teknik i dødløft og bend over rows


kevlin27
 Share

Recommended Posts

Hey

Jeg er gået igang med "fundament-træning for begyndere" og skal i den forbindelse bla. lave dødløft og bend over rows. Jeg har et enkelt spørgsmål vedrørende teknikken omkring at holde ryggen ret i de to øvelser. Har fået lidt vejledning i øvelserne af en i centret og fik at vide, at jeg skulle skyde min skuldre mere tilbage for at opnå en ret ryg.

Mit spørgsmål går således på, hvor meget skuldrene skal skydes tilbage i de to øvelser - skal de "bare" strammes op så man spænder brystkassen op, eller skal man prøve at få skulderbladene til at gå imod hinanden?

Håber i forstår mit spørgsmål, så jeg kan få lavet øvelserne i bedre form :smile:

Mvh kevlin27

Link to comment
Share on other sites

Tak, vil jeg prøve at gøre...

Et andet spørgsmål; når jeg kigger på programmet ser det for mig ud som om, at man kun træner ryg én gang om ugen. Er det virkelig rigeligt? Kender nok godt svaret, når nu programmet er så anerkendt, men det undrer mig virkelig, at ben, bryst og skuldre får tæv flere gange ugentligt, men ryggen kun rammes træningsdag 2.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har et spejl til rådighed, så stil dig med siden til og brug forholdsvis lav vægt.

Så kan du selv bedømme hvornår din ryg er lige og få føling med det.

syntes absolut ikke det kan anbefales at bruge et spejl til den slags. Bedre at få sin teknik kigget igennem af en kyndig person

Link to comment
Share on other sites

...

og fik at vide, at jeg skulle skyde min skuldre mere tilbage for at opnå en ret ryg.

Mit spørgsmål går således på, hvor meget skuldrene skal skydes tilbage i de to øvelser - skal de "bare" strammes op så man spænder brystkassen op, eller skal man prøve at få skulderbladene til at gå imod hinanden?

...

Så en video med Mark Rippetoe hvor han forklarer hvorfor det er en meget dårlig ide at skyde skuldrene tilbage under dødløft. Det er fordi den tunge vægt vil trække dem tilbage på plads med en større kraft, og dermed vil du opnå en meget usund effekt, som du nok kan regne ud.. "they're gonna tear.."

Tænk på skulderbladene stående i en statisk stilling, holdende armene, holdende stangen.

http://media.crossfit.com/cf-video/CrossFi...ulaDLFinish.wmv

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share