Ubalanceret bagskulder


msb87
 Share

Recommended Posts

Hej Mol.

Jeg har tidligere skrevet herinde, da jeg nu ikke har haft mulighed for at styrketræne i 6 måneder. Efter ultralydscanning og røntgenundersøgelse og ved hjælp af fysioterapi er dommen, at jeg har ubalance i mine bagskuldre. Der var til at starte med 3 cm. forskel på højre og venstre scapula, nu ser det lidt bedre ud, men processen er lang og kedsommelig. Min brystmuskulatur og bugmuskulatur er for stram, grundet års uhensigstmæssig træning, ydermere er min latissimus dorsi ikke stærk nok til at holde scapula på plads. Jeg har får jævnligt lagt nyt træningsprogram og er begyndt at træne dødløft, squat og ryg igen, så minder det i de mindste lidt om træning igen :) Dog er det fuldstændig umuligt at træne forsiden.

Anyway, så vil jeg meget gerne høre om der er nogen af jer, som har været ude for samme skade/problematik som jeg har ?

Hvor lang tid er der gået, før det gik i orden?

Var det endelige resultat godt?

Hvilke øvelser blev brugt?

Hvor kan jeg evt. læse mere om det? Jeg kan ikke finde noget på nettet...

Håber I kan hjælpe.

Mvh.

msb

Link to comment
Share on other sites

Hej Mol.

Jeg har tidligere skrevet herinde, da jeg nu ikke har haft mulighed for at styrketræne i 6 måneder. Efter ultralydscanning og røntgenundersøgelse og ved hjælp af fysioterapi er dommen, at jeg har ubalance i mine bagskuldre. Der var til at starte med 3 cm. forskel på højre og venstre scapula, nu ser det lidt bedre ud, men processen er lang og kedsommelig. Min brystmuskulatur og bugmuskulatur er for stram, grundet års uhensigstmæssig træning, ydermere er min latissimus dorsi ikke stærk nok til at holde scapula på plads. Jeg har får jævnligt lagt nyt træningsprogram og er begyndt at træne dødløft, squat og ryg igen, så minder det i de mindste lidt om træning igen :) Dog er det fuldstændig umuligt at træne forsiden.

Anyway, så vil jeg meget gerne høre om der er nogen af jer, som har været ude for samme skade/problematik som jeg har ?

Hvor lang tid er der gået, før det gik i orden?

Var det endelige resultat godt?

Hvilke øvelser blev brugt?

Hvor kan jeg evt. læse mere om det? Jeg kan ikke finde noget på nettet...

Håber I kan hjælpe.

Mvh.

msb

Her er et spørgsmål der nok er underligt. Hva med at lave træk øvelser?

Link to comment
Share on other sites

Hej Mol.

Jeg har tidligere skrevet herinde, da jeg nu ikke har haft mulighed for at styrketræne i 6 måneder. Efter ultralydscanning og røntgenundersøgelse og ved hjælp af fysioterapi er dommen, at jeg har ubalance i mine bagskuldre. Der var til at starte med 3 cm. forskel på højre og venstre scapula, nu ser det lidt bedre ud, men processen er lang og kedsommelig. Min brystmuskulatur og bugmuskulatur er for stram, grundet års uhensigstmæssig træning, ydermere er min latissimus dorsi ikke stærk nok til at holde scapula på plads. Jeg har får jævnligt lagt nyt træningsprogram og er begyndt at træne dødløft, squat og ryg igen, så minder det i de mindste lidt om træning igen :) Dog er det fuldstændig umuligt at træne forsiden.

Anyway, så vil jeg meget gerne høre om der er nogen af jer, som har været ude for samme skade/problematik som jeg har ?

Hvor lang tid er der gået, før det gik i orden?

Var det endelige resultat godt?

Hvilke øvelser blev brugt?

Hvor kan jeg evt. læse mere om det? Jeg kan ikke finde noget på nettet...

Håber I kan hjælpe.

Mvh.

msb

Det er nu ikke din latissimus dorsi der holder scapula på plads men derimod M. rhomboideus, den nederste 1/3 af m. trapezius samt M. serratus anterior der står for arbejdet

Kig på den rigtig gode artikel jeg linker til nederst i posten her... PTPoul fra forummet her har skrevet den og han ved hvad han skriver om

Men husk at det nok kommer til at tage lang tid at få ordentlig på plads... stræk de korte muskler på forsiden og styrk de bagerste som beskrevet i artiklen... hvis du har yderligere spørgsmål så skriv igen :smile:

Weakpoint træning for fitness atleter

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

Det er nu ikke din latissimus dorsi der holder scapula på plads men derimod M. rhomboideus, den nederste 1/3 af m. trapezius samt M. serratus anterior der står for arbejdet

Kig på den rigtig gode artikel jeg linker til nederst i posten her... PTPoul fra forummet her har skrevet den og han ved hvad han skriver om

Men husk at det nok kommer til at tage lang tid at få ordentlig på plads... stræk de korte muskler på forsiden og styrk de bagerste som beskrevet i artiklen... hvis du har yderligere spørgsmål så skriv igen :smile:

Weakpoint træning for fitness atleter

Mange tak!!

Og det er selvfølgelig m.rhomboideus, trapezius og serratus anterior der skal styrkes, men det sker så vidt jeg ved også ved diverse rows...

Ja, har efterhånden fundet ud af, at års uhensigtsmæssig træning ikke bliver rettet op på hverken 1 eller 5 måneder. Jeg mener bare selv, at jeg altid har været meget fokuseret på at træne for og bagside lige meget.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak!!

Og det er selvfølgelig m.rhomboideus, trapezius og serratus anterior der skal styrkes, men det sker så vidt jeg ved også ved diverse rows...

Ja, har efterhånden fundet ud af, at års uhensigtsmæssig træning ikke bliver rettet op på hverken 1 eller 5 måneder. Jeg mener bare selv, at jeg altid har været meget fokuseret på at træne for og bagside lige meget.

Så lidt du burde også tage at kigge på de 2 artikler jeg poster nederst i min post her... nogen af de ting Poul har skrevet om går igen men det er stadig gode artikler der går i dybden med skulderen... igen spørger du bare hvis der er fagudtryk du ikke forstår

Shoulder Savers - Part I

Shoulder Savers- Part II

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej igen.

Tak for alle svarene. Jeg er bestemt blevet klogere..

Men synes ikke jeg ser nogen forbedringer, jeg træner stabiliserende øvelser 5-6 x i ugen + 2-3 gange med diverse rows. Hvor lang tid skadesperiode er der typisk ved denne skade/syndrom? Synes jeg gør alt hvad jeg kan, men intet hjælper.

Sagen er den, at jeg skal til Australien om 2 uger, og jeg planlægger at være der i min. 4 måneder, det er ikke lige sagen at tage afsted, når man hverken kan det ene eller andet. Jeg kan selvfølgelig lave nogle øvelser for rhomboideus og serratus anterior ved hjælp af nogle elastikker og håndvægte, men ellers er jeg på bar bund, da vi de første par måneder skal rejse og ikke vil have mulighed for at komme i træningscenter, ydermere har jeg læst, at vis thoracic nerven er skadet vil træning være ineffektivt...

Er der nogen som har lidt af englevinger og kan give mig nogle gode fiduser?

mvh.

msb

Link to comment
Share on other sites

Som jeg ser det står opskriften allerede i det, de andre har postet (også når du skal til oceanien)!

Om hvor lang tid det tager afhænger af omfanget af dit problem og kvaliteten af din træning, hvilket vi ikke kan spå om...

Med hensyn til beskadigelse af den omtalte nerve, så skal du nok til en kompetent fagperson, hvis du tror, det kan være i spil

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share