Ondt i knæet 3 dage efter løb


Jesper Vejle
 Share

Recommended Posts

Hej, Motion Online! Har fulgt med på denne fremragende side i nogen tid, og besluttede mig så til at blive medlem nu her. :smile:

Lidt om mit træningsforløb:

Jeg startede med løbetræning for 3 måneder siden. Jeg har løbet for mange år tilbage, hvor jeg løb omkring 10 km et par gange om ugen. Men denne gang er jeg startet meget mildt op, da jeg er blevet overvægtig med årene. Jeg er 36 og jeg vejede 101 kg, da jeg startede. Jeg begyndte derfor med først at gå små ture, dernæst løbe korte distancer (3-4 km) og kun løbe i skoven, på grusveje og jordstier, for at skåne knæene. I starten undgik jeg også alle bakker, igen pga. min vægt. Jeg er også startet op på lidt mild styrketræning (løft m. frie vægte på 1-3 kg 2 gange om ugen), mave- og rygbøjninger, etc., for at komme i generelt bedre form.

Jeg er nu kommet ned på at veje 91 kg (hvoraf en del nu faktisk er muskler :D ) og jeg løber distancer på omkring 4,5-5 km uden at stoppe op. Jeg holder altid 2 dage uden løb mellem løbedagene, for at restituere benene. Dagen efter løb holder jeg helt pause, og dagen efter igen styrketræner jeg så eller går en lille tur eller kører lidt på motionscykel.

Jeg har hidtil undgået skader, f.eks. ved at tage det meget alvorligt hvis jeg blev for øm et bestemt sted; så har jeg holdt små pauser eller har sørget for, kun at løbe på lige distancer uden bakker, eller har gjort ruten kortere.

I mandags løb jeg så for første gang 5 km hvor jeg pressede farten lidt op istedet for blot at gå efter at gennemføre; jeg løb 5 km på 37 minutter, så har i en idé om tempoet :bigsmile:

Det gik fint, selvom jeg var godt brugt bagefter, men ingen ømhed eller smerter ud over normal træthed i de store muskler. Men her onsdag morgen har jeg så ømhed omkring knæet. :unhappy:

Hvad bør jeg gøre ved en sådan forsinket ømhed? Skal jeg tage pause, og hvor længe? Evt. skifte løb ud med motionscykel nogen tid? Eller skal jeg blot lunte nogle mere forsigtige ture?

Mine egne tanker hidtil er, at det må skyldes det øgede tempo sidste løbetur. Jeg har dog også købt nye løbesko for en 2-3 uger siden (Adidas Prodigy, før løb jeg i Asics Gel og Asics Nimbus Gel); kan dette være en 'forsinket' reaktion på disse? Jeg har ikke haft nogle andre gener af dem, da jeg startede med at bruge dem, tværtimod er de meget behagelige at løbe i. Jeg har en normal-pronerende fod.

Link to comment
Share on other sites

En ting skal du være bevidst om ved dette fora: der kan komme mange bud på hvad der kan være galt og/eller hvad der kan gøres ved det. Dertil kommer det så at det kun er forudsigelser da ingen kan sige noget virkelig troværdigt da vi ikke har indsigt i den præcise problemstilling.

Hvis det ikke er noget der aftager over de næste par dage så ville jeg opsøge egen læge.

Mvh. Kris

Link to comment
Share on other sites

Hejsa Jesper.

Knæ er noget ubehaligt, især hvis det ikke er overbelastning.

Jeg vil lige fortælle min historie, så må du jo tage hvad du kan bruge.

Til at starte med var jeg på en rigtig hår øvelse "oktober i 2007" i militæret, med tung oppakning i et bakkede tærren.

Da jeg kommer hjem efter 5 dage, er der en fodbold kamp som også lige skal spilles.

Om Mandagen opdager jeg, at jeg er hævet omkring knæ og har svært ved at bøje det.

Jeg går til infermariet (Lægen) og får at vide at det er overbelastning, hvor efter jeg får et genoptrænings program.

Da det ikke går over, så går jeg igen til infermariet. cirka 1 måned efter. Får at vide det forsat er overbelastning.

Hævningen er aftaget, men der er stadig ømhed i knæet, efter løb.

Jeg tænker da jeg stadig kan løbe omkring 3200 på 12 min, at der nok ikke er galt.

Problemet begynder at blive værre, for hver gang jeg spiller fodbold, bliver jeg rigtig øm omkring knæet.

Jeg går til læge. lægen mærke lidt på benet og han kan ikke se noget. det var i januar.

Jeg forsætter til med at spille og hver anden træning får jeg ondt i benet i en uges tid.

først fjerde gang bliver jeg sendt videre til speciel læge, men så kom strejken og jeg vælger selv at betale 1400 kr for en undersøgelse hos en team danmark læge.

Jeg bliver videre sendt til scaning og der bliver fundet ud af jeg har en dobbelt menisk skade i højre knæ. Nu er det juni og jeg skal operes her om 2 uger.

Min point er bare, at min læge var alt for påpasselig med at sende mig videre, først efter 4 måneder kamp.

Se netdoktor og hvis du ikke vil vente, så betalt 1400 kr for en undersøgelse så du kan sendes videre til en scanning.

Bare pas på dig selv.

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke beskrive mere specifikt hvordan dine knæsmerter er? Hvor de sidder og hvor på knæskallen?

Da du er relativt tung til løbetræning er denne tommelfingerregel ekstra vigtig for dig: Distance før hastighed!

Og sørg for at strække dine store lårmuskler rigtig godt ud efter træning. Hvis du absolut vil have lidt tempo på, så løb 10-15 min. i let tempo og så nogle små intervaller og igen 10 min. let tempo til slut.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for jeres svar! Jeg tænker grundigt over det hele!

Jeg går til læge eller fys. med det, hvis det ikke går væk i løbet af ugen. Idag har jeg valgt bare at holde helt fri for træning af nogen art, og så tror jeg, jeg vil prøve med gåture fra imorgen.

Gameboi: Tak for dit lange svar, jeg vil følge hvordan det går med mit knæ nøje, så jeg ikke risikerer at lade der gå for længe, hvis det er noget alvorligt. Eller hvis lægen mener, jeg bare skal 'se tiden an'.

GreNoLi: Ømheden var der, da jeg stod op i morges, men blev bedre, da jeg havde gået lidt rundt. Det var mest ømt på indersiden af knæene. Som du nævner, ved jeg godt jeg stadig er en for 'tung' dreng, til at løbe; jeg vil i høj grad tage dit råd til mig om at glemme alt om hastighed indtil videre og bare satse på at kunne løbe skadefrit. Hvis det ikke er nok, er jeg også villig til helt at vente med at løbe igen, til jeg har tabt mig mere (hvor langt skal jeg mon så ned i vægt? 80 kg?).

Løb har hjulpet mig til at slanke mig, fordi hvert kilo jeg tabte var et kilo mindre, jeg skulle bekymre mig om kunne slide på mine knæ. Og for hvert kilo bliver det lidt nemmere at løbe. Men tager den HELT roligt herfra, evt. erstatter jeg løb helt med gang/cykel, til jeg er blevet lettere.

Link to comment
Share on other sites

For det første; når det kommer så forsinket har det måske slet ikke noget med dit løb at gøre. Du er sikker på, at du ikke er kommet til at lave et eller andet, der har givet et lille vrid i knæet eller har du slået knæet?

Er det ømt og eventuelt ledsaget af let hævelse kan du med fordel behandle med is. Bliver det ved at gøre ondt er det selvfølgelig en god ide at opsøge en fysioterapeut.

Link to comment
Share on other sites

Det undrede også mig, at det kom så meget senere, men jeg kan ikke komme i tanke om noget andet, jeg skulle have gjort, der kunne have forårsaget det.

Nu er det jo svært at sige noget generelt ud fra personlige erfaringer, men når jeg har presset mine knæ mere end godt er, så er det også mere reglen end undtagelsen, at det først viser sig som ømhed 1-2 dage efter.

Edit: Ahja, og god bedring med det! :wink:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Tak :smile:

Idag har jeg så lavet nogle lette øvelser for musklerne i benene (nogle der ikke indebærer at bøje i knæleddet) og også godt med udstrækning før og efter.

Efter at have palperet mig selv, har jeg opdaget, at ømheden i høj grad sidder der, hvor musklerne på indersiden af låret hæfter på underbensknoglen nede ved knæet (sartorius, tror jeg det er , og også hvor soleus hæfter på oppe ved knæet), så det har jeg masseret grundigt igennem og givet Ibutop creme.

Det var uhyre smertefuldt at massere, da der sad virkelig meget ømhed, men jeg har det bedre her bagefter og er håbefuld ift. at det forhåbenlig ikke er noget inden i selve knæleddet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Efter at jeg havde set Viden Om, om hvordan tung styrketræning i et langsomt tempo kan hjælpe med heling af ledskader/seneskader, har jeg forsøgt mig med det, så når jeg styrketræner, medtager jeg nogle deadlifts, singleleg squats og calf raises i meget langsomt tempo med min max vægt i sidste sæt, og det virker faktisk rigtig godt for mig. Mit knæ blev lidt ømt under træningen, men efter træning var al inflammation/ømhed som tryllet bort, så jeg er begejstret.

Jeg er ikke begyndt at løbe igen endnu (havde en enkelt prøvetur på 1 km i roligt tempo, men det fik ømheden til at komme tilbage i de efterfølgende dage), men går små ture og dyrker styrketræning. Når jeg kan gå min løberute i et rask tempo, vil jeg prøve at løbe igen, men vil endelig ikke have for travlt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share