fullbody x 3 + bball x 3 = overtræning?!


JVD
 Share

Recommended Posts

hej mol'ere,

basketball sæsonene er så småt gået i gang og jeg søger den optimale baskettræning/styrketrænings kombination. jeg ved selvfølgelig at mange aspekter omkring restitution osv. er genetisk bestemt.

mit problem er ikke styrketræningsprogrammet, men planlægningen. hvordan skal jeg ligge mine styrketræningspas hvis jeg træner basketball om aftenen i to timer, man-ons-fred. ville det optimale være fullbody tirs og tors, eller endda på baskettræningsdagene??! har overvejet et to-split m/ tre træningspas om ugen, eller et tre split (herunder enddu en problemtatik da løft som power clean, og dødløft både går i ben og ryg).... hmmm, mange informationer, håber på lidt hjælp da jeg er i vildrede

ville egentlig gerne fullbody tre gange om ugen, vekslende tung og let/eksplosivt, er det vanvittig urealistisk???!

pft

joakim

Link to comment
Share on other sites

hej mol'ere,

basketball sæsonene er så småt gået i gang og jeg søger den optimale baskettræning/styrketrænings kombination. jeg ved selvfølgelig at mange aspekter omkring restitution osv. er genetisk bestemt.

mit problem er ikke styrketræningsprogrammet, men planlægningen. hvordan skal jeg ligge mine styrketræningspas hvis jeg træner basketball om aftenen i to timer, man-ons-fred. ville det optimale være fullbody tirs og tors, eller endda på baskettræningsdagene??! har overvejet et to-split m/ tre træningspas om ugen, eller et tre split (herunder enddu en problemtatik da løft som power clean, og dødløft både går i ben og ryg).... hmmm, mange informationer, håber på lidt hjælp da jeg er i vildrede

ville egentlig gerne fullbody tre gange om ugen, vekslende tung og let/eksplosivt, er det vanvittig urealistisk???!

pft

joakim

et godt bud kunne være noget af det du finder i den rar fil med Bill Starr artikler;-)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er for meget.

I sæsonen skal du blot koncentrere dig om at holde din styrke ved lige og så først rigtig skrue op for volumen efter sæsonen.

Du kan faktisk nøjes med 1 - 2 træninger i ugen inseason, hvilket med fordel kan lægges på træningsdage, således din restitueringsperiode bliver så lang som mulig.

Jeg selv træner vægte onsdag (vi træner samme dage som jer) og har en springtræningsdag søndag, hvis vi ingen weekendkampe har. Det koster lidt til onsdagens træning, hvor benene godt kan være lidt halvtunge, men allerede fra fredag af, er man 100% frisk igen.

Link to comment
Share on other sites

Ville også gøre ligesom JesperT..

spiller selv basket 3-5 gange om ugen, og sidste år kombinerede jeg dte med fullbody 3-4 gange ugeligt, jeg kunne mærke jeg blev stærkere, men jeg var aldrig 100% til nogle træninger. Så det er virkelig ikke det værd... i den kommende sæson vil jeg kører fullbody 1 gag ugeligt, max 2 gange..

- er 16 år..

Hvor gammel er du egentlig`?

Link to comment
Share on other sites

hva så med et to split hvor jeg rammer alle musklerne 2 gange på 2 uger, dvs. tre 'små' træningspas om ugen??? og kan jeg ikke godt køre lidt hårdt på indtil kampene starter i oktober?

STATS:

23 år

192 cm

92 kg

SQUAT: 135

DL: 145

BÆNK: fesen pga. albueskade

Edited by JVD
Link to comment
Share on other sites

Der er mange måder at gøre tingene på, og hvis det passer dig bedre så fred være med det. Du skal blot huske på, at du skal (i sæsonen) lave lige en smule mindre end kroppen kan restituere sig fra. I løbet af blot 2 uger så kan du tydeligt mærke, om du kan holde til det. Vi kender alle de træninger, hvor man slæber sig rundt, skudene er 10 cm for korte, det gør ondt at løbe igennem og man er i dårlig humør og uoplagt - det er kroppen der fortæller, at der er blevet kørt for hårdt på.

Og med 3 hårde træninger i ugen, kampe i weekenden og pokalkampe på hverdage (+ træningskampe i forsæsonen) så er der dælme ikke meget krudt tilbage til styrketræning.

Nogle uger i sæsonen kan der gå helt op til 2 uger, før jeg rammer vægtene igen, og det er bestemt ikke fordi, jeg er doven. Jeg kan bare mærke, at kroppen ikke er klar til det.

Link to comment
Share on other sites

I sæsonen vil jeg holde mig til små hurtige træninger på maks en time, hvor du fokuserer på skadesforebyggelse og svagheder, samtidig med at du holder styrken ved lige i de relevante muskler.

De sidste 2 sæsoner jeg spillede fandt jeg frem til et split jeg syntes var rigtig godt. Det hed sig overkrop/ben hvor mine ben dage var lette/semitunge i 2-3 uger og jeg var kun oppe at lege med tunge vægte maks en gang om måneden.

Overkropstræningerne bestod af div skulderøvelser, chins, rows og triceps/biceps. Derudover en del skadesforebyggelse for skulder og repwork for mave/nedre ryg.

I sæsonen med 4 træninger og kampe plus skole/job er der ikke tid eller energi til mere. Jeg har prøvet at køre en WSB cyklus igennem en sæson og det gør jeg ALDRIG mere!

I modsætning til Jesper, inkluderer jeg ikke plyometrisk springtræning i sæsonen. Det får jeg nok af under træning.

Link to comment
Share on other sites

Der er mange måder at gøre tingene på, og hvis det passer dig bedre så fred være med det. Du skal blot huske på, at du skal (i sæsonen) lave lige en smule mindre end kroppen kan restituere sig fra. I løbet af blot 2 uger så kan du tydeligt mærke, om du kan holde til det. Vi kender alle de træninger, hvor man slæber sig rundt, skudene er 10 cm for korte, det gør ondt at løbe igennem og man er i dårlig humør og uoplagt - det er kroppen der fortæller, at der er blevet kørt for hårdt på.

Og med 3 hårde træninger i ugen, kampe i weekenden og pokalkampe på hverdage (+ træningskampe i forsæsonen) så er der dælme ikke meget krudt tilbage til styrketræning.

Nogle uger i sæsonen kan der gå helt op til 2 uger, før jeg rammer vægtene igen, og det er bestemt ikke fordi, jeg er doven. Jeg kan bare mærke, at kroppen ikke er klar til det.

... du er jo også gammel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share