kostplan - er den som den skal være?


NinaLund
 Share

Recommended Posts

Hej med jer,

Jeg styrketræner hveranden dag og laver alt det konditionstræning mit knæ kan holde til - bliver nok gennemsnitslig ca 45 min. hver dag. Herudover har jeg idræt som linjefag på lærerseminariet, hvilket giver ca. 2 timer svømning i ugen plus andet idræt.

Mit mål er at få/have en sund og stærk krop, og så håber jeg på, at jeg igennem den sunde livsstil kan tabe de sidste 3-4 kg.

Men jeg vil høre, hvordan I synes min kostplan ser ud? Får jeg det kroppen har brug for?

Morgenmad 60 g. havregryn

2 dl mælk

2 krus vand

Formiddag 1 stk. frugt (æble, pære, banan, appelsin) – helst appelsin

½ liter vand

Middag 80 g. hjemmebagt groft brød(hvedeklid og speltmel)

200 g. blandede grøntsager

½ dåse tun

½ liter vand

Eftermiddag 60 g. havregryn

2 dl mælk

1 krus vand

1 kop te

Efter træning 1 glas mælk

Aftensmad 200 g. grøntsager

150 g. kød (det der bliver serveret – helst kylling, kalkun eller tun) Steges i en god rapsolie

Evt. 1 bagt kartoffel (200 g)

2 krus vand

Aften Evt. 1 stykke frugt ELLER gulerødder

1 kop te/ vand

Det skal lige siges, at jeg er 167, vejer 59-60 kg og har en fedtprocent på 21,3

Håber I kan komme med nogle gode input.

Link to comment
Share on other sites

Altså jeg får lidt olie, når jeg steger kød på panden og derudover er der solsikkekerner i det brød jeg bager. Er det ikke også sundt fedt??

Eller der skal måske mere til?

sundt fedt birde være på højde med dit kulhydrat indtag...

- du kan smide nogle hele æg og advokado oveni din kost... dernæst nødder som snack?

Link to comment
Share on other sites

Altså jeg får lidt olie, når jeg steger kød på panden og derudover er der solsikkekerner i det brød jeg bager. Er det ikke også sundt fedt??

Eller der skal måske mere til?

En idé kunne være at spise fed fisk et par gange om ugen og så ellers spise fiskeoliekapsler, nødder/mandler, avocado og bruge noget god olie-dressing salater mm. Så er du godt dækket ind. De gode olier har ikke godt af at blive udsat for de høje temp. ved stegning.

sundt fedt birde være på højde med dit kulhydrat indtag...

- du kan smide nogle hele æg og advokado oveni din kost... dernæst nødder som snack?

Æg er gode, men give ikke noget sundt fedt. Hvorfor mener du, at fedt og kulhydrat indtaget skal være lige højt??

Link to comment
Share on other sites

Det er efterhånden ret kendt, at kosten skal indeholde en vis mængde af det sunde fisk. Og ovenstående eksempler om, at spise fisk, mandler, advocado samt olie mv. er også hvad jeg har hørt, læst og tro på. Der skal altså noget fedt til at smøre alle vores mange led. Samtidig er det direkte farligt hvis hjernen ikke får fedt.... Men det er

jo op til hver enkelt hvilke kostråd de tror på.

Link to comment
Share on other sites

Altså jeg får lidt olie, når jeg steger kød på panden og derudover er der solsikkekerner i det brød jeg bager. Er det ikke også sundt fedt??

"Problemet" med solsikkekerner i brød, er at de fleste ryger igennem kroppen ufordøjet, medmindre du da tygger maden ultra-grundigt :smile:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Heysa.

Har du regnet ud hvor mange kcal der cirka er i din daglige kost? Hvis dit mål er en sund og atletisk krop SAMTIDIG med at du måske smider de sidste 3-4 kg, så er mit råd at du skal tabe dem langsomt - fx over et halvt år... Herved undgår du at smide for meget muskel-masse samtidig med at du kan spise en kost der tillader dig at blive godt mæt. Mit forslag med din højde/drøjde + aktivitetsniveau er at satse på at spise ca 1700-1800 kcal dagligt.

Spis gerne 100 gram gryn til morgenmad.

Istedet for en appelsin kunne du spise 1 gulerod og et halvt stykke rugbrød med pålæg til formiddags-snack.

Mvh Darjeeling-ltd

Link to comment
Share on other sites

Heysa.

Har du regnet ud hvor mange kcal der cirka er i din daglige kost? Hvis dit mål er en sund og atletisk krop SAMTIDIG med at du måske smider de sidste 3-4 kg, så er mit råd at du skal tabe dem langsomt - fx over et halvt år... Herved undgår du at smide for meget muskel-masse samtidig med at du kan spise en kost der tillader dig at blive godt mæt. Mit forslag med din højde/drøjde + aktivitetsniveau er at satse på at spise ca 1700-1800 kcal dagligt.

Spis gerne 100 gram gryn til morgenmad.

Istedet for en appelsin kunne du spise 1 gulerod og et halvt stykke rugbrød med pålæg til formiddags-snack.

Mvh Darjeeling-ltd

Ja, det lyder fornuftigt. Det er også min plan, at det bare skal gå stille og roligt med vægttabet, så det ikke er den del der er i fokus.

Jeg har regnet ud at jeg ca får 1500 kcal dagligt. Med mere af den sunde fedt, som der bliver anbefalet kommer det vel til at passe meget godt med de 1700-1800 du anbefaler??

Tk for hjælpen:)

Link to comment
Share on other sites

sundt fedt birde være på højde med dit kulhydrat indtag...

- du kan smide nogle hele æg og advokado oveni din kost... dernæst nødder som snack?

Sig mig ved du overhovedet hvad du snakker om eller smider du bare rundt med tilfældige indlæg i diverse tråde

Link to comment
Share on other sites

måske ikke ligefrem på højde med det..

Men man kan ikke bare skære alt sundt fedt væk fra sin kost, da det er en vigtig bestanddel af vores føde...

- Fedt hjælper os også med at producere "growth hormone", som er meget vigtigt hvis man gerne vil tabe sig...

Har læst dette.. men ret mig gerne..

Link to comment
Share on other sites

måske ikke ligefrem på højde med det..

Men man kan ikke bare skære alt sundt fedt væk fra sin kost, da det er en vigtig bestanddel af vores føde...

- Fedt hjælper os også med at producere "growth hormone", som er meget vigtigt hvis man gerne vil tabe sig...

Har læst dette.. men ret mig gerne..

Nu er der jo en ret stor forskel på at skære alt sundt fedt væk - og så til, at det skal være på højde med kulhydrat indtaget?!?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share