Vitamin C – ekstra tilskud


AGV
 Share

Recommended Posts

Tager du ekstra tilskud af vitamin C (udover det man får i den daglige vitaminpille) og hvor stor effekt vurdere du det giver?

Mange steder på nettet kan man læse at vitamin C er meget vigtig for bodybuildere, men hvor vigtigt er det reelt?

Link to comment
Share on other sites

Tager du ekstra tilskud af vitamin C (udover det man får i den daglige vitaminpille) og hvor stor effekt vurdere du det giver?

Mange steder på nettet kan man læse at vitamin C er meget vigtig for bodybuildere, men hvor vigtigt er det reelt?

Hvad skulle effekten af ekstra C vitamin være?

Link to comment
Share on other sites

Hvad skulle effekten af ekstra C vitamin være?

antioxidant.

Tager det som regel under diæt og hvis jeg føler mig lidt sløj eller er forkølet. Det virker ligeså godt på mig, som et par Pamol, når jeg er syg.

Link to comment
Share on other sites

Hvad skulle effekten af ekstra C vitamin være?

I styrketrænings sammenhæng er det vigtigste nok, at Vitamin C nedsætter kroppens naturlige produktion af Kortisol, hvilket giver et stærkere forhold mellem testosteron og kortisol. Dette er ifølge nogle meget vigtigt for folk som træner hårdt. Desuden bevirker det tilsyneladende at man restituere hurtigere.

Vitamin C

Vitamin C is a water-soluble vitamin that improves your immune system and helps you recover faster from your workouts by suppressing the amount of cortisol (hormone that kills muscle and aids in the accumulation of fat) that is released by your body during a workout.

Vitamin C is the only Vitamin that I recommend to be taken in mega doses quantities. Remember that since it is a water-soluble vitamin, it will not get stored by the body. Research shows that if taken an hour before a workout (1000mg dose) it significantly reduces muscle soreness and speeds recovery after a workout.

I recommend a total of 3000 mg per day of Vitamin C. If your multiple vitamin pack already has 1000 mg, and you take this in the morning, then all you need is an extra 1000 mg at lunch and 1000 mg at dinner.

http://bodybuilding.about.com/od/supplemen...pplements_5.htm

Link to comment
Share on other sites

I styrketrænings sammenhæng er det vigtigste nok, at Vitamin C nedsætter kroppens naturlige produktion af Kortisol, hvilket giver et stærkere forhold mellem testosteron og kortisol. Dette er ifølge nogle meget vigtigt for folk som træner hårdt. Desuden bevirker det tilsyneladende at man restituere hurtigere.

C vitamin er involveret i syntesen af hormoner fra binyrenbarken (corticosteroider og aldosteron), men at konkludere herfra at høje doser ændrer testosteron-cortisol ration er nok liiiige at trække den nogle km for langt. At "underbygge" ved at linke til en random forhandler af kosttilskud giver jeg ikke meget for.

Link to comment
Share on other sites

At "underbygge" ved at linke til en random forhandler af kosttilskud giver jeg ikke meget for.

Kilden kunne bestemt være bedre. Vigtigt er det dog også at huske på, at jeg ikke påstår noget som helst, det var jo et spørgsmål om, hvorvidt det som nogle kosttilskudsproducenter påstår (altså at det er en god ide at indtage et ekstra tilskud af C vitamin) også er sandt?

C vitamin er involveret i syntesen af hormoner fra binyrenbarken (corticosteroider og aldosteron), men at konkludere herfra at høje doser ændrer testosteron-cortisol ration er nok liiiige at trække den nogle km for langt.

Betyder det så, at du ikke mener at det er præstationsfremmende at tage et ekstra tilskud af C vitamin?

Link to comment
Share on other sites

man ser hos mennesker med styrketræningserfaring at både cortisol og testosteron responsen stiger og bliver højere og højere med erfaringen.

Cortisol først og så testosteron.

Flere forskere peger på at cortisolresponsens størrelse kan have betydning for den efterfølgende testoteron respons' størrelse.

Når man ser på cortisols effekt som oprydder signal ved mikrotrauma, og testosterons anabole effekt giver det mening.

Hvorfor skulle kroppen udskille højt testosteron uden grund, er massivt kikrotrauma der signaleres via en stor cortisol udskillese ikke et rimeligt obvius signal om at der er noget muskelvæv der træner til genopbygning?

Jeg ved der er mange flere hormoner involvereret så min tanke og formidling er dybt forenklet. Men det skulle ikke undre mig hvis det viser sig at en hæmning af cortisol responsen på træning fører til mindre testosteron respons og muskelopbygning efter træning.

Den klassiske bodybuilder litteraturs budskab om at "cortisol is bad, m'kay" er latterlig og misforstået.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share