Muskler contra fedt


Kamp
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg er rigtig meget interesseret i at vide, hvor meget et kilo muskler vejer i forhold til et kilo fedt - samt hvor mange kJ man skal i underskud for at have tabt et kilo fedt (når man taber sig 1 kg på badevægten, så har man jo også tabt både muskelmasse og væske - ikke kun fedt).

Jeg er en af dem, der spiser sundt og træner en del for at komme af med det overskydende fedt. Jeg cykler 50-60 km om ugen, danser 1 time/uge, løber/går i skoven ca. 1 time/uge og ror ca 300 km om året. Jeg har tabt mig over 20-25 kg vha denne opskrift, men kan ikke komme af med de sidste 5 kg. Jeg har stået i stampe de sidste par år - enkelte gange har jeg fået mig kæmpet ned på 60 kg, men jeg kan ikke holde vægten dernede, normalt svinger den mellem 62-64 kg. Jeg er 163 - normal af bygning (store bryster). Det er især omkring maven og baller/lår det er et problem.

Jeg synes selv, at jeg dyrker pænt meget sport og mit kalorieindtag ligger omkring 7500-8000 kJ om dagen ! Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor jeg ikke kan komme ned under de magiske 60 kg !! samt smide de sidste deller (for der er stadig nogle) ????

mvh

Kamp

Link to comment
Share on other sites

Hej Kamp.

Velkommen til MOL. :)

1 gram fedt indeholder 38 kJ, så et kilo fedt må vel indeholde 38.000 kJ. Et kilo fedtvæv indeholder nok noget mindre, da det jo ikke er rent fedt. Hvormeget det er, ved jeg ikke præcist.

Det jeg har læst om vægttab, er her på MOL. Et kort resumé: Dyrk motion, både kredsløbstræning og styrketræning. Styrketræning er med til at forhindre, at du mister muskelmasse, og samtidig øger det dit basalstofskifte. Find et energiindtag, der gør, at du taber dig højst ½ kg om ugen. Hvis du samtidig styrketræner burde det være fedt, du taber. Det er dog vigtigt at pointere, at du sagtens kan komme ud for at tabe fedt og tage på i muskelmasse samtidig, så det kan godt være, at vægten stiger, samtidig med at fedtet forsvinder. :)

Der er mange gode diskussioner om emnet i vægttabsforummet. Prøv at læse nogle gamle tråde her.

:wave: Sputnik

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg vil jo nok mene af 1 kg muskler vejer det samme som et kg fedt. Ok jeg ved godt hvad du mener.. ifølge mine gamle lærebøger så vejer muskler ca. en halv gang mere en fedt. Altså hvis en en cm3 fedtvæv vejer 1 gram , så vejer en cm3 muskelvæv 1,6 gram.

Og så er det det med hvor meget kcal. er der i 1 kg fedt, ja der er 9,3 kcal i 1 gram fedt altså 9300 kcal i 1 kg. Så i princippet skal du være i underskud med 9300 kcal for at tabe et kg fedt. Men husk at det ikke kan anbefales at tabe mere en 0,5 kg fedt på en uge.. hvis du taber dig mere vil det have betydelig indvirkning på dit stofskifte , og du vil begynde at tære på dine muskler…

NB: 1. Kcal er lig med 4,1 Kj

Link to comment
Share on other sites

Ja, det får mig til at tænke på barndomsvittigheden - hvad vejer mest - 1 kg fjer eller 1 kg bly :D Selvfølgelig mente jeg det s.brodersen fik det rettet til - en tanketorsk...

Endelig fik jeg sat det med fedtvæv og muskelvæv i perspektiv samt hvor mange kalorier man egentlig skal reducere sit daglige indtag med, for at opnå et vægttab på 0,5 kg fedt - forudsat at man dyrker motion og styrketræning, således at det ikke er muskler man taber...

Tusinde tak for jeres svar.

Kamp

Link to comment
Share on other sites

Jeg sidder lige og kommer i tanke om, at jeg har lært, at fedtvæv ikke repræsenterer 38 kJ - derimod kun 30 kJ, da cellen også indeholder væske !!

er det noget du har lært, eller noget du har læst her på MOL?:)

Vi havde diskussionen i sommers, men så vidt jeg husker, vidste ingen det 100%, så vi er sikkert nogle stykker, som er vældigt intresserede, hvis du har referencer eller kan finde/få dem? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share