke jeg har fået nogen skader, da det føles som ren og skær ømhed i muskler og led...

Tillykke. Det var sejt gjort. 2:05 er imponerende under de betingelser.

Link to comment
Share on other sites

Vi havde siddet i solen siden kl.11 og det var nok en ret dårlig idé. Det skal lige siges at jeg synes min form er ganske god, så det underlige var at det var hårdt lige fra start. De første 5 kunne jeg kun løbe i 6 min. pr. km. og det blev bare værre og værre. Så efter jeg fik lidt banan og masser af væske ud over mig og i maven, så løb jeg de sidste 4 på 4.30 pr. km. Dybt underligt! Og dagen efter var der slet ingen ømhed, men efter løbet havde jeg det ligesom om jeg havde influenza. Helt omtåget,tung i hovedet og kvalme :unhappy:

Ja det er utroligt hvor meget den varme betyder, og det lyder da næsten som om du har fået solstik af at sidde i solen i 5 timer før løbets start (jeg lå skam i min seng lige til 1 time før løbet :tongue: ). Men det var da noget af en fart du fik sat på de sidste 4 km!

Link to comment
Share on other sites

Ja det er utroligt hvor meget den varme betyder, og det lyder da næsten som om du har fået solstik af at sidde i solen i 5 timer før løbets start (jeg lå skam i min seng lige til 1 time før løbet :tongue: ). Men det var da noget af en fart du fik sat på de sidste 4 km!

Ja det var helt vildt mærkeligt at mærke hvordan godt med vand af drikke og så få kølet hovedet ned ved bla. vandslangen havde at sige. Den mere energi kom omgående derefter. Underlig oplevelse :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Ja det var helt vildt mærkeligt at mærke hvordan godt med vand af drikke og så få kølet hovedet ned ved bla. vandslangen havde at sige. Den mere energi kom omgående derefter. Underlig oplevelse :bigsmile:

Ja lyder godt nok underligt. Ret irreterende at sådan noget skal ske, hvis man har sat sig op til sådan et løb.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Vi havde siddet i solen siden kl.11 og det var nok en ret dårlig idé. Det skal lige siges at jeg synes min form er ganske god, så det underlige var at det var hårdt lige fra start. De første 5 kunne jeg kun løbe i 6 min. pr. km.

Nu steg ruten jo også en del i starten - der er jo cirka 60 højdemeter op til det højeste punkt på Storebæltsbroen. Tror flere lagde lidt for hårdt ud uden at bemærke at der faktisk var en stigning.

Rigtigt at varmen spillede ind, til gengæld var der medvind, så de to ting burde ophæve hinanden...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share