Mænds forhold til og motiver for styrketræning?


Tbolding
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen.

Jeg er er journalistuderende i færd med en udredende artikel omkring styrketræning.

Jeg er interesseret i at danne mig et billede af hvorfor man dyrker styrketræning? Og hvor meget energi man lægger i det?

Spørgeskemaet rummer 3 spørgsmål med svarmuligheder som blot skal afkrydses.

Ved 2 af spørgsmålene er der mulighed for at skrive et individuelt svar.

Jeg håber i vil være mig behjælpelig med at besvare denne.

Svarene skal bruges i en opgave, og evt. i en publiceret artikel.

På forhånd mange tak!

Undersøgelsesskemaet kommer i ind på ved at følge det her link:

Undersøgelsen er lukket. Mange tak til alle som gad svare.

Edited by Tbolding
Link to comment
Share on other sites

Du må godt fortælle hvornår den eventuelle artikel bliver trykt. Bare så jeg kan se hvor mange fordomme du har fået med i den:P

He he tænkte præcis det samme! Hvis man har en tese og en vinkel på artiklen fra start, er det de færreste der lader sig påvirke af information der viser det modsatte, er min oplevelse.

EDIT: Var ellers næsten færdig med undersøgelsen, men det var simpelthen for amatøragtigt, så jeg undlader at tryke done..

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg ved det godt. Problemet er jo man ikke kan fortælle flere historier i en artikel, eller bruge en masse tid på alle mulige vinkler, man må vælge.

Helst ville jeg gerne skrive bøger nogle gange, hvor det hele kommer med.

Jeg er ked af at spørgsmålene ikke er gode nok, men derfor er der jo muligheden for at give et individuelt svar. Hader selv undersøgelser uden denne mulighed.

Hvad angår publikation, så vil jeg da prøve at få den færdige artikel publiceret. Men i første omgang er det kun til en opgave og som baggrundsviden.

Hvis den ender i en avis, skal jeg nok nævne det her i denne tråd.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg ved det godt. Problemet er jo man ikke kan fortælle flere historier i en artikel, eller bruge en masse tid på alle mulige vinkler, man må vælge.

Nej, men det er vigtigt at kende sin forforståelse og med disse spørgsmål vil man kunne konkludere præcis hvad man vil. Hvis du skal lave en artikel, også selvom det er en skoleopgave, bør du supplere det med nogle interviews for at kunne danne dig bare et minimalt indblik i "fitnessverdenen".

Derudover så bør der ikke være et eneste spørgsmålstegn i dine spørgsmål da der er flere valgmuligheder. Det stikker lidt i øjene samt at der er så få spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

1. Hvor mange timer træner du i gennemsnit hver uge?

Hvor mange timer træner du i gennemsnit hver uge? 0-3 timer?

4-5 timer?

6-7 timer?

8-10 timer?

11-15 timer?

15-19 timer?

20 timer eller mere?

*

2. Hvad er dit vigtigste mål når du træner?

Hvad er dit vigtigste mål når du træner? At komme i fysisk god form og bevare et godt helbred?

At udvikle store muskler så jeg kan imponere mine omgivelser?

At genoptræne efter en skade?

At opbygge stor muskelmasse for at jeg kan føle mig god nok?

At blive bedre i sportslig øjemed?

Andet - beskriv gerne kort:

3. Hvilket af følgende udsagn synes du selv beskriver dig bedst?

Hvilket af følgende udsagn synes du selv beskriver dig bedst?

Jeg træner for at udvikle styrken i min krop?

Jeg træner for at udvikle store muskler?

Jeg vil bare være tilpas veltrimmet?

Jeg vil blive en bedre sportsmand?

Jeg vil udfordre mig selv og præstere?

Jeg kan godt lide det overskud og den energi det giver mig?

Jeg genoptræner efter skade?

Andet - beskriv gerne kort:

Så kan andre se spørgsmålene også, og lol, men heldigt jeg falder udenfor de platte svar.

20 timer eller mere + At blive bedre i sportslig øjemed + Jeg træner for at udvikle styrken i min krop.

BOOOOOOOOOOOOOOOOM 133' !!!!!!!! To Teh Max.

Da træningstimer ikke er defineret tager jeg self cykelturen til træning med i træningstiden :-)

Link to comment
Share on other sites

Personligt havde jeg også lavet flere svarmuligheder, men fik den feedback at det var for mange svarmuligheder.

Så vi prøvede at lave nogle overkategorier.

Imponere andre skal forståes bredt. En har brokket sig over at udvikle store muskler kan være andet end lavt selvværd, eller maskulin identitet, og inponere andre - kvinder - andre maskuliniteter osv. Det er jeg udemærket klar over, og der kommer sportslig kategori ind, body buillding, boksning, is hockey osv.

Der findes angiveligt en million tilgange til fitness, der kommer den individuelle svarmulighed ind.

Interviews kan bedre sætte ord på hvorfor, det er dog stadig en persons subjektive ord, men en rundspørge giver et bredere billede af hvorfor flere mennesker dyrker fitness.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share