Benpress dagen før/efter løb


thomas1
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har tidligere haft en uge der var noget ala:

Mandag: Løb

Tirsdag: Styrke

Onsdag: Løb

Torsdag: Styrke

Fredag: Løb

Og lørdag/Søndag var frie

Det har fungeret perfekt, men jeg er kommet til at tænke på en ting. Før i tiden undgik jeg altid benpress når jeg styrketrænede af frygt for at overbelaste nogle benmuskler, da de jo så vil være i brug, hver dag i en 5 dags uge. Dette er ikke basseret på andet end min mavefornemmelse, så derfor vil jeg lige være sikker.

Mit spørgsmål er egentlig bare, hvis jeg følger ovenstående program, er det så klogt at medtage benpress i styrketræningen? Eventuelt ikke hver gang, måske en gang i ugen...

Link to comment
Share on other sites

Det har fungeret perfekt

Så syndes jeg du skal forsætte med det

frygt for at overbelaste nogle benmuskler

hvis det har fungeret perfekt, så er der ingen fare for overbelastning

din krop skal nok fortælle dig, hvis du kommer i nærheden af en overbelastnings tilstand

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Jeg vil ikke give de andre ret i, at når det hele er godt så fortsæt med det, du skal også udvikle dig.

Hvis du har ønske om at udvikle din styrke i benene (kan anbefales du bliver bedre til ryk og forebygger skader med styrketræning), kan du evt. lægge styrketræningen ind lige før løb. Du bør fx køre 3x1-5 gentagelser (sub-max - max belastning, husk opvarmning).

Jeg praktisere selv (med succes) 10min opvarmning i form af løb - 3x1-5 gentagelser "max-belastning" der køres eksplosivt når du "skubber" belastningen væk og langsomt i den koncentriske fase (når du holder igen) - derefter løber jeg 35-45 min.

Normalt styrketræninger jeg de dage hvor jeg løbe kvalitetsløb, altså de dage hvor jeg fx løber intervaller, tempoløb, fartleg eller andet med fart, modsat de dage hvor jeg jogger (aktivt restituere).

Husk bare på ikke at lade styrketræningen blive for fyldesgørende (flere sæt, gentagelser, brug hellere en større belastning og hold dig til de få gentagelser).

Du kan også lave bakkeløb, gadedrengehop, hop på et ben og andre øvelser der giver styrke til løb og dermed styrke, hurtighed.

Held og lykke med træning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share