Massage


cookie_sq
 Share

Recommended Posts

Hej.

Det kan det have.

-

På et lidt mere seriøst punkt. Ja, efter egne erfaringer der mener jeg ihvertfald det har. Der er ikke noget som at have løbet rundt med sammenkrampede calves, hvorefter man får dem løsnet op af en massør :)

Edited by Jacky
Link to comment
Share on other sites

Massage fjerner muskelspændinger og myoser og øger blodcirkulationen i muskler og væv, hvilket øger smidigheden og øger restitueringen, hvilket på både kortere og længere sigt kan forbedre sportspræstationer.

Blodcirkulationen øges vel ikke særligt meget ved massage? Det kan vel gøres nemmere og mere effektivt på andre måder.

Link to comment
Share on other sites

Blodcirkulationen øges vel ikke særligt meget ved massage? Det kan vel gøres nemmere og mere effektivt på andre måder.

Hvis man forestiiller sig at årernes funktion er nedsat grundet at affaldsstoffer ophober sig i disse, vil man vel godt kunne konkludere at hvis massage bla er med til at løsne affaldsstoffer, ville dette være en god og behagelig metode at øge blodcirkulationen på.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man forestiiller sig at årernes funktion er nedsat grundet at affaldsstoffer ophober sig i disse, vil man vel godt kunne konkludere at hvis massage bla er med til at løsne affaldsstoffer, ville dette være en god og behagelig metode at øge blodcirkulationen på.

ja, men blodcirkulationen øges bare ikke særlig meget ved massage.

Link to comment
Share on other sites

Massage fjerner muskelspændinger og myoser og øger blodcirkulationen i muskler og væv, hvilket øger smidigheden og øger restitueringen, hvilket på både kortere og længere sigt kan forbedre sportspræstationer.

Hvad ville den optimale massage frekvens så være?

Link to comment
Share on other sites

Massage fjerner muskelspændinger og myoser og øger blodcirkulationen i muskler og væv, hvilket øger smidigheden og øger restitueringen, hvilket på både kortere og længere sigt kan forbedre sportspræstationer.

Hvad ville den optimale massage frekvens så være?

Link to comment
Share on other sites

Hvad ville den optimale massage frekvens så være?

Kommer meget an på hvilken slags massage vi taler om.

Massage er jo ikke bare massage, hvis man får behandlinger hos kompetente massører.

Alm. tusse nusse massage kan man få hver dag.

Dybdegående massage ville jeg ikke udsætte mig selv for hver dag. :tongue:

Jeg plejer at hoppe til massør 2 gange om måneden, hele kroppen bankes igennem med dydegående massage. Derudover kan man selv "massere" størstedelen af kroppen vha. foam rolling, bolde osv.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man forestiiller sig at årernes funktion er nedsat grundet at affaldsstoffer ophober sig i disse, vil man vel godt kunne konkludere at hvis massage bla er med til at løsne affaldsstoffer, ville dette være en god og behagelig metode at øge blodcirkulationen på.

Affaldsstoffer der ophobes i blodkarene - aaah det lyder vist som en røver :blink: det bliver du i hvert fald nødt til at forsøge uddybe.

Jeg ved ikke hvorvidt der findes noget videnskabeligt der bakker effekten af massage op, men hvis man kigger på hvorledes massører er implementeret i stort set al eliteidræt synes der trods alt være en vis sandsynlighed for det vitterligt har en effekt (dog er tåbelige traditioner/myter nogle gange umulige at slå ihjel (c-vitamin/træne i regntøj osv)).

Link to comment
Share on other sites

Kommer meget an på hvilken slags massage vi taler om.

Massage er jo ikke bare massage, hvis man får behandlinger hos kompetente massører.

Alm. tusse nusse massage kan man få hver dag.

Dybdegående massage ville jeg ikke udsætte mig selv for hver dag. :tongue:

Jeg plejer at hoppe til massør 2 gange om måneden, hele kroppen bankes igennem med dydegående massage. Derudover kan man selv "massere" størstedelen af kroppen vha. foam rolling, bolde osv.

Har bare en thai massør ting, 300kr/time.

Olie/thai massage.

Så hvor ofte ville være optimalt.

Gider du uddybe hvad hvordan man masserer sig selv?

Link to comment
Share on other sites

Pga det moderne menneskes elendige "computerholdning" så er det oftest bagsiden, der er mest fucked up. Desuden findes der flere og mindre muskler på bagsiden, som kræver mere opmærksomhed.

Cykelryttere bruger ofte massage umiddelbart efter konkurrence og træning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg faldt over denne her artikel forleden. Måske den kan ha' interesse :smile:

Personligt får jeg pt. massage ca. en gang om ugen - eller i hvert fald hver anden uge. Synes det har en positiv effekt på restitution, bevægelighed, doms mm. Jeg er ikke sikker på, at jeg vil anbefale massage samme dag som en konkurrence, da jeg nogen gange bliver lidt sløv i kroppen resten af dagen efter massage!

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du købt/hvordan har du lavet din foamrolle?

Tog bare ned i den nærmeste gør-det-selv-butik og købte et PVC-rør (I kender alle de der orange plasticrør), som fungerer ganske fint på trods af, at det er ualmindelig hårdt. Ellers kan man vist også købe et 'rigtigt' rør fra en dansk netshop (google).

Link to comment
Share on other sites

Tog bare ned i den nærmeste gør-det-selv-butik og købte et PVC-rør (I kender alle de der orange plasticrør), som fungerer ganske fint på trods af, at det er ualmindelig hårdt. Ellers kan man vist også købe et 'rigtigt' rør fra en dansk netshop (google).

Jeg har prøvet både PVC og en rigtig foam, til formålet. Selvom det umiddelbart ikke giver mening, så synes jeg foam er mere smertefuldt end PVC.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvet både PVC og en rigtig foam, til formålet. Selvom det umiddelbart ikke giver mening, så synes jeg foam er mere smertefuldt end PVC.

Nej, det giver ikke meget mening :smile:

Nå, men jeg må ned i Silvan og rulle på nogle forskellige rør :laugh:

Edited by tann3r
Link to comment
Share on other sites

Affaldsstoffer der ophobes i blodkarene - aaah det lyder vist som en røver :blink: det bliver du i hvert fald nødt til at forsøge uddybe.

Jeg ved ikke hvorvidt der findes noget videnskabeligt der bakker effekten af massage op, men hvis man kigger på hvorledes massører er implementeret i stort set al eliteidræt synes der trods alt være en vis sandsynlighed for det vitterligt har en effekt (dog er tåbelige traditioner/myter nogle gange umulige at slå ihjel (c-vitamin/træne i regntøj osv)).

hmm, syntes sku ellers at have set et sted, en reklame fra en massør der sagde: Vi løsner affaldsstofferne men du skal selv få dem ud af kroppen(pisse det ud) og dragede måske lidt hurtigt den konklusion at det var sådanne det hang sammen.

Efter at have læst dbm's link kan jeg godt se det ikke helt er sådanne det hænger sammen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share