kan man opdele det så kantet


power
 Share

Recommended Posts

Jeg går og skal til at rykke min kondi og udholdenhed over 1½år og så har jeg lige læst at, hvis man træner tungt vægttræning så rykker man sig mere fysisk (kondi).

Kunne man evt. opdele ens træningsprogram så en uge kondi, en uge styrke træning. Samt en dags restituerings svømning?

Mvh. Nikolaj

Link to comment
Share on other sites

Det ville være dumt at køre tung vægttræning sammen med konditræning(løB). De muskler du bruger sport vil størstedelen af tiden være muskler som trænes bedst ved at lave mange gentagelser.

Det bedste ville være at lave skiftevis træning kondi og styrketræning. Så du den første dag laver konditræning, styrketræning på dag to. Dag tre igen konditræning og så igen nummer fire styrketræning. Men du kan sagtens lave styrketræning og konditræning på samme dag, uden det skader.

Hvis du vil have det optimale ud af din træning, er det bedst at strukturere din træning. Et godt program til fullbody styrke kan du se her: http://www.bodybuilding.dk/artikler/bodybu...stoerrearme.php

Link to comment
Share on other sites

Det ville være dumt at køre tung vægttræning sammen med konditræning(løB). De muskler du bruger sport vil størstedelen af tiden være muskler som trænes bedst ved at lave mange gentagelser.

Det bedste ville være at lave skiftevis træning kondi og styrketræning. Så du den første dag laver konditræning, styrketræning på dag to. Dag tre igen konditræning og så igen nummer fire styrketræning. Men du kan sagtens lave styrketræning og konditræning på samme dag, uden det skader.

Hvis du vil have det optimale ud af din træning, er det bedst at strukturere din træning. Et godt program til fullbody styrke kan du se her: http://www.bodybuilding.dk/artikler/bodybu...stoerrearme.php

Jeg synes det er lidt af et postulat at slynge ud: "De muskler du bruger til sport vil størstedelen af tiden være muskler som trænes bedst ved at lave mange gentagelser"!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg går og skal til at rykke min kondi og udholdenhed over 1½år og så har jeg lige læst at, hvis man træner tungt vægttræning så rykker man sig mere fysisk (kondi).

Kunne man evt. opdele ens træningsprogram så en uge kondi, en uge styrke træning. Samt en dags restituerings svømning?

Mvh. Nikolaj

Tænker du på den artikel, der blev omtalt for et par dage siden, hvor man fandt, at intens vægttræning lige inden konditionstræning gav øget fedtforbrænding?

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Jeg går og skal til at rykke min kondi og udholdenhed over 1½år og så har jeg lige læst at, hvis man træner tungt vægttræning så rykker man sig mere fysisk (kondi).

Kunne man evt. opdele ens træningsprogram så en uge kondi, en uge styrke træning. Samt en dags restituerings svømning?

Mvh. Nikolaj

nej, det ville være en dum måde at gøre det på. For det første taber man lynhurtigt kredsløbstilpasninger, så en uge pause hele tiden ville koste alt for meget. Desuden ville en uges pause fra vægttræning også medføre at du blev for øm til at lave andet den uge du trænde vægte. Kort sagt - det ville være en dum måde at gøre det på.

Helkropstræning 2-3 gange i ugen og tilsvarende kredsløbstræning 2-3 gange i ugen (hvoraf mindst 1 gang skulle være intervaltræning) ville være at foretrække.

Link to comment
Share on other sites

Det du mener er vel tung styrketræning for benene, ikke fullbody. Og det er absolut anbefalelsværdigt, men ikke på den måde du nævner det. Jeg kører det 3 gange om ugen og planlægger det så jeg ikke skal løbe et krævende pas dagen efter. Thomas Nolan har skrevet lidt om styrketræning for løbere her. Hvis du er ny løber, så tag det roligt i starten og byg stille og roligt op med styrketræningen.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt en del snakke om at konditionstræning lige efter styrketræning er en dårlig ide, fordi man dehydrere og mister den væske man har opbygget i musklerne under styrketræningen.

Holder det udsagn stik?

Aner det ikke. Men efter styrketræning vil man altid have brugt nogen kræfter, så man ikke kan yde optimalt under konditionstræningen.

Link to comment
Share on other sites

Aner det ikke. Men efter styrketræning vil man altid have brugt nogen kræfter, så man ikke kan yde optimalt under konditionstræningen.

Det er selvfølgelig klart nok, men spørgsmålet er mere om det skader opbygningen af muskler.

Ved godt jeg lige har sneget mig ind i den her tråd :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er lidt af et postulat at slynge ud: "De muskler du bruger til sport vil størstedelen af tiden være muskler som trænes bedst ved at lave mange gentagelser"!!!

Synes jeg ikke. I de fleste typer sport, udover vægtløfting(samt andre sporter som har med at løfte/kaste tunge ting at gøre) samt meget kort løb, vil du træne bedst op til sporten ved at tage 8+ gentagelser i hvert sæt.

Link to comment
Share on other sites

Synes jeg ikke. I de fleste typer sport, udover vægtløfting(samt andre sporter som har med at løfte/kaste tunge ting at gøre) samt meget kort løb, vil du træne bedst op til sporten ved at tage 8+ gentagelser i hvert sæt.

Hvorfor...? hvis du kan postulerer, må du også kunne forklare/argumentere.

Link to comment
Share on other sites

Synes jeg ikke. I de fleste typer sport, udover vægtløfting(samt andre sporter som har med at løfte/kaste tunge ting at gøre) samt meget kort løb, vil du træne bedst op til sporten ved at tage 8+ gentagelser i hvert sæt.

Nej! Selv hvis man skal kaste/slå til eller med noget der ikke er tungt betyder det ikke at det er bedst at tage mange gentagelser. Fx i badminton, tennis, basket og volley vil du have brug for at udføre korte, eksplosive og hurtige bevægelser. I øvrigt er der RIGTIG mange sportsgrene hvor der indgår korte løb/eksplosioner eller spring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share