Er 100 gram nødder for meget?


Mads Bach
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg og nogle gutter kom til at snakke om nødder da vi var nede at træne forleden dag. Vi snakkede om det kunne give nødde allergi, hvis man spiser dem stort set hver dag. Jeg spiser ihvertfald 100 gram peanuts om dagen, det er ikke saltede. Er det for usundt, og kan det give allergi? Jeg døjer ikke med allergi hvad jeg ved af.

Forhåbenligt mange tak for hjælpen, hilsen Mads.

Link to comment
Share on other sites

For i det stykke tid jeg har spist peanuts, synes jeg at jeg har fået noget mere overskud i min træning, og at jeg er steget i stort set alle de vægte jeg bruger. Det skyldes jo nok især det høje indhold af protein der er i peanuts. Så vil jo helst ikke skære ned på dem, hvis jeg kan undgå det. og synes ikke jeg har kunne finde et sted, hvor der står noget om "Over spisning af nødder".

Link to comment
Share on other sites

Hej, jeg og nogle gutter kom til at snakke om nødder

Lyder hyggeligt... :tongue:

Spøg til side...mit umiddelbare svar er nej, jeg har ihvertfald ikke hørt om ulemper ved at spise 100gr nødder om dagen..Det er faktisk ikke særligt mange nødder..og så indeholder det en del sundt fedt :smile:

Edited by nicka
Link to comment
Share on other sites

Hehe ja det var meget hyggeligt:D Men det lyder bare godt, for prøver også at tage 5 kg på, og der er peanuts også bare nemt at spise, for 100 peanuts er der ca 600 kcal i:P

Hehe :P

Men undgå ristede peanuts, men hellere "friske" jordnødder(eller jordnøddesmør) eller andre nødder, bare de ikke er ristede :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det for usundt, og kan det give allergi?

Ja, man kan blive allergisk over for jordnødder

100 g indeholder knap 600 kcal, så det bliver let at reducere energiindtaget, skulle du få lyst til det.

Jordnødder indeholder et ret kraftigt lektin, der er et protein, som virker giftigt i kroppen. Det meste bliver nedbrudt i mave-tarm, og det bliver ødelagt af varmebehandling. De berømte paraplymord blev begået med et andet lektin fra planten Ricinus, den med amerikansk olie. Ud fra den betragtning skal man nok vælge de ristede!

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Ristede er det eneste jeg spiser, har simplethen ikke kunne finde nogle, der ikke var blevet gjort noget ved, har været i alle butikkerne i byen, selv ved grønt handleren havde han ikke nogle der ikke var blevet ristet:S

I fx Netto kan man købe mandler, hasselnødder og valnødder i en pose på ca. 200g. Valnødderne og hasselnødderne er uden skal, så det er bare at spise dem direkte fra posen, og så er de ikke ristede.

Jordnødder indeholder et ret kraftigt lektin, der er et protein, som virker giftigt i kroppen. Det meste bliver nedbrudt i mave-tarm, og det bliver ødelagt af varmebehandling. De berømte paraplymord blev begået med et andet lektin fra planten Ricinus, den med amerikansk olie. Ud fra den betragtning skal man nok vælge de ristede!

Link..

Link to comment
Share on other sites

Hva er der galt når de er ristede?

Jeg har læst her på MOL(har desværre intet link..), at der er en risiko for, at der dannes transfedtsyrer, hvis oliens temperatur bliver for høj. Og så er indholdet af mættet fedt typisk højere, hvis nødderne er ristet..

Men ret mig, hvis jeg tager fejl :smile:

Link to comment
Share on other sites

Link..

Til hvad? At Jordnødder indeholder lektin(er)? At lektiner har en giftvirkning? At lektiner nedbrydes ved kogning og i tarmen? At paraplymordene blev begået med lektinet fra Ricinus communis? Eller?

Nu siger du forhåbentlig ikke "det hele", for det er fra mange steder!!!!

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst her på MOL(har desværre intet link..), at der er en risiko for, at der dannes transfedtsyrer, hvis oliens temperatur bliver for høj. Og så er indholdet af mættet fedt typisk højere, hvis nødderne er ristet..

Men ret mig, hvis jeg tager fejl :smile:

Det lyder rimeligt. Så man skal afveje varmebehandlingens gode virkninger (reduceret allergen effekt) op mod de negative (ødelæggelse af nogle af de "gode olier")!

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Til hvad? At Jordnødder indeholder lektin(er)? At lektiner har en giftvirkning? At lektiner nedbrydes ved kogning og i tarmen? At paraplymordene blev begået med lektinet fra Ricinus communis? Eller?

Nu siger du forhåbentlig ikke "det hele", for det er fra mange steder!!!!

mvh

LarsBj

jo tak på det hele, man kan da ikke bare smide sådan en påstand på uden at dokumentere det

Link to comment
Share on other sites

Til hvad? At Jordnødder indeholder lektin(er)? At lektiner har en giftvirkning? At lektiner nedbrydes ved kogning og i tarmen? At paraplymordene blev begået med lektinet fra Ricinus communis? Eller?

Nu siger du forhåbentlig ikke "det hele", for det er fra mange steder!!!!

mvh

LarsBj

Helst til at lektiner(som er hvad?) har en giftvirkning...Men kan se, at teddy insisterer på det hele :tongue:

Det lyder rimeligt. Så man skal afveje varmebehandlingens gode virkninger (reduceret allergen effekt) op mod de negative (ødelæggelse af nogle af de "gode olier")!

mvh

LarsBj

Ja, hvis du stiller det sådan op.

Men for mig er der intet at afveje.

Jeg synes at de negative virkinger, af at riste nødder, er langt større end de "positive", som faktisk er irrelevante, hvis man ikke spiser mange nødder om dagen...

Link to comment
Share on other sites

jo tak på det hele, man kan da ikke bare smide sådan en påstand på uden at dokumentere det

Kan du ikke nøjes med mit ord:

Lektiner er en gruppe af sukkerbindende proteiner, der (især) findes i planter: Hvede har Wheat Germ Agglutinin, linser Lentil lektin, bønner Conacanavalin A, jordnødder Peanut Agglutinin, Ricin (fra Ricinus communis osv osv. Det er altså ikke noget, der er specielt for jordnødder. De hjælper sikkert planterne med at optage sukker i cellerne, eller de er forsvarsproteiner mod bakterier og svampe, der har mange sukkerstoffer på overfladen. De forskellige lektiner har hver deres specificitet over for bestemte sukkerarter eller -grupper.

Men når spørgeren spørger, om man bliver allergisk over for jordnødder, så må man i sagens natur svare, at det kan man.

Giftvirkningen kan være, at de er agglutinerende, dvs får celler til at klumpe sammen, eller, være, at de virker mitogene: dvs de får celler til at dele sig. Concanavalin A er hyppigt brugt i forskningen som mitogen i laboratoriearbejde med celler.

Jeg har selv brugt lektiner som mitogener og til oprensning af de nogle af typer proteiner, der har de bestemte sukkerarter på sig, som et lektin binder sig til.

Ricins giftvirkning ser jeg nu, da jeg søgte på det, skyldes imidlertid ikke dens lektinvirkning men en vitkning på ribosomerne som proteinet OGSÅ har.

Jeg påstår i øvrigt ikke, at jordnødder er giftige, men det er helt sikkert ikke sundt at få deres lektin ind i blodbanen. Allergivirkningen skyldes imidlertid så små mængder, at det kun er immunsvaret, der trigges.

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share