Vægttab, løb kontra cykling?


Wrajjt
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen,

Så skete det, jeg fik endelig taget mig sammen til at oprette en motion-online profil. Jeg har længe gået at kigget efter svar, men må komme til den konklusion, at jeg ikke kan finde hvad jeg leder efter. Så jeg vil formulere mit eget spørgsmål, så godt en person der ingen forstand har på biologi, kan gøre det!

Jeg er en "gammel" cykelrytter, dvs jeg kørte benhårdt for to år siden, og var meget fit og trimmet. Men så lagde jeg træningen bag mig, som nu kan ses på min ølvom. Jeg har stadigvæk enormt stærke lår, så da jeg forsøgte mig med de såkaldte "ruller" vinteren over for at komme lidt i form til sommeren, kunne jeg godt træde igennem, og holde et snit på 35 over en halv time. Jeg prøvede igen så sent som i går, og lagde stille ud med et snit på 30km/t over en halv time. Men jeg er sikker på, jeg godt kan presse citronen, hvis jeg giver den gas.

Rullerne giver samme modstand som en halv-stejl stigning i et mountain-bike miljø, dvs hvis du kører 40 km/t vil cyklen stoppe i løbet af 3-4 sekunder uden fremdrift, så det er en meget høj-intensitets træning. Men mit spørgsmål lyder, er cykling bedst til at skabe muskelmasse, end at forbrænde fedt? Mit primære mål er at opbygge kondition, og tabe vægt? Sidste træningstur jeg var på, kørte jeg 1½ time, cirka 65-70 kilometer, og havde et samlet forbrug af 2000-2100 kalorier, er det meget?

mvh,

-Wrajjt

Edited by Wrajjt
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jeg er kommet godt i gang med at tabe mig, og først og fremmest vil jeg sige, at det vigtigeste er at få styr på maden. Hvis man spiser for meget, så er det lige meget hvilken form for motion man dyrker :D

Når man så har styr på det, så vil jeg mene at det du synes er sjovest, og kan holde dig i gang og motiveret er den bedste motions form. Jeg har lige anskaffet mig en dejlig racercykel, men det har ikke betydet at jeg har stillet løbeskoene på hylden. Jeg skifter lidt mellem cykel og løb, som for eksempel mandag: løb, tirsdag: cykel, onsdag: løb osv.

Og så lytter jeg ellers bare til kroppen og holder en dags pause eller 2 hvis den brokker sig, og så ellers i gang igen.

Vil ikke mene at der er noget i vejen for både at cykle og løbe. Jeg kan presse mit kredsløb langt bedre i løb end jeg kan på cyklen, hvor det så at sige er mine ben der syrer til før jeg får presset pulsen op i det røde felt. Løber korte(5-7km) ture hvor jeg gerne lægger lidt intervaller ind, og så giver jeg den ellers gas, mens mine cykelture er lange og med en langt lavere gennemsnits puls.

Gør begge dele, og hvis tiden ikke er til det, så vælg det du synes er sjovest.

Link to comment
Share on other sites

Som udgangspunkt er jeg ingen god løber, men jeg tror ikke jeg synes der er noget der bedre end det andet, i form af morskab. Det er forskellig opsætning. Alt efter hvilken træning jeg vil have som cykelrytter springer jeg endten på rullerne og tager en halv time meget intensiv træning, eller 1.5 timer på landevejen af nogle forskellige veje, hvor der er massere af bakker. Jeg er på ingen måde en cykelrytter der trækker i kondisko og tager et smut rundt omkring blokken. Jeg træner målrettet og presser mig selv til tårer hver eneste gang :P

At løbe er vel nemt, man kan stort set bare træne intervaller i nabolaget, eller sådan noget? går jeg ud fra? Men hvad ville forbrænde mest på papir? Løb eller cykling? Er det helt generelt bare vigtigst at få rørt sig?

-wrajjt

Link to comment
Share on other sites

Ja vil mene at så længe man rør sig en masse og har styr på kosten, så skaber man et energi underskud, og så taber man sig. Grunden til jeg ikke holder mig udelukkende til løb er, at jeg ikke føler at jeg kan løbe nok km til at det kan være min eneste form for motion. Og grunden til jeg ikke udelukkende cykler er, at jeg ikke kan få min puls højt nok op. Og så er der jo også den fordel at det er godt med afveksling synes jeg.

Ved ikke om man kan sammenligne dem på den måde du spørger om. Det hele handler jo om hvor meget tid og kræfter man lægger i det. Jo længere man er ude og jo højere intensitet = højere forbrænding. Dog ville jeg have svært ved at få nok motion hvis jeg kun løb, da det er hårdt for knæene bl.a. så bliver nødt til at holde det på et niveau hvor jeg undgår at overbelaste sener og led alt for meget(er stadig overvægtig, så er forsigtig).

Hvis du ikke har så meget erfaring med at løbe, så start stille ud. Der findes nogle gode begynder programmer på www.dourun.dk. Jeg har før i tiden forsøgt at komme i gang med at løbe, men er altid gået død fordi jeg er løbet ind i en skade pga jeg startede for hårdt ud. Men når de første 3-4 uger er gået, og sener og muskler har vændet sig til belastningen, så er der ikke noget federe end at løbe. Jeg er blevet helt hooked på det, og vil meget nødigt undvære mine løbeture.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share