Fordeling af cardio og styrke


lassetim
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen....

Har overvejet af basere min træning på 3 dages arbejde og en hviledag, hvilket man også har set mange andre gøre det!

Jeg havde forestillet mig at anvende følgende opdeling:

Dag 1: Styrketræning (Kører i øjeblikket et Mark Rippetoe inspireret vægtløftnings program hvor jeg fokuserer på De Store Fem)

Dag 2: Cardio (Skifter henholdsvis imellem løb og cykling, måske svømning)

Dag 3: Styrketræning

Dag 4 Hviledag

Har valgt ikke at gå ned i detaljer med øvelser og afstande på træningen, men i styrke træning kører jeg i øjeblikket 5x5, imens jeg ved løb og cykling fokuserer på de kortere distancer med højt tempo.

Formålet med programmet er at komme i en god grundform. Jeg er 18 år, 187cm høj og vejer 72 kg, og derfor vil jeg selvfølgelig gerne smide noget ekstra vægt på. Men da jeg snart skal i mili vil jeg også gerne være klar rent konditionsmæssigt og derfor ser jeg gerne at cardio også får en vigtig rolle!

Men vil jeg køre mig selv død med dette program eller vil restitutionstiden passe nogenlunde? Og tror i man vil kunne være i stand til forsat at smide nogle kilo på på trods af cardio-delen (Har høj forbrændning som i nok kan se ud fra min stats)

På forhånd tak

Lasse

Link to comment
Share on other sites

For det første; Tak for svaret! :)

Ang. udskydelsen af cardio-træningen: Skal ind til mili d. 1 december. Er det derfor ikke på tide at komme bare lidt igang med løb især for at få benene nogenlunde klar? Eller vil man sagtens kunne gøre det på kortere tid?

Link to comment
Share on other sites

For det første; Tak for svaret! :)

Ang. udskydelsen af cardio-træningen: Skal ind til mili d. 1 december. Er det derfor ikke på tide at komme bare lidt igang med løb især for at få benene nogenlunde klar? Eller vil man sagtens kunne gøre det på kortere tid?

jo tidligere du starter desto bedre form kan du nå at komme i :wink:

du kan afprøve løbeprogrammet som MZ for nyligt har postet på forsiden(kan også findes her på forum under artikler). Til at starte med kan det måske virke for nemt, men det er en nogle gange en god idé at starte fra nul for at sikre man undgår skader(og i styrketræningssammenhæng at forbedre sin teknik)

derudover ser det fint nok ud. der skal nok være nogen som vil foreslå andre programmer, men det skal også være noget du selv kan lide og hvis du er ved at gå død i det kan du altid afprøve et nyt program. Jeg synes det er variationen som gør det interesant at træne.

- jeg kna også godt lide du fx ikke kun fokusere på løb, men også har lidt cykling og svømning med. hvis du har adgang til det i træningscentret kan du jo også prøve krafter med lidt roning eller de andre cardiomaskiner.

Men afhængig af abmitioner i hæren så er det ikke de store krav der bliver stillet som værnepligtig og der skal du nok gå igennem det. Når du kommer derind vil du også se en masse halvfede konstabler lalle rundt. Sergenterne plejer dog at være mere seriøse omkring træning ect...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share