Trænings program til piger


Patrickcb
 Share

Recommended Posts

Hej!

Du behøver ikke et specielt program til piger:)

Har du trænet før?

Helt rigtig. Jeg tror, at det er en af de største misforståelser inden for træning.

Du bliver ikke et stort bæst selvom du laver samme øvelser som mænd.

Som Mel er inde på er det af stor betydning om du er begynder - det antager jeg, at du er når du spørger om dette. I så fald ville jeg søge noget vejledning i form af en instruktør (en god én - og vær kritisk over personens øvelsesvalg. Du kan evt. skrive herinde hvad personen sagde du skulle lave)

Link to comment
Share on other sites

Og alligevel ikke. Der skal tages visse hensyn til køn når, der designes et træningsprogram.

Gælder det ikke først når man er kommet på et pænt niveau, som begynder kan der vel ikke være den store forskel? (Jeg ved det ikke)

Edited by MamboMads
Link to comment
Share on other sites

Gælder det ikke først når man er kommet på et pænt niveau, som begynder kan der vel ikke være den store forskel? (Jeg ved det ikke)

Nej. En af de store forskelle mellem mænd og kvinder er en dramatisk forskel i overkrops styrke og størrelse.

En kombination af færre muskelfibrer og et mindre tværsnitsareal af disse er grunden til den forskudte ratio mellem mænd og kvinder.

Derfor er der et behov for at især overkroppen adresseres ved at ramme alle tilgængelige muskelfibrer ved brug af blandt andet tungere loads , flere sæt og træning i flere vinkler. Der er mange flere aspekter der skal tages højde for afhængig af hvilket sex man træner. Har vi med børn at gøre bør man også tage puberteten i betragtning hvor det er alm. kendt at piger rammer puberteten før drenge og dermed må og skal træningsloaden reguleres heraf.

Edited by #52
Link to comment
Share on other sites

Nej. En af de store forskelle mellem mænd og kvinder er en dramatisk forskel i overkrops styrke og størrelse.

En kombination af færre muskelfibrer og et mindre tværsnitsareal af disse er grunden til den forskudte ratio mellem mænd og kvinder.

Derfor er der et behov for at især overkroppen adresseres ved at ramme alle tilgængelige muskelfibrer ved brug af blandt andet tungere loads , flere sæt og træning i flere vinkler. Der er mange flere aspekter der skal tages højde for afhængig af hvilket sex man træner. Har vi med børn at gøre bør man også tage puberteten i betragtning hvor det er alm. kendt at piger rammer puberteten før drenge og dermed må og skal træningsloaden reguleres heraf.

Synes, no offence, det lyder lidt som en omgang lommefysiologi. Kan du uddybe hvad du mener med det overstregede ?

Nedenstående artikel er fin nok som introduktion til at forstå kønsforskele

http://www.motion-online.dk/styrketraening...nders_muskler?/

Link to comment
Share on other sites

Synes, no offence, det lyder lidt som en omgang lommefysiologi. Kan du uddybe hvad du mener med det overstregede ?

Nedenstående artikel er fin nok som introduktion til at forstå kønsforskele

http://www.motion-online.dk/styrketraening...nders_muskler?/

Du bliver selv lige nødt til at uddybe helt præcist hvad det er du ikke er enig med mig i. :smile:

Edited by #52
Link to comment
Share on other sites

Nej. En af de store forskelle mellem mænd og kvinder er en dramatisk forskel i overkrops styrke og størrelse.

En kombination af færre muskelfibrer og et mindre tværsnitsareal af disse er grunden til den forskudte ratio mellem mænd og kvinder.

Derfor er der et behov for at især overkroppen adresseres ved at ramme alle tilgængelige muskelfibrer ved brug af blandt andet tungere loads , flere sæt og træning i flere vinkler. Der er mange flere aspekter der skal tages højde for afhængig af hvilket sex man træner. Har vi med børn at gøre bør man også tage puberteten i betragtning hvor det er alm. kendt at piger rammer puberteten før drenge og dermed må og skal træningsloaden reguleres heraf.

ville rigtig gerne se noget argumentation eller lign for ovenstående, for i min verden holder det ikke

Link to comment
Share on other sites

ville rigtig gerne se noget argumentation eller lign for ovenstående, for i min verden holder det ikke

Hvilken del er du uenig i Teddy. Be specific ellers er det svært for mig at forholde mig til.

Zatsiorsky og Drabik (og Koprivica hvis jeg husker rigtigt). Det er hovedsageligt fra dem at jeg har læst det overstående jeg skrev.

Edited by #52
Link to comment
Share on other sites

Har du tænkt dig at komme med noget evidens eller?

Kristoffer, hvad med evidens for den modsatte påstand?

Jeg er kommet med navne på et par yderst velsete og respekterede videnskabsfolk.

Du kunne jo starte med at studere noget af alt det materiale, som er tilgængeligt fra de folk jeg allerede har nævnt i tråden. Informationen er tilgængelig for alle.

Link to comment
Share on other sites

jeg kender altså litteraturen på området bedre end de fleste og jeg kan ikke genkende de argumenter du fremfører...Jeg mener i særdeleshed ikke at kunne genkende de påstande blandt de forfattere du namedropper. For mig ser det ud som om du holder dem til regnskab for noget de ikke har sagt....

For det første synes jeg det er interessant at der er en masse ting du mener at vide om kvinders fysiologi, som så vit jeg lige ved aldrig er publiceret. For det andet afstedkommer det nogle sjove vurderinger omkring træningsdosering jeg synes er lidt malplacerede.

Ja, kvinder har oftest en dårligere udviklet muskulatur i overkroppen, hvilket ihvertfald delvist skyldes en lavere mængde androgenreceptorer i overkroppen, relativt til mænd. Men hvorfor det fører til en ide om at kvinder skal træne overkroppen hårdere, forstår jeg ikke. Bør man ikke inddrage kvinders forståelse af hvad der er en pæn krop i den ligning før man drager forhastede konklusioner.... Det er jo som regel ikke for at få store guns og et massivt patværk, kvinder løfter vægte.....

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Kristoffer, hvad med evidens for den modsatte påstand?

Jeg er kommet med navne på et par yderst velsete og respekterede videnskabsfolk.

Du kunne jo starte med at studere noget af alt det materiale, som er tilgængeligt fra de folk jeg allerede har nævnt i tråden. Informationen er tilgængelig for alle.

Ser man det. . . .

jeg kender altså litteraturen på området bedre end de fleste og jeg kan ikke genkende de argumenter du fremfører...Jeg mener i særdeleshed ikke at kunne genkende de påstande blandt de forfattere du namedropper. For mig ser det ud som om du holder dem til regnskab for noget de ikke har sagt....

For det første synes jeg det er interessant at der er en masse ting du mener at vide om kvinders fysiologi, som så vit jeg lige ved aldrig er publiceret. For det andet afstedkommer det nogle sjove vurderinger omkring træningsdosering jeg synes er lidt malplacerede.

Ja, kvinder har oftest en dårligere udviklet muskulatur i overkroppen, hvilket ihvertfald delvist skyldes en lavere mængde androgenreceptorer i overkroppen, relativt til mænd. Men hvorfor det fører til en ide om at kvinder skal træne overkroppen hårdere, forstår jeg ikke. Bør man ikke inddrage kvinders forståelse af hvad der er en pæn krop i den ligning før man drager forhastede konklusioner.... Det er jo som regel ikke for at få store guns og et massivt patværk, kvinder løfter vægte.....

Done.

Link to comment
Share on other sites

jeg kender altså litteraturen på området bedre end de fleste og jeg kan ikke genkende de argumenter du fremfører...Jeg mener i særdeleshed ikke at kunne genkende de påstande blandt de forfattere du namedropper. For mig ser det ud som om du holder dem til regnskab for noget de ikke har sagt....

Jeg sidder med litteraturen hands-on. Det jeg skriver står jeg ved. Kunne evt. tage nogle direkte kopier af stederne jeg har læst det.

For det første synes jeg det er interessant at der er en masse ting du mener at vide om kvinders fysiologi, som så vit jeg lige ved aldrig er publiceret. For det andet afstedkommer det nogle sjove vurderinger omkring træningsdosering jeg synes er lidt malplacerede
.

Jeg mener stadig ikke jeg rammer forkert i nogle af de ting jeg fremfører.

Ja, kvinder har oftest en dårligere udviklet muskulatur i overkroppen, hvilket ihvertfald delvist skyldes en lavere mængde androgenreceptorer i overkroppen, relativt til mænd. Men hvorfor det fører til en ide om at kvinder skal træne overkroppen hårdere, forstår jeg ikke. Bør man ikke inddrage kvinders forståelse af hvad der er en pæn krop i den ligning før man drager forhastede konklusioner.... Det er jo som regel ikke for at få store guns og et massivt patværk, kvinder løfter vægte.....

Min pointe er at overkroppen bør være ekstra meget i fokus da overkroppen indgår, som det primære, i rigtig mange sportsgrene.

Link to comment
Share on other sites

Ser man det. . . .

Done.

Fis nu af. Du bidrager jo ikke med noget, som helst.

Her er hvad du skrev til mig i en PM for noget tid tilbage.

Deltag aktivt i debatter eller drop dine latterlige kommentarer!
Edited by #52
Link to comment
Share on other sites

jo, men du kom med noget sludder og afviste mit - det er dig der bidrager med falsk data.

Jeg bidrager ikke med falsk data.

Jeg talte med med James Smith om selvsamme emne og han mener også at det er af yderst vigtighed at tage højde for puberteten.

Despite the many similarities of male and female strength training, there are subtle differences to consider. First of all, females mature earlier than males. Therefore, in general, females can begin strength training earlier than males. Also, since females have less muscle mass, on average, than males, they are also more susceptible to deconditioning. That is why a female strength-training program should have the athlete continue to train during the competitive season. This is because the drop-off in strength is more dramatic for females when strength training is stopped. Overall, strength training offers female athletes the same benefits that it offers male athletes! Regardless of their sport or gender, any athlete can benefit from increased sprinting speed, strength, balance, decreased body fat levels and a reduced incidence of injuries – all of which a properly designed strength-training program can provide. Also, studies have proven that strength training can have a positive effect on bone density, which will decrease your risk of osteoporosis later in life.

Even with all of the positive research out there with regards to strength training and female athletes, I still get asked the same question all of the time, “Will I end up looking like a man if I lift weights?” The answer is, “Absolutely not!” Much of the difference in muscle mass between males and females is attributed to hormones, specifically, testosterone. On average, men produce ten times more testosterone than females. Unless you’re a female who is taking anabolic steroids or other male hormones, lifting weights will NOT make you look like a man! Also, there is a difference in muscle mass distribution between men and women, especially in the upper body. So it is important to remember that male hormones and muscle mass distribution are the two main reasons that men usually carry more muscle than woman. These are 2 of the main factors why men who strength-train look more “bulky” than females who strength-train.

Joe Defranco
Ahh, du er såret... sorry darling...

Well done.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sidder med litteraturen hands-on. Det jeg skriver står jeg ved. Kunne evt. tage nogle direkte kopier af stederne jeg har læst det.

du må meget gerne forsøge at gengive de aktuelle steder hvor det er beskrevet... Lige meget hvad du så kan grave frem, kan jeg fortælle dig at dit standpunkt går imod den dominerende koncensus i i det styrketræningsfaglige miljø.

Jeg mener stadig ikke jeg rammer forkert i nogle af de ting jeg fremfører.

Fordi kvinder har en svagere overkropsmuskulatur har du fremført pointen at de bør træne ekstra meget overkrop, uden iøvrigt at relatere det til ønsker om form eller funktion. Vi andre opponerer at kvinders æstetik er anderledes end mænds, hvilket du ikke rigtigt har reageret på. i henhold til hele problematikken med kvinders overkrop, kunne man jo vende hele situationen om og sige at fordi de reagerer dårligere i overkroppen, giver det ekstra dårlig mening at bruge ekstra tid på det... Tænk over det, istedet for at lire referencer af dig, som du enten ikke forstår, eller som ikke står i forhold til hvad man iøvrigt ved om kroppen

Min pointe er at overkroppen bør være ekstra meget i fokus da overkroppen indgår, som det primære, i rigtig mange sportsgrene.

jeg kan så personligt ikke komme i tanker om særligt mange sportsgrene hvor overkroppen indgår som det primære (det skulle da lige være kajakroning). Faktisk er det helt generelt et problem at folk, der skal bruge styrketræning som støttetræning til deres sport overdoserer overkropstræning, relativt til underkropstræning. Jeg synes dit udsagn lugter af at du ikke ved særligt meget om arbejdskravsanalyse. det er ikke for at disse dig, men for at advare dig om at du er på vej på dybt vand....

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil give et bud ud fra de mennesker jeg har moedt som fitness instruktoer og personlig traener + lidt fra traeningslitteraturen jeg har laest.

1. Kvinder er svagere i overkroppen og har for lidt muskelmasse på overkroppen i forhold til underkroppen.

Ud fra er rent aestatisk synspunkt giver det derfor mening at traene overkroppen så underkroppen ikke kommer til at se for stor/fed ud. Jeg har haft fin succes med at få pakket muskelmase på ovekroppen af kvinder. Så snart de er motiverede for der, så rykker det også. Det kraever bare fokus og motivation.

Skuldre er det vigtigt at traene bredere hvis hofterne er bredere end skuldrene. Traening af brystmusklerne kan give kvinden et flottere og fastere brystparti. Alt efter udgangspunktet self.

2. Underkroppen: det er sjaeldent noedvendigt at fokusere på quadriceps, da det sjaeldent er et område der halter for en kvinde rent visuelt. Baglår og baller er derimod vitigt at traene med fokus. Det er sjaeldent at numsen kan strutte for meget. For idratsudoevere er det vigtigt at trane bagloer balle for at beskytte imod forreste korsbånds skader der er hyppigere hos kvinder end maend. Kvinder har oftere for svage baglår. Så traen det ekstra.

Hyppige fejl for kvinder:

traener for let, for få basis oevelser, for lidt bagside, for få lunges, for lidt doedloeft, for lidt bryst.

Cardio: for lav intensitet. Intervaltraening.

Presser sig ikke nok! En del kvinder skal laere at det er ok at vaere grim og svede lugte larme og vaere ved at braekke sig af anstrangelse efter traening.

Det er self ikke alle mine punkter der gaelder for alle. Det er generelle råd og der er garanteret nogle råd for alle kvinder imellem.

Skal kvinder traene anderledes? JA!

Skal de traene anderledes på den måde som man normalt får at vide i medierne? NEJ

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share