Ugentlig "ædedag" - hvad mener i om det?


Lush
 Share

Recommended Posts

Tak for dit svar. :-)

Men hvad kan jeg så konkludere fra, at jeg de efterfølgende (seneste) 6 uger ikke har tabt mig trods at jeg har holdt de 1200-1400 kcal? At min forbrænding er faldet så meget - og bør jeg så øge mit indtag eller holde det på status quo for ikke at tage på? :s

Nb. Jeg vejer alt hvad jeg spiser og er ret opmærksom på ikke at snyde mig selv. Der kan dog være udsving de enkelte dage, derfor siger jeg mellem 1200 og 1400.

Det er svært at sige hvad der præcist er grundlag for det. Du har holdt en meget streng diæt med meget lidt mad + en god del træning = ikke optimalt, nedbrydning af muskelvæv(=lavere basalstofskifte). Sammensætningen af din kostplan kan være uoptimal og medføre nedsat stofskifte. Fødevarer med højt insulinrespons vil først nedsætte fedtforbrændingen og herefter lavt blodsukker hvor der også vil forekomme nedbrydning af muskelvæv.

En helt anden ting er at du ikke forbrænder lige så meget på den samme løbetur som du gjorde da du vejede 5kg mere.

Jeg ville aldrig nogensinde anbefale dig at spise mindre. Ved godt du ikke er særlig stor men 12-1400kcal lyder som sultekur i mine ører :crazy: De par kilo som du har taget på kan som du også selv siger skyldes væskeophobning. Jeg går ud fra du har holdt det samme træningsniveau under hele perioden?

Hvis du vil øge dit basalstofskifte er det ved at gøre din muskelmasse større(eller fedtvæv, men det går jeg ikke ud fra du ønsker), hvilket jeg helt klart ville anbefale. Hertil skal du rigtig nok også øge dit madindtag, men det er mere omfattende at tage på i muskelmasse end at nogen lige kan sætte dig ind i det her.

Hvor høj er du egentlig? du kan da næsten umuligt være overvægtig hvis du vejer 54kg.

Link to comment
Share on other sites

Det var da noget forfærdelig vrøvl den her tråd er ved at forvandle sig til :smile: jeg er 100km væk fra biokemien og ting skal derfor lige tages med et par forhold men når det er sagt syns' jeg ikke lige jeg kunne holde min kæft

Hmm fordi jeg har erfaret at jeg taber mig bedst uden stivelse. Er ved at blive tjekket for en sygdom der hedder PCO, som gør at kroppen ikk kan nedbryde kulhydrater, så derfor undgår jeg det

PCO er ikke en præcist afgrænset sygdom (desuden er den meget prævalent til at kalde den sygdom, tror vi snakker et par procenter) - derfor det også kaldes PCOS - PolyCystisk OvarieSyndrom. Kort sagt er kardinalsymptomerne forstyrrelse i menstrurationscyklus og mulighed for mere eller mindre infertilitet. Der diskuteres meget hønen og ægget indenfor sygdommen, men mange har polycystiske ovarier - dvs. ovarier hvor mange follikler udvikles på samme tid, og så standser midt i processen (som normalt leder mod ægløsning) dette giver forstyrrede cyste-lignende ovarier og hormonelle forstyrrelser til følge. Om forstyrrelserne i ovarierne leder til hormonelle forstyrrelser (som fx insulinresistensen og de øgede niveauer af androgener) eller dårlig kost + genetik leder til hormonforstyrrelser der forstyrrer ovarierne er mig bekendt stadig omdiskuteret - men det er langt tid siden jeg har kigget rundt i sådanne bøger så måske jeg husker det forkert.

Hvad jeg kan sige er at det ikke har noget med nedbrydning af kulhydrater, dette kan alle mennesker klare ganske fint - den insulinresistens der kan ses ved PCO kan sænke muligheden for cellernes insulinmedierede kulhydratoptag, men ofte modsvares dette blot af højere insulinniveauer (hvorfor der bl.a. også er risiko for type 2 diabetes)

Med andre ord er der mange med PCO som er en smule overvægtige, og går i retning af type 2 diabetes og dårlige karforandringer, derfor er en sund kost + motion at foretrække, men dette har intet at gøre med at undgå stivelse

Der er ingen risiko, så vidt jeg ved, ved at øge kulhydratindtaget. Kulhydrat lagres kun meget dårligt som fedt, og kun i ekstreme tilfælde. Tværtimod er det godt at få meget kulhydrat ved intens træning. Det beskytter mod muskelmassenedbrydning. Protein skal man passe på med at få (alt) for meget af, da omsætningen af store mængder aminosyrer belaster nyrerne og leveren, p.g.a. deaminering, urinstofsyntese og -udskillelse.

Det er noget vrøvl. Kulhydrat omsættes så fortrinligt til fedt i leveren og transporteres med apolipoproteiner til bl.a. perifert fedtvæv - det handler ikke om "svært" eller "let" det handler kort sagt om at hvis der er et energioverskud og store kulhydratindtag ja så omsættes kulhydrater til fedt, såvel som protein gør det.

Indtag af kulhydrater efter træning er ok (afhængig af hvor meget man vil gaine muskler i kontrast til at tabe sig i forhold til sit dagligede samlede energindtag) - dette fordi kroppen slipper for at bruge bl.a. protein til at danne glukose. Protein er muligvis bedre fordi det både indeholder energi og indtag af protein i forbindelse med træning er vist at have hæmmende effekt på proteinnedbrydningen, i mindre grad forstærkende effekt på proteinsyntesen. Det er noget indarbejdet vrøvl at store proteinindtag er farlige for lever eller nyre - leveren er ganske kapabel til transaminering og disse enzymer kan op- og nedreguleres på forgodtbefindende, og hvis du en morgenstund pisser protein ud gennem urinvejene (i form af "skum" eller "æggevidestof") ja så søg straks læge, men lad være med at tro det har noget at gøre med dit proteinindtag.

Jeg har desværre ikke tid til at læse alle de foregående framragende indslag, men jeg vil blot sige til dig at min KLARE overbevisning at man kan "skyde" sit stofskifte igang igen ved at spise meget protein-holdigt kød så som Kylling, kalkun, tun. Da dette sætter tyktarmen igang igen, hvis du f.eks. har været på en kødfattig kur.

Umiddelbart vil jeg også give en af de foregående debatører ret i at man sagtens kan tabe sig på en såkaldt "fedtkur". Det smarte ligger i at mange former for fed mad koster kroppen mere energi at omsætte og forbrænde end det indeholder energi..

Jeg synes du skal høre din diætist, som vi må formode har godt styr på sagerne, om ikke du kunne undgå de der usunde dage, og i stedet tage dage hvor du spiser mange kødproteiner. Det var i hvert fald hvad jeg ville have gjort, for ærlig talt, det lyder noget absurdt at en pizza skulle sætte sang i stofskiftet!!!

Bummelum, det er min klare overbevisning at refeed er noget fis i en hornlygte fysiologisk - det er muligt det virker psykologisk - og hvis det gør - fint fint - men ellers tror jeg ikke på det. Diskussionen har været oppe før for øvrigt (gange flere) - http://www.motion-online.dk/fora/index.php...1&hl=refeed

Hvad du skriver med at kød sætter gang i tyktarmen giver ingen mening. Først og fremmest kan jeg nævne mange ting der sætter gang i tyktarmen (xenical - orlistat som nævnt i en anden tråd her i dag, hmmm... glukose ... grøntsager med cellulose osv. det giver flatulens og dårlig mave, ikke nødvendigvis gode ting på en slankekur - kød derimod har jeg aldrig oplevet sætter gang i tyktarmen (der for øvrigt heller intet har med det samlede energioptag at gøre)

Personligt foretrækker jeg proteinrige kure (læs: ikke kødrige atkins kur fyldt med fedt, men proteinrige) idet de (for mig) mætter meget - bl.a. fordi maden opholder sig længere tid i visse dele af fordøjelseskanalen, fordi protein kræver mere energi at omsætte til - energi, og fordi at visse hormoner der måske/måske ikke spiller med i sult/mætheds regulationen påvirkes (positivt) af proteinrig mad.

Medmindre usunde dage får dig til at spise (meget) mere sundt andre dage synes jeg du skal holde dig fra det - det er helt sikkert IKKE noget der gavner evt. PCO

Link to comment
Share on other sites

Sammensætningen af din kostplan kan være uoptimal og medføre nedsat stofskifte. Fødevarer med højt insulinrespons vil først nedsætte fedtforbrændingen og herefter lavt blodsukker hvor der også vil forekomme nedbrydning af muskelvæv.

Jeg er ikke diætist, så det kan sagtens tænkes, at min kost ikke er optimal - men jeg har forsøgt at undgå kulhydrater med højt glykæmisk indeks (hvidt brød, kartofler, sukker - selvfølgeligt) og spise mere protein og komplicerede kulhydrater (fiberrigt/groft brød, havregryn, frugt, grøntsager etc).

Jeg går ud fra du har holdt det samme træningsniveau under hele perioden?

Ja.. :smile:

Hvor høj er du egentlig? du kan da næsten umuligt være overvægtig hvis du vejer 54kg.

Jeg er 164 cm høj - og nej, slet ikke overvægtig. Ville bare gerne af med den sidste lille smule på maven og er helt tilfreds nu. Eneste problem er, at jeg er nervøs for at tage på, hvis jeg øger mit kalorieindtag igen (selvom jeg selvfølgeligt ikke skal tilbage til samme indtag som før vægttabet) - men jeg må nok bare prøve at øge det langsomt og se, hvad der sker - eventuelt kombineret med lidt mere styrketræning (hvis jeg kan finde tid til det).

Der er selvfølgeligt ingen meget let forklaring - men man bliver bare let frustreret, når kroppen ikke reagerer helt som teorierne foreskriver. Jeg takker for de kvalificerede svar (og for muligheden for at dele min frustration). :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det er ofte sket at ekstrapolering fra biokemiske analyser, har fört til kostråd der har haft en overordnet negativ effekt. Fra mange års arbejde med kost og motions vejledning er det min klare erfaring at al snak om at spise mere for at tabe sig, förer til mindsket vägttab, sammenlignet med bare at spise mindre. Dette gälder både idèen om at sätte gang i stofskiftet med särlige födevarer, at spise mange små måltider, og bruge periodevis overspisning.

Selvom en kortvarig overspisning målbart inducere et let öget stofskifte, er denne ögning kun svarende til den ögede energi mängde man har indtaget. Mennesker der gerne vil tabe sig, spiser mere end de forbränder. Präcis hvordan denne ubalance löses, er meget individuelt. For nogle medförer mange små måltider i löbet af dagen, at de spiser mere end för, fordi måltiderne ikke er små nok. Nogle mennesker har det fint med kun at spise en gang om dagen, og tager ikke på af det, andre skal spise 6 gange om dagen, for at have det godt.

Präcis hvordan du snyder din mave, kommer an på din psykologi, men at fare vild i kost råd, som ender med at du netto indtager flere kalorier end för, er en fejl.

Link to comment
Share on other sites

Min kære forlovede er ved at studere forskellige ting i forbindelse med sin specialeskrivning.

Et af de områder hun så på var kønforskelle ved kcal underskud og vægttab.

Typisk ser man et vægttab rammer et plateau hos kvinder man ikke ser i samme grad hos mænd. Dette har nogen forsøgt at forklare via hormonelle forskelle og andre fysiologiske forklaringer. Dog er der to studier hvor det har vist sig at være adfærdsbetinget.

I det ene gav en gruppe kvinder tilladelse til at de blev filmet døgnet rundt under deres kur. Gruppen der blev filmet ramte aldrig noget plateau i deres vægttab.

Andre hvor man har præcist målt alt fødeindtag og har målt det op imod rapportering viser klart at overvægtige underrapporterer deres fødevareindtag. Snittet er 30% underrapportering af fødevareindtag.

Det der er væsentligt er at dette sker ubevidst!

En øget opmærksomhed på hvad der indtages. At alt vejes og tælles med, vand drikkevarer, alle fødevarer, frugt grønt ALT tælles med, vil sandsynligvis vise spændende sammenhænge.

Link to comment
Share on other sites

Min kære forlovede er ved at studere forskellige ting i forbindelse med sin specialeskrivning.

Et af de områder hun så på var kønforskelle ved kcal underskud og vægttab.

Typisk ser man et vægttab rammer et plateau hos kvinder man ikke ser i samme grad hos mænd. Dette har nogen forsøgt at forklare via hormonelle forskelle og andre fysiologiske forklaringer. Dog er der to studier hvor det har vist sig at være adfærdsbetinget.

I det ene gav en gruppe kvinder tilladelse til at de blev filmet døgnet rundt under deres kur. Gruppen der blev filmet ramte aldrig noget plateau i deres vægttab.

Andre hvor man har præcist målt alt fødeindtag og har målt det op imod rapportering viser klart at overvægtige underrapporterer deres fødevareindtag. Snittet er 30% underrapportering af fødevareindtag.

Det der er væsentligt er at dette sker ubevidst!

En øget opmærksomhed på hvad der indtages. At alt vejes og tælles med, vand drikkevarer, alle fødevarer, frugt grønt ALT tælles med, vil sandsynligvis vise spændende sammenhænge.

Af ren og skær interesse, kan du så henvise til hvor man kan læse disse studier?

Link to comment
Share on other sites

Af ren og skær interesse, kan du så henvise til hvor man kan læse disse studier?

I aften kan jeg finde det, hvis forkølelsen ikke får magten over mig.

Det er almindelig kendt fænomen at mennesker der gerne vil tabe sig underrapporterer, hvorimod mennesker der gerne vil tage på overraporterer. Stubbe ha rogså talt om det, måske en søgning på hans indlæg her på MOL kan finde dig noget af interesse :smile:

En ting er klart for mig: mange af udfordringerne ved vægttab løses via adfærdspsykologien ikke fysiologien.

Coaching- og Kaizenprincipper som f.eks. Per Brændgaard taler for, er jeg overbevist om rummer bedre løsninger en traditionelle tilgange.

Link to comment
Share on other sites

En refeed dag er ikke en skidt ting (sålænge det ikke forekommer for tit), men det behøves absolut ikke være usunde ting man fylder sig med.

Hvad siger vægten, og hvilket kcal indtag er du sat til?

- man kan let risikere at stagnere på et vægttab, men 2 måneder lyder godt nok som lang tid. Istedet for at fylde mere på kroppen, kunne du prøve at justere lidt på fordelingen, og ellers time måltiderne lidt bedre (skal man tage højde for de mindste detaljer, er det f.eks. mest fornuftigt at spise "tungt" i løbet af dagen, og let om aftenen)

Hvorfor ikke for tit? er det kun fordi det vil sætte vægttabet i stå eller er der også andet det vil gå ud over?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share