Tennisalbue?


lolller
 Share

Recommended Posts

Hey

For to år siden begyndte jeg at lave armbøjninger dagligt for at træne mine overarme, jeg blev selvfølgeligt bedre og bedre og tilsidst lavede jeg en 30-40 stykker. Men lige pludseligt begyndte det at gøre ondt i min albue, og jeg stoppede derfor. Prøvede nogle uger senere og det var det samme. Her et år efter kan jeg stadigt mærke at det kommer når jeg laver armbøjninger bare en 10 stk. også kan jeg begynde at mærke det.

Tror det er en Tennisalbue eller noget andet jeg har pådraget mig?

Link to comment
Share on other sites

Hey

For to år siden begyndte jeg at lave armbøjninger dagligt for at træne mine overarme, jeg blev selvfølgeligt bedre og bedre og tilsidst lavede jeg en 30-40 stykker. Men lige pludseligt begyndte det at gøre ondt i min albue, og jeg stoppede derfor. Prøvede nogle uger senere og det var det samme. Her et år efter kan jeg stadigt mærke at det kommer når jeg laver armbøjninger bare en 10 stk. også kan jeg begynde at mærke det.

Tror det er en Tennisalbue eller noget andet jeg har pådraget mig?

Svært lige at sige hvad der er, få den set på af en go kiropraktor.

Supplere gerne med lidt fiske olie dagligt og evt noget glukosamin for at dæmpe inflamation.

Link to comment
Share on other sites

Er selv fysioterapeutstuderende så ska prøve at forklare så godt jeg kan. En tennisalbue/golfalbue opstår som følge af længere tids overbelastning af udspringssenerne i underarmens muskulatur. Står du med armene ned langs siden således at håndfladerne vender fremad og kigger på dit albueled er det to fremspringene punkter. Et der sidder ind mod kroppen og et der sidder ud fra kroppen. Det er knoglepunkter på din overarmsknogle hvor disse sener udspringer fra. En tennisalbue vil medføre smerte på det knoglepunkt der sidder ud fra kroppen hvorimod en golfalbue vil medføre smerte på det punkt der sidder ind mod kroppen.

Tennisalbue opstår som sagt ved overbelastning og det er overbelastning af de muskler der bøjer håndleddet bagud og strækker fingrene (groft sagt). For at svare på dit spørgsmål så tror jeg ikke umiddelbart det er det du har, men det er selvfølgelig svært at sige med så lidt oplysninger. Det er ikke en typisk skade ved armbøjninger, medmindre din teknik er meget forkert og du derved kommer til at overbelaste de nævnte muskler. Jeg vil råde til til at læse følgende link: http://netfyssen.dk/albue1.htm, og derudover opsøge egen læge som kan hjælpe dig med at blive henvist til en fornuftig fysioterapeut som forhåbentlig kan hjælpe.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ved en tennis albue siger man ikke også man skal ikke stop med at træne, men træne med flere reps, daglig udstrækning af underarmen, og is på det ømme område efter træning.

Hvor ofte må man is et område til om dagen, er det evt ok at varme det op igen med mellem varmt vand og is området til igen og der ved øge restitutionen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share