hvor mange mL olie som kosttilskud?


BlaziN
 Share

Recommended Posts

hej alle!

jeg har været ude og købe en olieblanding i kapsler med 1mL olie pr. kapsel. På brugsforviringen står der at man skal tage 1-3 kapsler dagligt. så blev jeg lidt forviret. jeg ved godt det er individuelt hvor meget fedt man får om dagen, men er der ikke en eller anden regl som man kan gå ud fra? før jeg læste den tænkte jeg 1 kapsel må være nok, ligesom 1 vitaminpille dagligt.

er 1 kapsel godt, eller skal man hellere op på 2-3?

det er ikke fordi jeg spiser særligt fedt. jeg spiser:

müsli/havregryn med mælk/yourgurt om morgenen,

en 4 frugter i løbet af dagen

4 skiver rugbrød m. pålæg som frokost, fordelt over 2 pauser. kl 10 og 12.

3 skiver brød/havrefras/(müsli)/(rugbrød) kl 14:30 eller kl 16 hvis jeg slipper sent

ca kl 16 spiser jeg lidt let.. 1 stk frugt eller andet i den dur

hvis jeg er ude og træne, så kommer der en protein shake m mælk+ 1 banan ned bagefter

kl 18 aftensmad, som moren laver.

om aftenen måske 1 stykke frugt, noget brød eller rugbrød hvis jeg er meget sulten.

så kan jeg ligeså godt også spørge, om min kost er for rig på kulhydrater

Link to comment
Share on other sites

Hej Blazin. :wink:

Du bør nævne produktet og skrive de forskellige olier og fedtsyrer op i milligram. Så kan vi andre se, hvor mange fedtsyrer du får pr. kapsel.

Du må nemlig godt nævne mærker på vitamin-piller og fedtsyre-produkter herinde.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske

interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a.

bevægeapparatet), fysiologi, biokemi og ernæring på næsten bachelorniveau.

Men jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som fagfolk

bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke

dyrker "intens"/meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Hej Nicka.

Jeg kan godt forstå, hvis det her er forvirrende. Men vi må faktisk godt nævne mærket på olier og vitamin-piller. Det har en af webmasterne nemlig selv skrevet til mig.

VH Jan

Olier og vitaminpiller går da klart under begrebet "kosttilskud"?

Link to comment
Share on other sites

Hej Nicka.

DU skriver: "Olier og vitaminpiller går da klart under begrebet "kosttilskud"?"

Jeg er helt enig med dig. Og førhen nævnte jeg da heller ikke olier og vitamin-piller, da jeg troede, at vi ikke måtte.

Men der var en person, som nævnte mærket på en multi-vitaminpille eller en olie. Jeg sladrede så til webmaster, da jeg troede, at vi ikke måtte dette. Men en af webmasterne svarede mig, at vi godt må nævne mærkerne på multi-vitaminer og olier. Så det er åbenbart kun proteiner m.m., som man ikke må nævne mærkerne på.

VH Jan

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Ja, jeg ved godt, at jeg var en sladrehank. :blush:

Jeg har lige kopieret et af mine indlæg:

Jeg bruger "Becel" flydende oliemargarine til stegning og til mørkt brød.

Til min råkostsalat bruger jeg skånsomt behandlet rapsolie.

Som tilskud tager jeg bl.a. :

2 "Pikasol"-fiskeolie-kapsler

1 "Lignanflax"-hørfrøolie-kapsel

1 "Bioglandin"-kapsel, som er en af 2 GLA-rige olie (GLA bør ikke forveksles med CLA)

1 "Kæmpenatlys"-kapsel, som er den anden GLA-rige olie

Så kan Blazin selv vurdere, om han synes, at de mængder, som han tager, er nok.

Venlig hilsen Jan

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Link to comment
Share on other sites

Jan> nu hvor du konstant tæppebomber enhver tråd omhandlende olier og så trofast skriver din tag i hvert et indlæg, kunne du så ikke samtidig gøre pænt opmærksom på, at mange på MOL er meget uenige i dine tilgange, strategier og anbefalinger, så vi ikke ender med unge poder, der gør dumme ting ud fra de forkerte forudsætninger?

Link to comment
Share on other sites

Hej Jesper T. :wink:

Det siger sig selv, at der er flere personer, som vil være uenig med mig. På Fitforum, dette forum og alle andre forummer/fora vil der jo altid være 3 grupper. Den ene gruppe er uenig med det, som man skriver. Den anden gruppe er enig med det, som man skriver. Og den trejde gruppe ligger midt imellem.

Derfor skulle det være overflødigt, at jeg nævner, at nogle er uenige med mig.

Derimod er det dig og andre i din gruppe, som skal gøre opmærksom på, at I er uenige med mig og andre. Det er jo et totalt åbent forum. Derfor er du da velkommen til at skrive så mange indlæg, som du gider. Så kan du skrive, at du og andre er uenige med den gruppe, som jeg tilhører.

Jeg tilhører som bekendt den gruppe, der går ind for rapsolie.

Venlig hilsen

Jan, Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Link to comment
Share on other sites

nu da i så siger jeg kan nævne produktnavnet- så er det perfect balance med:

pr 100 ml

omega-3 fedtsyrer 40g

omega-6 fedtsyrer 20g

omega-9 fedtsyrer 20g

GLA (n-6) 190mg

Hørfrøolie*, solsikkeolie*, sesamolie*, kokosolie* (fedtsyrer med mellemlange kæder), græskarkerneolie*, kæmpenatlysolie, riskimolie, emulgator (lechitin), boragoolie*, antioxidanter: (vitamin E, tocoferolrige ekstrakter), havrekimolie og rosmarinekstrakt.

* Fra certificeret økologisk dyrkede frø!

Edited by BlaziN
Link to comment
Share on other sites

Hej Blazin.

Jeg giver ikke kostvejledning til enkelt-personer. Så jeg ved ikke, om tilskuddet er godt til dig eller ej. Men du nævner ingredienserne i olien. Dertil vil jeg sige:

Lecithin: Der har de sidste vel 20 år været diskussion om, om det er godt med et tilskud af lecithin eller ej. Jeg har nogle gange taget tilskud af lecithin, men jeg gør det ikke mere.

Hørfrøolie: Kan indeholde nogle stoffer, der kaldes lignaner. Nogle mener, at disse er sunde. Om de er sunde til både mænd og kvinder, ved jeg ikke.

Jeg vil iøvrigt anbefale dig at læse tråden "Forskellige olier" på dette debatforum. Det er - efter min mening - langt den bedste tråd om olier/fedtstoffer.

Vh Jan, Projekt Smørhul (0g Projekt Trafiksikkerhed)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share