Overraskende meget sved.


N Gadegaard
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige været ude på en løbetur. For sjov vejede jeg mig før og efter turen, og må sige, resultatet kom som en overraskelse!

Jeg løb 11,5 km på 56:59 min.

Jeg er 191 høj, og vejer - ja det er så lige det. Før turen vejede jeg 93,1 og bagefter 90,6 kg, dvs. et svedtab på 2,5 kg!

Jeg løber en 30-40 km om ugen, og er i udemærket form. Men synes alligevel det er ekstremt meget?

Så vil egentlig bare høre, om i andre er nogle ligeså svedige svin som mig? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det er vist ikke så usandsynligt i denne varme.

Jeg er "kun" en mindre dame/pige, men sveder rigtig meget.

I sommeren 2006 trænede jeg både styrketræning og løb hver dag p.g.a. konkurrence. Jeg har aldrig i mit liv troet, at jeg kunne udlede så meget væske ! :blink:

Betina

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige været ude på en løbetur. For sjov vejede jeg mig før og efter turen, og må sige, resultatet kom som en overraskelse!

Jeg løb 11,5 km på 56:59 min.

Jeg er 191 høj, og vejer - ja det er så lige det. Før turen vejede jeg 93,1 og bagefter 90,6 kg, dvs. et svedtab på 2,5 kg!

Jeg løber en 30-40 km om ugen, og er i udemærket form. Men synes alligevel det er ekstremt meget?

Så vil egentlig bare høre, om i andre er nogle ligeså svedige svin som mig? :tongue:

Hvis du har været i temperaturbalance og vi ser bort fra konvektion, konduktion og stråling, så har du haft følgende effekt:

2,5 kg * 2,43 kJ/g sved = 6075 kJ/57min = 1800W

Svt. ydre arbejde på 360W ved nyttevirkning på 20%.

Det lyder lidt højt i en hel time (Lance Armstrong knaldede 490W af på opstigningen til Alpe D'Huez i 2001), så du har muligvis løbet i en høj luftfugtighed og modtaget varme fra omgivelserne. Men så høj svedsekretion er kun godt ifm. løb i varme omgivelser, se fx http://en.wikipedia.org/wiki/Acclimatization.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share