Morgentræning/mad


MAME
 Share

Recommended Posts

Suk.. længe siden jeg har været på motion-online. I mit sidste indlæg beklagede jeg mig over at veje 81,0 - suk!

Det ligger sådan, at siden maj har jeg taget præcis 10,1 kg på.. Vejede her til morgen 91,1!

Jeg vil så gerne i gang igen, ordentligt!

Jeg har overvejet at skulle i gang med at træne om morgenen inden arbejde. Møder kl. 7 på mit arbejde.

Oftest får jeg mit havregryn og skummetmælk inden jeg cykler afsted til arbejde, og først pause igen kl. 9.45.

Hvis jeg nu begynder at træne mellem 6 og 7..

Hvordan får jeg så maden til at passe? Bliver jo nødt til at spise noget inden, er nemlig altid sulten når jeg vågner op, men tror da at jeg får brug for noget inden kl. 9.40 igen?

Hvad vil I anbefale at jeg gør? :-)

Link to comment
Share on other sites

Well jeg vil nu aldrig anbefale at man spiser lige inden man træner, da det kan give ubehag, men i dit tilfælde kan det jo være svært andet. Du kan måske dele morgenmaden op i to snacks som du spiser på hver side af træningen. Du kan evt. spise halvdelen på vej til arbejdet?

Lyder dette for besværligt, må du prøve at spise noget som ligger rigtig godt i maven om morgenen så du ikke når at blive sulten igen inden 9.45. Det burde kunne lade sig gøre. Men ellers så husk at det ikke skader at være en smule sulten en gang imellem, men hvis det forstyrrer dit arbejde er du så sikker på at der ikke er en lejlighed til at klemme et lille mellemmåltid ned inden pausen? Det behøver jo ikke dreje sig om andet end en grovkiks eller noget i den stil.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser altid efter min morgentræning. Det passer også bedre med min frokost (hvis jeg spiser kl. 6 før min træning, vil jeg blive sulten alt for tidligt igen). Men jeg bor også i nærheden af mit arbejde og kan nå hjem igen inden jeg skal på arbejde.

Måske kunne du spise morgenmad på arbejdet - ved evt. at møde 15 min tidligere?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Slettet bruger

Spis et let morgenmåltid minimum en time før din træning, og tilbered hjemmefra en proteinsmoothie som du drikker efter træning. Så behøver du ikke at spise igen før frokosttid. En sådan smoothie kunne f.eks. bestå af vand (mængde alt efter ønsket konsistens), 40 g proteinpulver (uden smag), 100 g frosne skovbær, 100 g æble og 15 gram Udo's choice. Det hele blendes. Selv foretrækker jeg at hælde sådanne smoothies i en stor flaske fra Nalgene, da de har en stor åbning der er lette at hælde ned igennem, de er lette af rengøre, holder i en evighed og er stort set umulige at ødelægge. De kan købes i spejdersport, friluftsland osv.

Edited by Cronfeld
Link to comment
Share on other sites

Suk.. længe siden jeg har været på motion-online. I mit sidste indlæg beklagede jeg mig over at veje 81,0 - suk!

Det ligger sådan, at siden maj har jeg taget præcis 10,1 kg på.. Vejede her til morgen 91,1!

Jeg vil så gerne i gang igen, ordentligt!

Jeg har overvejet at skulle i gang med at træne om morgenen inden arbejde. Møder kl. 7 på mit arbejde.

Oftest får jeg mit havregryn og skummetmælk inden jeg cykler afsted til arbejde, og først pause igen kl. 9.45.

Hvis jeg nu begynder at træne mellem 6 og 7..

Hvordan får jeg så maden til at passe? Bliver jo nødt til at spise noget inden, er nemlig altid sulten når jeg vågner op, men tror da at jeg får brug for noget inden kl. 9.40 igen?

Hvad vil I anbefale at jeg gør? :-)

Beregn dit kalorieforbrug ved dit gennemsnitlige (forsigtigt bedømt) aktivitetsniveau og din normalvægt/den vægt du vil ned på. Vej alt hvad du spiser, beregn dit daglige energiindtag, noter det, og sørg for du aldrig kommer over det angivne kalorieforbrug. Sørg for 3 dage om ugen, hvor du brænder mindst 1100 kJ af på 20-30 min.

Så taber du (fedtvæv) dig med garanti!

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

aner ikke hvor langt du har på arbejde, men evt. begynde at lunte(løbe i roligt tempo, så du kan holde til det) på arbejde, 3 dage om ugen og cykle de andre dage.

Det er sku tidligt du skal træne, når du møder kl. 0700, så det er der en ret stor chance for at du hurtigt dropper igen, da det kan blive for surt!

evt. løbe hjem 3 om ugen i stedet for...

Link to comment
Share on other sites

Beregn dit kalorieforbrug ved dit gennemsnitlige (forsigtigt bedømt) aktivitetsniveau og din normalvægt/den vægt du vil ned på. Vej alt hvad du spiser, beregn dit daglige energiindtag, noter det, og sørg for du aldrig kommer over det angivne kalorieforbrug. Sørg for 3 dage om ugen, hvor du brænder mindst 1100 kJ af på 20-30 min.

Så taber du (fedtvæv) dig med garanti!

mvh

LarsBj

det var dog noget af det mest mærkelige jeg har hørt :blink: resten af dit indlæg lød ellers ret fornuftigt

Link to comment
Share on other sites

det var dog noget af det mest mærkelige jeg har hørt :blink: resten af dit indlæg lød ellers ret fornuftigt

Det er muligvis knudret formuleret, men det er ikke mærkeligt.

Hvis man skal sikre et stabilt vægttab af fedtvæv, skal man holde forbrændingen oppe. Diæter alene giver vægttab, hvor en stor del skyldes tab af muskelmasse.

Det har vist sig i forsøg, at inkluderer man motion ca 3 gange om ugen, hvor man holder intensiteten på ca 60% maxpuls i 20-30 min. , så vil man bevare eller øge sin muskelmasse, og vil dermed med større sandsynlighed få et VARIGT vægttab.

Men man skal ikke tabe mere end 0.5-1kg om ugen i gennemsnit.

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Det er muligvis knudret formuleret, men det er ikke mærkeligt.

Hvis man skal sikre et stabilt vægttab af fedtvæv, skal man holde forbrændingen oppe. Diæter alene giver vægttab, hvor en stor del skyldes tab af muskelmasse.

Det har vist sig i forsøg, at inkluderer man motion ca 3 gange om ugen, hvor man holder intensiteten på ca 60% maxpuls i 20-30 min. , så vil man bevare eller øge sin muskelmasse, og vil dermed med større sandsynlighed få et VARIGT vægttab.

Men man skal ikke tabe mere end 0.5-1kg om ugen i gennemsnit.

mvh

LarsBj

stadig noget vrøvl det du skriver med feks 1100 på 20-30min og at man med GARANTI taber fedtvæv

Link to comment
Share on other sites

stadig noget vrøvl det du skriver med feks 1100 på 20-30min og at man med GARANTI taber fedtvæv

Du har da ret i, at man aldrig skal udstede håndfaste garantier i den slags sager, men jo: med et energiunderskud på ca 2100 kJ om dagen og 3 ugentlige træningssessioner med føromtalte intensistet, så viser undersøgelser pæne tab af fedtvæv, ca 0.5 kg pr uge og øgning eller i hvert fald ikke tab af muskelvæv.

Hvad mener du da, der gælder?

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Du har da ret i, at man aldrig skal udstede håndfaste garantier i den slags sager, men jo: med et energiunderskud på ca 2100 kJ om dagen og 3 ugentlige træningssessioner med føromtalte intensistet, så viser undersøgelser pæne tab af fedtvæv, ca 0.5 kg pr uge og øgning eller i hvert fald ikke tab af muskelvæv.

Hvad mener du da, der gælder?

mvh

LarsBj

at man ikke kan stille det så firkantet op og bestemt ikke garantere noget. Alt efter hvordan tingene bliver grebet an kan det gå hen og blive muskler man taber mest af.. og samtidig om du forbrænder 1100kj på en halv time eller du bruger en time på det, er fuldstændig ligegyldigt

Link to comment
Share on other sites

at man ikke kan stille det så firkantet op og bestemt ikke garantere noget. Alt efter hvordan tingene bliver grebet an kan det gå hen og blive muskler man taber mest af.. og samtidig om du forbrænder 1100kj på en halv time eller du bruger en time på det, er fuldstændig ligegyldigt

Vi er enige om, at al træning er bedre end ingen træning, men skal man anbefale noget, der virker, er middel-højintensitetstræning tilsyneladende bedre end lavintensitet.

Mener du omvendt, at man med dagligt energiunderskud på ca 2000 kJ og regelmæssig intensiv motion kan risikere at ØGE sin fedtmasse????

mvh

LarsBj

Edited by LarsBj
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share