Træner - men tager på !


hanha01
 Share

Recommended Posts

Jeg har nu trænet i 5 uger. Træner ca. hver 2. dag: 20 min kondicykel, 20 min romaskine og 20 min. stepper med høj intensitet = 1 time.

Går derudover ture, løber lidt, træner med vægte osv.

Lever fedtfattigt MEN har alligevel taget på (meningen var jo egentlig - udover mere velvære - at tabe mig et par kilo).

Jeg er Kvinde på 43 år, er 172 cm høj og vejede idag 69,6 kg.

Overvejer at starte med Linedance 1 1/2 time 1 gang om ugen også.

Drikker aldrig sodavand og spiser stort set aldrig søde sager.

Kan mærke at især mine benmuskler er blevet større (ikke de her "mormorlår" mere) gg

Nogen der kan forklare min vægtøgning ?

Hanha01

Link to comment
Share on other sites

Hvis dit formål er at tabe dig, skal du spise færre kalorier end du forbruger. Man kan sagtens leve fedtfattigt men tage på alligevel - der er kalorier i kulhydrater og protein også :wink:

Begynd med at tælle kalorier, hvis du vil holde styr på dit vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu trænet i 5 uger. Træner ca. hver 2. dag: 20 min kondicykel, 20 min romaskine og 20 min. stepper med høj intensitet = 1 time.

Går derudover ture, løber lidt, træner med vægte osv.

Lever fedtfattigt MEN har alligevel taget på (meningen var jo egentlig - udover mere velvære - at tabe mig et par kilo).

Jeg er Kvinde på 43 år, er 172 cm høj og vejede idag 69,6 kg.

Overvejer at starte med Linedance 1 1/2 time 1 gang om ugen også.

Drikker aldrig sodavand og spiser stort set aldrig søde sager.

Kan mærke at især mine benmuskler er blevet større (ikke de her "mormorlår" mere) gg

Nogen der kan forklare min vægtøgning ?

Hanha01

Det lyder jo fornuftigt, det du laver. Du har sikkert bygget muskler op.

Hvor meget har du øget din vægt i denne periode?

Får du større velvære af træningen?

Din vægt ser da ikke alarmerende ud.

Hvorfor synes du, du skal tabe dig?

Mon ikke bare du skal fortsætte med dit program og nyde gevinsterne?

Husk at få lidt "flydende fedt": solsikker og fisk for eksempel, så du får essentielle fedtstoffer og n-3 olierne.

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Orker altså ikke at tælle kalorier. Min mand er diabetiker, så vi lever fedtfattigt og "sukkerfattigt" som grundregel her i huset.

Min "normale" kostplan er følgende:

Morgenmad: En lille portion Yoggy Jordbær yoghurt + 1 glas minimælk

Frokost: 3 skiver Gulerodsbrød (fra Schulstad) med SKRABET smør og fedtfattigt pålæg. Dertil et glas minimælk

Eftermiddag(Hvis træningsdag): 1 æble eller en pære

Aftensmad: Masser af grøntsager, ris/grovpasta eller kartofler, lidt fedtfattig sovs og en lille smule fedtfattigt kød (max 6 % fedt). Dertil 1 glas minimælk

Og "thats it"

Kan det være muskler der vejer ??

Hanha01

Link to comment
Share on other sites

Orker altså ikke at tælle kalorier. Min mand er diabetiker, så vi lever fedtfattigt og "sukkerfattigt" som grundregel her i huset.

Min "normale" kostplan er følgende:

Morgenmad: En lille portion Yoggy Jordbær yoghurt + 1 glas minimælk

Frokost: 3 skiver Gulerodsbrød (fra Schulstad) med SKRABET smør og fedtfattigt pålæg. Dertil et glas minimælk

Eftermiddag(Hvis træningsdag): 1 æble eller en pære

Aftensmad: Masser af grøntsager, ris/grovpasta eller kartofler, lidt fedtfattig sovs og en lille smule fedtfattigt kød (max 6 % fedt). Dertil 1 glas minimælk

Og "thats it"

Kan det være muskler der vejer ??

Hanha01

Man plejer at sige under optimale omstædigheder kan man tage 10 kg muskelmasse på om året. Så jeg tvivler lidt på det er decideret muskelmasse du kan have taget ret meget på af(især pga. af dit træningsprogram, det er jo ikke specielt hypertrofi specifikt), men dine glykogendepoter kan have blevet større derved veje mere, jeg oplever også ofte vægtøgning i forbindelse med forårs sæsonen i fodbold, hvor man har holdt pause hele vinteren.

I bund og grund tror jeg bare det er fordi du har spist for mange kalorier. Selvom det er fedtfattigt er det stadig kalorier man spiser ;) begynd at spise mindre portioner end du er vant til, og fortsæt din træning, så skal du nok se forskel hurtigt. Man bliver også tyk af for mange grøntsager.

Men du skriver jo heller ikke hvor meget din vægt har ændret sig på de 5 uger?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har taget 0,6 kg på siden jeg startede med at træne for 5 uger siden. Skal dog lige siges at det først er i de sidste 2 - 3 uger jeg har trænet seriøst/intenst.

At man skulle tage på af grøntsager stiller jeg mig tvivlende overfor. Min mand holder samme "diæt" + lidt ekstra, han dyrker ikke motion men han har tabt sig....

Måske jeg skulle "indskyde" et par mellemmåltider for at holde forbrændingen oppe ? Jeg tænker her på eks. en gulerod, et stykke frugt eller nogle valdnødder ???

Jeg ved godt 0,6 kg ikke lyder af meget, men havde jo håbet på et lille vægttab :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har taget 0,6 kg på siden jeg startede med at træne for 5 uger siden. Skal dog lige siges at det først er i de sidste 2 - 3 uger jeg har trænet seriøst/intenst.

At man skulle tage på af grøntsager stiller jeg mig tvivlende overfor. Min mand holder samme "diæt" + lidt ekstra, han dyrker ikke motion men han har tabt sig....

Måske jeg skulle "indskyde" et par mellemmåltider for at holde forbrændingen oppe ? Jeg tænker her på eks. en gulerod, et stykke frugt eller nogle valdnødder ???

Jeg ved godt 0,6 kg ikke lyder af meget, men havde jo håbet på et lille vægttab :unhappy:

Din vægtøgning er temmelig sikkert ikke fedt! Din træning har sikkert resulteret i en formforbedring og en dertilhørende øgning af blodvolumen og den øgede aktivitet har sikkert også medført større glykogendepoter i dine muskler! Formodentlig har du tabt en smule fedt også i størrelsesordnen 0-1kg. Hvis du gider kunne du evt begynde at holde øje med dine kropsmål for at se om der sker nogen overordnet ændring af din krops facon!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har taget 0,6 kg på siden jeg startede med at træne for 5 uger siden. Skal dog lige siges at det først er i de sidste 2 - 3 uger jeg har trænet seriøst/intenst.

At man skulle tage på af grøntsager stiller jeg mig tvivlende overfor. Min mand holder samme "diæt" + lidt ekstra, han dyrker ikke motion men han har tabt sig....

Måske jeg skulle "indskyde" et par mellemmåltider for at holde forbrændingen oppe ? Jeg tænker her på eks. en gulerod, et stykke frugt eller nogle valdnødder ???

Jeg ved godt 0,6 kg ikke lyder af meget, men havde jo håbet på et lille vægttab :unhappy:

0,6kg ville jeg nu også betragte som værende en ikke-signifikant vægtændring, men kan da godt se at når du i en måned havde forventet det gik den anden vej så er det en smule skuffende.

Som AndreasH skriver er der en del der kan trække i modsat retning, når man hopper på træningsvognen, men har du taget 0,6kg mere på om en måned, så er du nok nødt til at kigge tingene lidt nærmere efter. At man spiser hvad man selv synes er sundt, ingen søde sager og er aktiv, så er det desværre stadig ingen garanti for at man taber sig, selvom man gerne vil. :smile:

Fortsat god vind.

Link to comment
Share on other sites

Har trænet og været på vægten idag. Har faktisk tabt mig 0,9 kg i forhold til for 2 dage siden.

Nu har både sønnen og jeg "målt" os. Hvordan forholder vi os til de måleresultater om 1 måned ?

Vi har målt: Lår, Læg, Talje, Bryst, Overarm og hofte.

HVILKE mål skal blive større og hvilke mindre ??

Hanha01

Link to comment
Share on other sites

Har trænet og været på vægten idag. Har faktisk tabt mig 0,9 kg i forhold til for 2 dage siden.

Nu har både sønnen og jeg "målt" os. Hvordan forholder vi os til de måleresultater om 1 måned ?

Vi har målt: Lår, Læg, Talje, Bryst, Overarm og hofte.

HVILKE mål skal blive større og hvilke mindre ??

Hanha01

Der kan man bare se. :bigsmile:

Når du taber dig kan du generelt ikke forvente at nogen kropsmål ligefrem stiger.

Du vil tabe cm de steder hvor der er mest fedt at tage af - groft sagt, kombineret med den "rækkefølge" din krop nu har lyst at bruge det i.

For kvinder vil der typisk være mest at tage af på talje, hofte og lår, på den anden side kender jeg kvinder som fik tabt sig ret meget på overkroppen og stadig var relativt fyldt ud fra under navlen. :wink:

Uanset hvad skal der selvfølgelig tabes nogle kg for det også kan ses på målebånden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har taget 0,6 kg på siden jeg startede med at træne for 5 uger siden. Skal dog lige siges at det først er i de sidste 2 - 3 uger jeg har trænet seriøst/intenst.

At man skulle tage på af grøntsager stiller jeg mig tvivlende overfor. Min mand holder samme "diæt" + lidt ekstra, han dyrker ikke motion men han har tabt sig....

Måske jeg skulle "indskyde" et par mellemmåltider for at holde forbrændingen oppe ? Jeg tænker her på eks. en gulerod, et stykke frugt eller nogle valdnødder ???

Jeg ved godt 0,6 kg ikke lyder af meget, men havde jo håbet på et lille vægttab :unhappy:

Nevermind

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share