Jægeraspirant 2009


AndreasKoch
 Share

Recommended Posts

Efter at have aftjent min værnepligt hos JDR (Jyske Dragon Regiment) i 2007 og efter nøje overvejelser omkring skader, tab, familie mm. er jeg kommet frem til, at jeg vil yde mit ypperste i forsøget på at blive en af danmarks elitesoldater i jægerkorpset.

Ansøgningen er blevet sendt afsted og det er nu bekræftiget, at jeg skal møde op på flyvestation Aalborg i August måned til forkursus. (Så langt, så godt..)

Jeg er ikke helt klar over om jeg burde have startet tidligere på min træning, men jeg har i hvert fald valgt at yde 110% fra nu af og indtil vi starter til februar.

Med 1 instruktør og et par uddannnede jægere på sidelinien til at svare på div. spørgsmål, føler jeg mig godt rustet til at fuldføre opgaverne!

Jeg er 20 år - 185cm - 82kg.

Mit træningsskema for ugen ser således ud:

Mandag - Styrketræning og svømning

Tirsdag - Styrketræning og løb

Onsdag - Styrketræning og march

Torsdag - Styrketræning og svømning

Fredag - Styrketræning og løb

Lørdag - Styrketræning og o-march

Søndag - Hviledag m. eventuel en smule svømning

Styrketræningen ligger hovedsageligt vægt på elementer i bronzecirklen og udholdenhed.

Løb forsøger jeg pt. at holde på et minimum, eftersom jeg har fået et løberknæ, som skal trænes op. Istedet er svømning sat ind 3 af ugens dage, for at opveje den manglende løbetræning.

Løb og march foregår helst i forbindelse med orientering, ergo o-løb og o-march.

O-march med oppakning foregår pt. med 11kg og distancen ligger på lidt over de 20km. Regner med snart at sætte vægten op til maximum, 15kg. (- Skulle gerne slutte med en distance på 50km inden Februar)

Denne log er oprettet hovedsageligt at 2 årsager;

1. Håbet om at finde andre, der også har søgt ind på patruljekurset og aspiranten...

2. Lade andre følge med i træningen fra nu af og indtil Februar måned.

- Denne log regner jeg med at opdatere ca. 1 gang om ugen med specifik info omkring træningens fremgang. Har folk gode råd, spørgsmål eller andet er de naturligvis velkommen til at bidrage til loggen.

/ Andreas

Edited by AndreasKoch
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_26102014

Velkommen til mester!

Nu ved jeg ikke hvor slemt dit løberknæ er, men prøv evt. en god stødabsorberende sål i dine sko og støvler.

Ellers held og lykke med det :superman:

Link to comment
Share on other sites

Programmet for styrketræningen i dag og denne måned ser således ud:

Cirkeltræning x3

- 30 armbøjninger

- 10 englehop

- 20 rygside

- 10 reaktionsøvelser

- 20 benstrækninger H

- 50 mavebøjninger

- 20 benstrækninger V

- 5 kropshævninger

.. 1 minuts pause efter hver cirkel.

O-march i aften starter kl 00.00 på 22km ruten ved Hammer Bakker. 11kg oppakning og højt humør!

/ Andreas

Link to comment
Share on other sites

Programmet for styrketræningen i dag og denne måned ser således ud:

Cirkeltræning x3

- 30 armbøjninger

- 10 englehop

- 20 rygside

- 10 reaktionsøvelser

- 20 benstrækninger H

- 50 mavebøjninger

- 20 benstrækninger V

- 5 kropshævninger

.. 1 minuts pause efter hver cirkel.

O-march i aften starter kl 00.00 på 22km ruten ved Hammer Bakker. 11kg oppakning og højt humør!

/ Andreas

Hej Andreas

Det ser rigtig fornuftigt ud, jeg er fast læser fremover.

Har sjovt nok selv lige pakket tasken til en gang O-march, også startende kl. 00.00, dog nær Vejle fjord.

God tur!

Link to comment
Share on other sites

1. Lektie blev understreget igår aftes, eftersom jeg havde sat en ven til at skaffe kortet til ruten jeg skulle gå, hvilket han selvfølgelig ikke magtede! Efter at være kommet hjem fra Tyskland kl 23.00 var mulighederne ganske små mht. at anskaffe kort til den planlagte rute. Ergo, måtte jeg bare ud og gå march.. NEDEREN!

Men men, det blev til 28km og det kan da mærkes i fusserne i dag. gennemsnitsfarten endte på 5km/t, så jeg er faktisk helt tilfreds med resultatet.

Jeg regner med at få ordnet rute og kort til næste lørdag, i morgen, således jeg er sikret min ugentlige o-march næste gang!

Ellers vil jeg nyde min hviledag og se frem til morgendagens svømning (1000m)...

BUBS, går du bare o-march, eller har du også søgt ind?!

/ Andreas

Konklusion: Få ordnet tingene selv og vær så lidt afhængig af andre mennesker, som situationen ellers tillader det.

Link to comment
Share on other sites

Hej Mester

Du får endnu en fast læser herfra :smile:

Hvad med at opsøge den lokale o-løbsklub? Så behøver man ikke at lave ruterne selv :4mewantfood:

www.orientering.dk

Du kan også finde lidt inspiration til træningen på

www.jaegeraspirant.dk

Ellers god træning - pas på overbelastning

Har du snakket med en fysioterapeut omkring det knæ?

Link to comment
Share on other sites

Indmelding i en orienteringsklub sker fra og med August måned, eftersom jeg ude og rejse i ca. 3 uger nu her til Juli. Indtil da har jeg min far ved hånden, som er gammel danmarksmester i o-løb og han hjælper mig med alt det han kan..

- Mht. knæet og fysioterapeuten, så arbejder jeg på at få sat noget i værk inden næste uge, så jeg kan få trænet optimalt inden optagelsesprøverne i Aug/Sept.

Tusind tak for linket til den anden side, vil lige prøve at tjekke det ud og se hvad der er af spændende sager derinde :)

/ Andreas

Link to comment
Share on other sites

Efter at have kigget lidt på www.jaegeraspirant.dk, fandt jeg frem til dette træningsskema: http://www.marinejeger.no/treningsprogram/...ningsdagbok.pdf

- Umiddelbart har jeg lidt svært ved at lure, om styrketræningsdelen dækker mit behov!? 4 øvelser virker jo ikke ligefrem til at dække det hele + programmet kører kun Man, Ons og Fre.

Her er så hvad jeg render rundt og overvejer:

Jeg springer ind i uge 4 og følger skemaet + jeg tilføjer cirkeltræning til tirsdag, torsdag og lørdag. March onsdag og lørdag og beholder søndag som hviledag.

.. Burde jeg så ikke være dækket ind?! (løb og march er naturligvis udskiftet med o-løb og o-march, så vidt det er muligt.)

/ Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg ville ikke bruge så meget energi på marchtræning. En tur på 15-20km hver 14 dag er fint - og en gang i ugen er mere end rigeligt til at komme i grundform inden kursus. Kan du gå 30km med indlagte pauser, kan du sagtens nå op opbygge din form under kursus.

Går i stedet mere ud af dit løb, og brug evt. tiden på at variere din træning og pleje dig selv. Det værste du kan gøre er at træne for meget og for ensformigt, alt for mange går ned med skader.

Idéer til variation kan være cykling, forhindringsbane, løb med rygsæk, noget cross-fit agtigt, bakkeløb, trappeløb, klatring, broncecirkler... der er masser af muligheder. :)

Link to comment
Share on other sites

Så har du endnu en fast læser :smile:

Prøvede cooper testen her den anden dag på løbebånd. Kom sku kun op på 2,5 så er ret skuffet.

Her har du et program du måske kunne fine inspiration i:

http://www.teenbodybuilding.com/brent2.htm

Det er et trænings program til navy seals. Der findes mange forskellige varianter, men det der program har både løb, svømning og mange øvelser fra bronzecirklen.

Håber du kan bruge det.

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share