Slanker bobler i øl og sodavand?


Jan Projekt Smørhul
 Share

Recommended Posts

Hej.

Rent kildekritisk er følgende oplysning ikke noget at råbe hurra for. For det første stammer kilden fra en avis. Og for det andet er den pågældende kostvejleder ikke min kop the.

Men det påstås, at bobler i øl har en større eller mindre slankende effekt.

Energien i øl og sodavand kan selvfølgelig fede. Men trækker boblerne lidt i den anden retning? Er I enige med påstanden?

Jeg har tit tænkt på en kombisødet sodavand med 50 % sukker og 50 % kunstige "Light"-sødemidler.

Venlig hilsen

Jan hervig Nielsen

IIdeudvikler

Projekt Smørhul

(og projekt Trafiksikkerhed)

projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Rent kildekritisk er følgende oplysning ikke noget at råbe hurra for. For det første stammer kilden fra en avis. Og for det andet er den pågældende kostvejleder ikke min kop the.

Men det påstås, at bobler i øl har en større eller mindre slankende effekt.

Energien i øl og sodavand kan selvfølgelig fede. Men trækker boblerne lidt i den anden retning? Er I enige med påstanden?

Kulsyre, som dannes når CO2 går i forbindelse med vand, kan ofte bidrage til en bedre fordøjelse.

Vigtigheden af en god fordøjelse er stor. Og vil indirekte -og på langt sigt, kunne det medvirke til et øget stofskifte.

Måske det er sådan, at der er tænkt..?

Har du et link til den pågældende artikel?

Jeg har tit tænkt på en kombisødet sodavand med 50 % sukker og 50 % kunstige "Light"-sødemidler.

Hvorfor?

Sodavand med enten sukker eller sødemidler, er jo et valg imellem pest og kolera..

køberne vil nok mene, at det ene er bedre end det andet, og derfor vælge dette..

Hvorfor så kombinere?

Edited by pioneer.
Link to comment
Share on other sites

Sodavand med enten sukker eller sødemidler, er jo et valg imellem pest og kolera..

køberne vil nok mene, at det ene er bedre end det andet, og derfor vælge dette..

Hvorfor så kombinere?

vel for at have lidt mere af smagen fra en normal cola men med færre kcal.

lidt ligesom at der findes minimælk(0,5% fedt) og mille?mælk(0,9%) som må siges at være en mellemting mellem letmælk og skummetmælk...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tit tænkt på en kombisødet sodavand med 50 % sukker og 50 % kunstige "Light"-sødemidler.

Venlig hilsen

Jan hervig Nielsen

IIdeudvikler

Projekt Smørhul

(og projekt Trafiksikkerhed)

projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser.

Så vidt jeg husker så er Schweppes Lemon allerede sådan er kombisødet sodavand.

Link to comment
Share on other sites

Kulsyre, som dannes når CO2 går i forbindelse med vand, kan ofte bidrage til en bedre fordøjelse.

Vigtigheden af en god fordøjelse er stor. Og vil indirekte -og på langt sigt, kunne det medvirke til et øget stofskifte.

Hvor kan jeg læse mere om det?

Link to comment
Share on other sites

Et kunstigt sødemiddel er jo bare et protein, som er mange, mange gange sødere end sukker og derfor behøves der ikke en stor mængde til at søde den samme 'smag' som sukker. Der bruges simpelthen mindre 'stof' til at få samme effekt.

"Jeg har tit tænkt på en kombisødet sodavand med 50 % sukker og 50 % kunstige "Light"-sødemidler."

En kombisodavand er en dårlige idé, fordi 'light'-idéen jo går af pga. der stadigvæk er kalorier i og nu også 'mangel' på sukker, hvilket vil give en dårligere smag end sodavand udelukkende med sukker. Du befinder dig altså midt imellem de 2 fordele; bedst smag og kalorier kontra dårligste smag og ingen kalorier. Du har lidt af det dårlige fra begge parter ;)

Jeg vil gerne høre videre om dine projekter :)

Edited by Dysp
Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg husker så er Schweppes Lemon allerede sådan er kombisødet sodavand.

hmm ifølge url'en er der samme kcal i som en normal cola.

http://das-ist-drin.de/Schweppes-Bitter-Lemon-1000-ml--3041/

En kombisodavand er en dårlige idé, fordi 'light'-idéen jo går af pga. der stadigvæk er kalorier i og nu også 'mangel' på sukker, hvilket vil give en dårligere smag end sodavand udelukkende med sukker. Du befinder dig altså midt imellem de 2 fordele; bedst smag og kalorier kontra dårligste smag og ingen kalorier. Du har lidt af det dårlige fra begge parter ;)

Jeg vil gerne høre videre om dine projekter :)

jeg tror det kan være en god idé og fungere lidt ligesom minimælk. Jeg ved ikke hvor mange der drikker minimælk, men det er sgu altid den mælk der er udsolgt i netto :mad:

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

1. LINK TIL ARTIKEL:

Pioneer, jeg skal se, om det er lagt ud på nettet. Det stammer fra en avis. Og det var kostvejleder Per Brændgaard Mikkelsen, som kom med udtalelsen. Så vidt som jeg forstod det, drejede det sig vist om, at luften trykkede på mavesækken. Jeg skal se, om jeg kan finde noget mere om det.

Som jeg har sagt tidligere, så synes jeg ikke, at kilden er noget at råbe hurra for. Men jeg skal se, om jeg kan finde noget mere om det på nettet.

2. KOMBISØDET SODAVAND:

Jeg arbejder på en tank/benzin-station. Vi sælger utrolig meget sodavand. En betydelig del af det er Light-sodavand uden sukker. Men den største mængde er nu dem med sukker.

Dysp, du siger, at jeg får lidt af det dårlige fra begge verdener. Jeg vil hellere vende det rundt og sige, at jeg får lidt af det bedste fra begge verdener. Jeg får en god del af sukkersmagen. Og jeg får færre kalorier p.g.a. de kunstige "Light"-sødemidler.

Som apprenti skriver: "vel for at have lidt mere af smagen fra en normal cola men med færre kcal. lidt ligesom at der findes minimælk(0,5% fedt) og mille?mælk(0,9%) som må siges at være en mellemting mellem letmælk og skummetmælk...".

3. FORSØG:

Fagfolk på Forskningsinstitut for Human Ernæring på KVL-Landbohøjskolen burde lave et forsøg.

Man har 3 glas.

I glas A er almindelig sukkersødet Coca Cola.

Glas B: Coca cola Zero eller Light helt uden sukker.

Glas C: 50 % sukker og 50 % Zero/light.

Så spørger man bagefter forsøgspersonerne om, hvad der smager bedst. Jeg selv har svært ved at finde frem til den kombisødede 50%/50%, da den smager af sukker.

Derefter kan man lave 3 grupper. Den ene gruppe får glas A, den anden glas B og den trejde gruppe får det kombisødede glas. Så ser man, hvem der får vægtændring efter en periode.

4. PRODUKTER:

Der har været - og er måske stadig - kombisødede kulsyre-sodavand på markedet. Der findes også kombisødet juice og sportsdrik. De bliver dog ikke kaldet kombisødet, men derimod LIGHT eller sukkerreduceret.

Vh Jan, Projekt Smørhul (og Projekt Trafiksikkerhed)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

1. LINK TIL ARTIKEL:

Pioneer, jeg skal se, om det er lagt ud på nettet. Det stammer fra en avis. Og det var kostvejleder Per Brændgaard Mikkelsen, som kom med udtalelsen. Så vidt som jeg forstod det, drejede det sig vist om, at luften trykkede på mavesækken. Jeg skal se, om jeg kan finde noget mere om det.

Som jeg har sagt tidligere, så synes jeg ikke, at kilden er noget at råbe hurra for. Men jeg skal se, om jeg kan finde noget mere om det på nettet.

2. KOMBISØDET SODAVAND:

Jeg arbejder på en tank/benzin-station. Vi sælger utrolig meget sodavand. En betydelig del af det er Light-sodavand uden sukker. Men den største mængde er nu dem med sukker.

Dysp, du siger, at jeg får lidt af det dårlige fra begge verdener. Jeg vil hellere vende det rundt og sige, at jeg får lidt af det bedste fra begge verdener. Jeg får en god del af sukkersmagen. Og jeg får færre kalorier p.g.a. de kunstige "Light"-sødemidler.

Som apprenti skriver: "vel for at have lidt mere af smagen fra en normal cola men med færre kcal. lidt ligesom at der findes minimælk(0,5% fedt) og mille?mælk(0,9%) som må siges at være en mellemting mellem letmælk og skummetmælk...".

3. FORSØG:

Fagfolk på Forskningsinstitut for Human Ernæring på KVL-Landbohøjskolen burde lave et forsøg.

Man har 3 glas.

I glas A er almindelig sukkersødet Coca Cola.

Glas B: Coca cola Zero eller Light helt uden sukker.

Glas C: 50 % sukker og 50 % Zero/light.

Så spørger man bagefter forsøgspersonerne om, hvad der smager bedst. Jeg selv har svært ved at finde frem til den kombisødede 50%/50%, da den smager af sukker.

Derefter kan man lave 3 grupper. Den ene gruppe får glas A, den anden glas B og den trejde gruppe får det kombisødede glas. Så ser man, hvem der får vægtændring efter en periode.

4. PRODUKTER:

Der har været - og er måske stadig - kombisødede kulsyre-sodavand på markedet. Der findes også kombisødet juice og sportsdrik. De bliver dog ikke kaldet kombisødet, men derimod LIGHT eller sukkerreduceret.

Vh Jan, Projekt Smørhul (og Projekt Trafiksikkerhed)

Jan, jeg synes det er en glimrende ide at blande light med alm sodavand og har selv prøvet dette flere gange (når jeg har haft adgang til sodavandsmaskine). Dog kan jeg OVERHOVEDET ikke se et formål med at opstille det som et "videnskabeligt" forsøg - hvad end det er smag eller vægtændringer du ønsker teste. Men nok om dette. Indeholder Faxe Kondi Light ikke mere energi end andre light produkter iøvrigt ?

Mht kulsyre og slankeeffekt er det svært at forholde sig til før der er lidt mere konkret på bordet.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste sted hvor det giver mening at kombinere skukker og sødestoffer i drikkevarer er i saftevand. Her har du muligheden for at brrge rigtig frugtsaft + sødemiddel (kan købes i Aldi og smager fortræffeligt) . Ved sodavand giver det absolut ingen mening.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Hej Elvirus :wink: .

1. FAXE KONDI LIGHT:

Min hukommelse er blevet dårlig. Men så vidt jeg husker, indeholder Faxe Kondi Light lidt kulhydrat. Så hvis jeg husker rigtigt, er der mere energi i denne end i de LIGHT-sodavand, der kun indeholder kunstige sødemidler.

2. SMAGSTEST:

Jeg har gennem tiden sendt næsten fyrre breve/emails rundt til producenter, kostvejledere og aviser om min ide til en kombisødet sodavand med 50 % sukker og 50 % kunstige "Light"-sødemidler. Selvom jeg har sendt 40 breve/emails afsted, er producenterne ikke intereseret. Den eneste måde at gøre producenterne intereserede på er vel at lave nogle smags- og vægtforsøg.

3. VÆGTFORSØG:

Jeg kan nok ikke finde gode kilder til det følgende. Og måske har jeg misforstået noget. Men sådan som jeg har opfattet det, så påvirker de kunstige "Light"-sødemidler folk på forskellig måde:

En gruppe af folk vil kunne bruge sodavand med 100 % kunstige "Light"-sødemidler i en slankekur og vedvarende slank linie.

En anden gruppe bliver derimod "sultne" eller andet af disse Light-sodavand, så de rent faktisk kan tage på ved at bruge LIGHT. Sodavanden får dem nemlig til at spise mere af noget andet. Dette er grunden til, at jeg aldrig drikker sodavand med 100 % kunstige LIGHT-sødemidler alene. Jeg sørger altid at drikke det til et måltid eller andet for at få lidt kulhydrat. Det er også af den grund, at jeg til daglig køber en kombisødet sodavand med lidt sukker i.

Som sagt er jeg ikke helt sikker på dette. Så tag det med et gran salt.

Hvis en del mennesker bliver sultne af LIGHT, vil det måske være udmærket med lidt sukker i sodavanden. Derfor kunne et vægt-forsøg med ½ liter sodavand pr. dag være interessant. Ellers får producenterne ikke øjnene op for 50%/50%-sodavand.

Henne på den tank/benzin-station, hvor jeg arbejder, ser jeg mange overvægtige mennesker. En del af denne overvægt skyldes slik og sodavand.

4. RESTAURANT:

Når jeg er på restaurant/pizzaria, beder jeg altid om halvt sukker, halvt kunstig sødet. Jeg synes, at det smager godt.

God Weeekned.

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

En anden gruppe bliver derimod "sultne" eller andet af disse Light-sodavand, så de rent faktisk kan tage på ved at bruge LIGHT. Sodavanden får dem nemlig til at spise mere af noget andet. Dette er grunden til, at jeg aldrig drikker sodavand med 100 % kunstige LIGHT-sødemidler alene. Jeg sørger altid at drikke det til et måltid eller andet for at få lidt kulhydrat. Det er også af den grund, at jeg til daglig køber en kombisødet sodavand med lidt sukker i.

Som sagt er jeg ikke helt sikker på dette. Så tag det med et gran salt.

Hvis en del mennesker bliver sultne af LIGHT, vil det måske være udmærket med lidt sukker i sodavanden. Derfor kunne et vægt-forsøg med ½ liter sodavand pr. dag være interessant. Ellers får producenterne ikke øjnene op for 50%/50%-sodavand.

Denne antagelse som var fremme på et tidspunkt, bunder så vidt jeg ved i den forkerte antagelse at Light sodavand påvirker insuliniveauet :smile: T har uddybbet i en anden tråd

Link to comment
Share on other sites

Jan, jeg synes det er en glimrende ide at blande light med alm sodavand og har selv prøvet dette flere gange (når jeg har haft adgang til sodavandsmaskine). Dog kan jeg OVERHOVEDET ikke se et formål med at opstille det som et "videnskabeligt" forsøg - hvad end det er smag eller vægtændringer du ønsker teste. Men nok om dette. Indeholder Faxe Kondi Light ikke mere energi end andre light produkter iøvrigt ?

Mht kulsyre og slankeeffekt er det svært at forholde sig til før der er lidt mere konkret på bordet.

Jeg er 75% sikker på, at i Faxe kondi light har man skiftet det "almindelige" sukker ud mod sødestoffer, men beholdt den samme andel druesukker som der er i den almindelige Faxe Kondi. Tror det ligger på noget i stil med 2g kulhydrat per 100ml...

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Så fandt jeg kilden.

http://ekstrabladet.dk/kup/madogdrikke/article1014015.ece

I denne siger kostvejleder Per Brændgaard Mikkelsen: " Undersøgelser viser, at øl giver en større mæthedsfølelse på grund af kulsyren. Den udvider simpelthen mavesækken. Det betyder, at man faktisk spiser og drikker mindre, hvis det er øl og ikke vin, man drikker, siger han".

Han snakker om øl. Men mon det samme gælder sodavand?

Jan, 2 projekter

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Så fandt jeg kilden.

http://ekstrabladet.dk/kup/madogdrikke/article1014015.ece

I denne siger kostvejleder Per Brændgaard Mikkelsen: " Undersøgelser viser, at øl giver en større mæthedsfølelse på grund af kulsyren. Den udvider simpelthen mavesækken. Det betyder, at man faktisk spiser og drikker mindre, hvis det er øl og ikke vin, man drikker, siger han".

Han snakker om øl. Men mon det samme gælder sodavand?

Jan, 2 projekter

Kulsyren har vel samme effekt hvad enten der er tale om øl eller light sodavand!

Link to comment
Share on other sites

Er det bare mig, eller er det ikke lidt et langt trin fra "at fylde mavesækken ud og give mæthedsfornemmelse" til "at slanke" ? Jeg forstår ikke Pers udtalelse som at du bliver slank af boblerne i øl, men at boblerne i øl gør at du hurtigere føler dig mæt end hvis du drikker vin og dermed spiser mindre. Det lille styk er vel bare en sammenligning mellem øl og vin til maden og ikke så meget andet?

Link to comment
Share on other sites

"Er det bare mig, eller er det ikke lidt et langt trin fra "at fylde mavesækken ud og give mæthedsfornemmelse" til "at slanke" ? Jeg forstår ikke Pers udtalelse som at du bliver slank af boblerne i øl, men at boblerne i øl gør at du hurtigere føler dig mæt end hvis du drikker vin og dermed spiser mindre."

Tror i ikke bare, at vi må acceptere, at Pers udtalelser/fortolkninger i EkstraBladet primært tjener underholdningen. I den forstand er han nærmest tvunget til at ekstrapolere forskningsnyhederne til lidt mere spændende "sandheder".

Bortset fra det er jeg helt enig i, at en mere udspilet kulsyremave nødvendigvis resulterer i et lavere kalorieindtag.

Hilsen

Martin

Link to comment
Share on other sites

øhbøh, jeg ved slet ikke, hvorfor jeg formulerede mig så kategorisk. Hvad jeg mente var:

Bortset fra det er jeg helt enig i, at en mere udspilet kulsyremave i hvert fald i teorien kan resultere i lidt ekstra mæthedsværdi af drikken.

Og i forhold til dette vil jeg gætte på, at en kulsyresprudlende cola mætter bedre end et fladt glas saftevand.

Men det er ret ufunderet gætværk, og begge dele (inkl. øl) mætter beviseligt (=dokumenteret i videnskabelige undersøgelser) dårligt.

Hilsen

Martin

Link to comment
Share on other sites

Hej Martin.

Du skriver: "Bortset fra det er jeg helt enig i, at en mere udspilet kulsyremave nødvendigvis resulterer i et lavere kalorieindtag".

Tror du så, at kulsyre-boblerne i øl/sodavand her en større eller mindre mættende effekt?

Jan, 2 projekter

Proteiner har en meget mere mættende effekt end de andre makronutrienter(fedt, kulhydrater). Jeg tror du får mere ud af at spise kød end at drikke boblevand.

Hvad jeg mener er; hvad skal al den her snak til for? Hvis kulsyre har en effekt, så er den så uhyggeligt lille og kan sagtens overhales kraftigt af almindelig mad, som blot er struktureret ordenligt. En ordenlig gang kulsyre som hjælpemiddel mod overvægt vil måske have en lille-bitte-effekt, men tilgengæld give dig andre kvaler som fx ekstremt usunde tænder.

Der findes ingen smutveje hvad angår fedttab. Udover selvfølgelig en fedtsugning.

Og noget helt andet; til din overskrift.

Der findes ikke noget der 'slanker'. ALT med energi kan i princippet være fedende. Det eneste der kan 'slanke' er ingenting.

Edited by Dysp
Link to comment
Share on other sites

Hej Dysp. :wink:

Du skriver: "Jeg vil gerne høre videre om dine projekter :)". Jeg vil gerne fortælle dig om dem.

Projekt Smørhul handler om fedtstoffer (rapsolie), vitaminer/mineraler/antioxidanter, den kombisødede sodavand samt medicinsk behandling af flere angstsygdomme.

I Projekt Trafiksikkerhed argumenter jeg for at gøre de 375-425 cm lange biler billigere, dersom de er miljøvenlige. Ydermere har jeg og en anden person ideer til en 70 cm bred "mini-bil" eller "kabine-knallert", der må køre på cykelstier.

Venlig hilsen Jan, Ideudvikler

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske

interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a.

bevægeapparatet), fysiologi, biokemi og ernæring på næsten bachelorniveau.

Men jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som fagfolk

bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke

dyrker "intens"/meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Jan, jeg synes det er en glimrende ide at blande light med alm sodavand og har selv prøvet dette flere gange (når jeg har haft adgang til sodavandsmaskine). Dog kan jeg OVERHOVEDET ikke se et formål med at opstille det som et "videnskabeligt" forsøg - hvad end det er smag eller vægtændringer du ønsker teste. Men nok om dette. Indeholder Faxe Kondi Light ikke mere energi end andre light produkter iøvrigt ?

Mht kulsyre og slankeeffekt er det svært at forholde sig til før der er lidt mere konkret på bordet.

Coca Cola forsøgte sig for nogle år siden med en lancering af en Cola som var en blanding af light og sukker. Det blev et kæmpe flop hvorfor vi derfor ikke vil se sådanne produkter i fremtiden. Idéen er på den baggrund derfor gammel og særdeles ubrugelig. Kunderne ønsker ikke sådant et produkt. Efter at have smagt den må jeg personligt også sige at så kan man lige så godt vælge en alm. cola eller en Zero.

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share