Yoga og eksplosivitet?


JVD
 Share

Recommended Posts

når nu det hedder sig at udstrækning mindsker atleters performance før udførelse, kan det så konkluderes at man bliver mindre eksplosiv hvis man f.eks. jævnligt praktiserede yoga? (Jordan Farmar, amerikansk basketballspiller, praktiserede yoga sommeren over, og hans performance er markant forbedret!)

lad mig høre folks holdninger til dette for jeg ved godt at der er 78.633 forskellige meninger om udstrækning, men hvad er jeres?

Link to comment
Share on other sites

Der er jo kommet en del undersøgelser i løbet af de sidste år, som viser at i trænede atleter, ser ikke ud til at udstrækning har en negativ indflydelse på springkraft og lignende, men det er en diskussion som stadig er i gang og ikke er afsluttet.

Det kan dog med rimelig stor sandsynlighed konkluderes at er man tilstrækkelig fleksibel til at udøve sine primære aktiviteter uden hindring, vil en yderligere forbedret fleksibilitet ikke bidrage til præstationsevnen.

Der er flere problemer ved dit udsagn. for det første kan man ikke udlede noget fra en enkelt person og for det andet kender vi ikke vedkommendes udgangspunk mht fleksibilitet. For det tredje kan ting som ændret åndedrætsmønster/stressniveau spille ind i stedet. For det fjerde krudter basketballspillere sig rimeligt heftigt, hvilket også kan forklare pludselige offseason forbedringer

Link to comment
Share on other sites

Det var jo heller ikke meningen at det skulle forstås på den måde at fordi en spiller har forbedret sig at alle forbedrer sig, så langt kan jeg dog tænke, det var bare et eksempel ;) men du mener ikke at det vil forringe eksplosiviteten?

Link to comment
Share on other sites

Det var jo heller ikke meningen at det skulle forstås på den måde at fordi en spiller har forbedret sig at alle forbedrer sig, så langt kan jeg dog tænke, det var bare et eksempel ;) men du mener ikke at det vil forringe eksplosiviteten?

Jeg ved det ikke... Jeg synes det er svært at få overblik over. Man skal også huske på at den slags studier ofte lider af svag statistisk power, hvilket er værd at tage med i betragtningerne, før man konkluderer noget.

Jeg tror at det afhænger meget af hvilken type aktivitet der er tale om. I virkeligheden er det nok aktivitet præget af meget kortvarige SSC'er i indre bevægebane, der lider mest under fleksibilitetstræning, så jeg tror at de divergerende resultater man ser i litteraturen kan forklares ved at der er flere forskellige modeller i brug.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share