Interval träning


skovtrolden
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gerne i bedre form, og kunne både sprinte, og löbe langt. Har mest styrketränet, og kampsport tränet, indtil nu, med nogle får lange, ikke for hurtige ture.

Jeg har läst at interval träning er den mest effektive måde at få konditionen op på, men jeg synes det er meget svärt at komme igang. Jeg har prövet et udendörs program hvor man skiftevis lunter, og spurter max. i 3-4 min. skiftevis. Den förste spurt går fint, men den näste går jeg död i, og at spurte 3 eller 4 gange, i 3-4 min. hver gang, er stort set umuligt for mig.

Skal jeg bare tage mig sammen ? eller lägger jeg for hårdt ud ?

För dette tränede jeg på at löbe 30 min. så hurtigt jeg kunne. Jeg nåede op på 7 km. på löbebånd, men havde lidt svärt ved at omsätte det til rigtigt löb, og jeg tror faktisk at min form er gået lidt ned siden da, da jeg havde en periode jeg tränede mindre i.

ps.

Beklager det svenske tastatur.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Hårdheden af intervallerne skal gerne passe til deres antal og længde således at det blir muligt at gennemføre alle intervaller med den ønskede intensitet. Hvis dine intervaller er af 4 min varighed, hvilket er meget fint hvis ønsket er at forbedre konditionen, og du vil udføre f.eks 4 af dem med tre min aktiv vile imellem (jogging/luntning eller gang) skal du nok i første gang prøve at løbe dine intervaller i et tempo du kan holde i 8-9min hvis du løb til udmattelse i frisk tilstand. Dette skulle gerne gøre det muligt at gennemføre alle intervaller med ønsket intensitet og afhængig af hvor hårdt/let det var kan man evt. justere løbehastigheden til næste gang. Alternativt kan du lade dine intervaller være mere spontane og variere hastighed og varighed på de enkelte intervaller alt efter terræn og humør. Når du påbegynder regelmæssig intervaltræning vil du sikkert hurtigt lære at distribuere dine kræfter så du lægger ud i et tempo du også kan fuldføre i!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share