Gaine samtidig med cardio?


lassetim
 Share

Recommended Posts

Hejsa....

Jeg træner i øjeblikket ud fra et program hvor jeg skiftevis dyrker styrketræning og cardio hver dag, og smider en hvile dag en ca. 1 dag om ugen. Den står altså på træning ca. 5 dage i træk. Men vil jeg ud fra denne opbygning være i stand til at gaine ud fra min styrketræning eller vil konditionstræningen, der skiftevis består af løb og cykling, kunne gå ind og påvirke væksten fra styrketræningen?

Jeg er 18 år, 189 cm høj og vejer 73 kg, og kunne derfor godt tænke mig at smide nogle flere kilo på i form af muskler. Jeg skal dog i militæret om ikke så længe og derfor ville jeg meget gerne have mulighed for at forbedre min kondition uden at det går ud over mit hovedmål, nemlig at øge massen en smule. Så kan løb og cykling have en hæmmende effekt på styrketræningen eller vil hvilepauserne på ca. 1 døgn være nok til at det ikke påvirker?

Håber virkelig i kan komme med nogle gode inputs!

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Ja forsøger jeg også på, og har også fået det til at fungere tidligere (er ca. taget 10 kg. på i løbet af det sidste år). Men du mener altså ikke at løb vil kunne gå ind og få en hæmmende effekt på muskelvæksten, på samme måde som hvis man løbetrænede eller cyklede lige efter man har styrketrænet?

Link to comment
Share on other sites

Den står altså på træning ca. 5 dage i træk.

Det er ikke optimalt at styrketræne 5 dage i træk, da kroppen skal kunne nå at restituere, så 1 hviledag er ikke nok. En idé kan være, at du træner 4 dage om ugen og slapper af 3 dage.

Husk, at du vokser de dage, du IKKE træner.

Edited by nicka
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke optimalt at styrketræne 5 dage i træk, da kroppen skal kunne nå at restituere, så 1 hviledag er ikke nok. En idé kan være, at du træner 4 dage om ugen og slapper af 3 dage.

Husk, at du vokser de dage, du IKKE træner.

hvis det er fullbody, ja, men da ikke hvis det er split..

nu ved jeg så ikke lige hvad han gør :blink:

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skriver så træner jeg skiftevis styrke og cardio så min træning opbygning ser ud som følgende:

Dag 1: Styrketræning (fullbody)

Dag 2: Cardio (løB)

Dag 3: Styrke (fullbody)

Dag 4: Cardio (cykling)

Dag 5: Styrke (fullbody)

Dag 6: Hvile

Hvor er dag 7?

:tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hvor er dag 7?

Man behøver nødvendigvis ikke at opbygge sit træningsprogram på ugebasis og for mit vedkommende passer det bedst at lægge hviledagen på 6. dagen.

Når jeg så gentager dag 1 efter de første 6 dage så vil det være med cardio og styrke byttet om så jeg får en ligelig fordeling af de to.

Link to comment
Share on other sites

Det er da heller ikke optimalt at træne 5 dage i træk, selvom man træner split? :blink:

det vil jeg da mene, fordi hvis det nu freksempel er

dag 1 bryst, biceps

dag 2 ryg , ben

dag 3 skuldre, triceps

så får de forskellige muskelgrupper da også hvile?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke optimalt at styrketræne 5 dage i træk, da kroppen skal kunne nå at restituere, så 1 hviledag er ikke nok. En idé kan være, at du træner 4 dage om ugen og slapper af 3 dage.

Husk, at du vokser de dage, du IKKE træner.

du vrøvler, planlægning har alt at sige.. Selv fullbody kan trænes 5 gange om ugen hvis det planlægges rigtigt

Link to comment
Share on other sites

Har jeg sagt noget om, at planlægning ikke betyder noget?

nej men du skriver at 5 gange træning i træk ikke er optimalt og er noget vrøvl.. kan slet ikk stilles så firkantet op.

som skrevet andet steds kender jeg folk der træner fullbody 5 dage i træk med glimrende resultater

Link to comment
Share on other sites

nej men du skriver at 5 gange træning i træk ikke er optimalt og er noget vrøvl.. kan slet ikk stilles så firkantet op.

som skrevet andet steds kender jeg folk der træner fullbody 5 dage i træk med glimrende resultater

Det er ellers, hvad jeg hele tiden har læst mig frem til, men i så fald trækker jeg mit udsagn tilbage, da det er tilfældet, at det ikke er helt korrekt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er ellers, hvad jeg hele tiden har læst mig frem til, men i så fald trækker jeg mit udsagn tilbage, da det er tilfældet, at det ikke er helt korrekt. :smile:

jeg vil sige for folk der ikke er noget inde i sagerne, vil mindre frekvent træning være at foretrække, men kan man planlægge det ordentligt og lytte til sin krop. Så kan man faktisk få rigtig gode resultater ved at træne ofte.

Så ikke helt forkert hvad du har læst, man kan bare ikke stille noget firkantet op;-)

Link to comment
Share on other sites

jeg vil sige for folk der ikke er noget inde i sagerne, vil mindre frekvent træning være at foretrække, men kan man planlægge det ordentligt og lytte til sin krop. Så kan man faktisk få rigtig gode resultater ved at træne ofte.

Så ikke helt forkert hvad du har læst, man kan bare ikke stille noget firkantet op;-)

Det er nemlig derfor, at jeg ikke anbefaler trådstarter at træne så ofte, da jeg fik det indtryk af, at han ikke er helt inde i sagerne :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er nemlig derfor, at jeg ikke anbefaler trådstarter at træne så ofte, da jeg fik det indtryk af, at han ikke er helt inde i sagerne

Efter at have læst dine indlæg tror jeg hellere at du bør vende dig imod de grundlæggende artikler omkring programlægning da der tilsyneladende er noget du skal have frisket op. Jeg egentlig ikke på jagt efter råd omkring fullbody eller split programmer da jeg har rigelig erfaring med begge metoder, men tilgengæld ville jeg gerne høre, om nogen haren mere fysiologisk forklaring på konditionstræningen effekt på kroppens evne til at øge muskelmassen.

Link to comment
Share on other sites

Efter at have læst dine indlæg tror jeg hellere at du bør vende dig imod de grundlæggende artikler omkring programlægning da der tilsyneladende er noget du skal have frisket op. Jeg egentlig ikke på jagt efter råd omkring fullbody eller split programmer da jeg har rigelig erfaring med begge metoder, men tilgengæld ville jeg gerne høre, om nogen haren mere fysiologisk forklaring på konditionstræningen effekt på kroppens evne til at øge muskelmassen.

Så siger jeg undskyld, hvis du ikke kan bruge min viden til noget, og synes at jeg tager fejl.

Held og lykke med det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Efter at have læst dine indlæg tror jeg hellere at du bør vende dig imod de grundlæggende artikler omkring programlægning da der tilsyneladende er noget du skal have frisket op. Jeg egentlig ikke på jagt efter råd omkring fullbody eller split programmer da jeg har rigelig erfaring med begge metoder, men tilgengæld ville jeg gerne høre, om nogen haren mere fysiologisk forklaring på konditionstræningen effekt på kroppens evne til at øge muskelmassen.

der vil jeg så lige forsvare nicka lidt. Det er ikke nemt at se hva du søger og da det er et online forum må man jo byde ind med hva man mener er det rigtige;-)

Link to comment
Share on other sites

Efter at have læst dine indlæg tror jeg hellere at du bør vende dig imod de grundlæggende artikler omkring programlægning da der tilsyneladende er noget du skal have frisket op. Jeg egentlig ikke på jagt efter råd omkring fullbody eller split programmer da jeg har rigelig erfaring med begge metoder, men tilgengæld ville jeg gerne høre, om nogen haren mere fysiologisk forklaring på konditionstræningen effekt på kroppens evne til at øge muskelmassen.

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...nditionstræning

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke optimalt at styrketræne 5 dage i træk, da kroppen skal kunne nå at restituere, så 1 hviledag er ikke nok. En idé kan være, at du træner 4 dage om ugen og slapper af 3 dage.

Husk, at du vokser de dage, du IKKE træner.

Nonsens.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share