Xylitol vs. Hermesetas/SØD


N Gadegaard
 Share

Recommended Posts

Hvad bruger i, hvis i ikk bruger sukker i jeres bagværk/madlavning til hverdag?

Personligt har jeg både hermesetas og Xylitol stående, og går ud fra Xylitol er sundere, men det indeholder jo også kcal.

Jeg har prøvet at søge på sødemidler helt uden kcal, for at finde negative sideeffekter, men kan ikke umiddelbart finde nogen. Input?

Link to comment
Share on other sites

Hvad bruger i, hvis i ikk bruger sukker i jeres bagværk/madlavning til hverdag?

Personligt har jeg både hermesetas og Xylitol stående, og går ud fra Xylitol er sundere, men det indeholder jo også kcal.

Jeg har prøvet at søge på sødemidler helt uden kcal, for at finde negative sideeffekter, men kan ikke umiddelbart finde nogen. Input?

Jeg bruger Isis sødemiddel.

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen der har prøvet stevia?

Ja det har jeg..

Det er meget sødt og modstandsdygtigt over for varme.

der findes to udgaver. Rent stevia som er selve bladet fra planten som er blevet pulveriseret, og stevioid som er et udtræk af den søde del af bladet, sidstnævnte er at fortrække..

Umiddelbart ser jeg et problem med stevia som også gør at jeg pt. ikke bruger det, nemlig at det er pisse svært at dosere.. det er super sødt og lidt for meget kan gøre ting fuldstændige uspiselige/udrikkelige. f. eks. bruger jeg normalt en t.ske sukker i min kaffe og jeg prøvede med stevia men kunne simpelt hen ikke finde den rette formel. en knivspids til en hel kande kaffe var stadigvæk for meget..

Men skal ikke kunne sige hvordan det er i bageværk ovs..

Ved at de bruger det i Japan i deres diet sodavand.

Det er heller ikke lovligt at sælge som kosttilskud i DK(kun som dyrefoder og kosmetisk produkt), selvom alt forskning viser at der ikke er noget skadeligt i det??

Jeg har pt. et par bøtter stående af både stevia og stevioid, hvis nogle skulle ha' lyst til at prøve.

Jeg synes Xylitol er et bedre produkt, selvom man skal være påpasselig pga. den aførende effekt:-)

Link to comment
Share on other sites

Ja det har jeg..

Umiddelbart ser jeg et problem med stevia som også gør at jeg pt. ikke bruger det, nemlig at det er pisse svært at dosere.. det er super sødt og lidt for meget kan gøre ting fuldstændige uspiselige/udrikkelige. f. eks. bruger jeg normalt en t.ske sukker i min kaffe og jeg prøvede med stevia men kunne simpelt hen ikke finde den rette formel. en knivspids til en hel kande kaffe var stadigvæk for meget..

Jeg ved at man kan få det i flydende form med tilhørende pipette, og fx pakker som billedet neden under (selvfølgelig ikke i DK).

STEVIA.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share