Vægttab og Markere krop


mr j
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

Det er mit første indlæg i dette forum, men håber på masser af hjælp fra alle der nu vil hjælpe. Først lidt data om mig selv.

Jeg er hankøn 33 år, 174 cm og vejer 80,5 kg. Jeg er Asiat og spiser primært indisk mad.

1. juni 2008 vejede jeg 92 kg, og det var jeg meget utilfreds med. Jeg bestemte mig for et vægttab, som skulle opnås igennem motion og bedre kost. Jeg tæller ikke kalorier, og ved faktisk ikke hvormange kcal jeg indtager daglit.

I dag tirsdag d 21 okt. 2008 vejer jeg 80,5 kg. Det er primært nået medmotion (cykel,løb og fodbold). Det er så megetgodt, men jeg vil gerne ned på 77 kg. Men jeg har så i løbet af denne process fået lyst til at opbygge en mere markeret overkrop. Her dukker så spørgsmålene op:

1. Skal jeg fortsætte med mit vægtab til 77 kg, og derfra opbygge muskler.

2. Hvis jeg skal fortsættemit vægttab hvordan skal jeg så gøre, for jo nærmere jeg kommer min idealvægt jo sværre er det...nogle gode tips der.

3. Skal jeg bare sige 80 kg er ok og så droppe cardio træningen og bruge mere tid på styrke træning.

4. jeg har stadivæk fedt på maven, fedtprocent ca 19, kan jeg forbrænde mavefedt (ikke punktforbræning) ved kun at durke styrke træning.

5. Jeg har set en hjemmeside hvor der en som har 16 ugers program for atopbygge sixpacks. Ikke fordi jeg vil opbygge sixpacks, men hans øvelser hvad synes i om dem.

lidt om min kost.

på hverdage er min morgenmad primær solgryn med minimælk eller rugfras suppleret med 1/2 glas appelsinjuice.

min frokost består af rugbrød med divserse salat. ialt 4 skiver. uden smør eller dressing + et glas mælk

min atensmad er primært indisk mad, og her kommer jeg så til kort, for jeg ved ikke vordan jeg skal udregne KCal for det.

jeg spiser mellemmåltider som primært er frugt.

puhaa det var mange spørgsmål. Jeg har surfet meget rundt på ette forum, men har ikke kunne dine direkte svar på mine spørgsmål, så jeg håber i vil hjælpe mig.

hvis i har brug for flere informationer så skriv, så vil jeg prøve at oplyse dem.

tak

vh

mr j

Link to comment
Share on other sites

Svar på dine spørgsmål:

1. Ja, du skal fortsætte dit vægttab til du når en ønsket fedtprocent. Dette betyder også, at jeg tror du skal længere ned end dit mål. Jeg synes dog, at du skal satse på at dit vægttab skal skyde til måls efter en bestemt fedtprocent; fx 10 eller 8%(hvis du er hardcore). Når du er nået dertil, så kan du træne efter at opbygge muskler.

Der er ingen idé i at opbygge muskler, hvorefter du taber dem senere, når du skal tabe dig det overflødige fedt.

2. Find dit ligevægtsindtag. Tæl kalorier. Lev i et moderat kalorieunderskud. Motionér og styrketræn.

3. Nej. Du bør supplere cardiotræningen med styrketræning indtil du når din ønskede fedtprocent.

4. Du modsiger dig selv. Du spørger om du kan punktforbrænde, men siger at det ikke er det du spørger om. Men, nej, du kan hverken punktforbrænde eller træne på en bestemt måde, så du fjerner fedtet fra din mave.

5. Du linker ikke til siden, så jeg kan ikke vurdere øvelserne.

Link to comment
Share on other sites

Med risiko for at være en kæmpe lysseslukker og uden at kende din kropsbygning vil jeg mene at 77kg er alt for meget hvis du vil være markeret. For 7 år siden trænede jeg seriøst i 3 år og vejede på det tidspunkt 71 kg og har samme højde, som dig. Jeg havde ikke meget overflødigt fedt, men stadig for meget til at man kunne se en 6-pack. Jeg vil tror at jeg skulle 3-4 længere ned for at den kunne ses.

MVH

Theshifter

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen idé i at opbygge muskler, hvorefter du taber dem senere, når du skal tabe dig det overflødige fedt.

Hvad er det for et underligt råd? Som du selv skriver: ” Du bør supplere cardiotræningen med styrketræning indtil du når din ønskede fedtprocent.”

Med risiko for at være en kæmpe lysseslukker og uden at kende din kropsbygning vil jeg mene at 77kg er alt for meget hvis du vil være markeret.

Nu kender vi jo ikke Shifters udgangspunkt, men jeg vil formode at du har ret.

Her er et eksempel med en anden for Motion-Online:

Essensen vejer 67kg@173cm på disse billeder:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...7135&st=719

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det for et underligt råd? Som du selv skriver: ” Du bør supplere cardiotræningen med styrketræning indtil du når din ønskede fedtprocent.”

Nu kender vi jo ikke Shifters udgangspunkt, men jeg vil formode at du har ret.

Her er et eksempel med en anden for Motion-Online:

Essensen vejer 67kg@173cm på disse billeder:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...7135&st=719

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Uden at vide hvad du mener helt, så er jeg sikker på, at du giver mig ret.

Jeg mener, at der ingen idé er i, at han fokuserer sin kost og træning på at opbygge muskelmasse, når han endnu ikke er nået sin ønskede fedtprocent. Selvom det jo er teoretisk muligt at tabe fedt, samt gaine muskelmasse samtidigt, så er det svært i praksis, især hvis man ikke ved hvad man laver. Derfor er mit råd til ham, at han skal cutte til en ønsket fedtprocent og derfra fokusere på at gaine muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

Uden at vide hvad du mener helt, så er jeg sikker på, at du giver mig ret.

Jeg mener, at der ingen idé er i, at han fokuserer sin kost og træning på at opbygge muskelmasse, når han endnu ikke er nået sin ønskede fedtprocent. Selvom det jo er teoretisk muligt at tabe fedt, samt gaine muskelmasse samtidigt, så er det svært i praksis, især hvis man ikke ved hvad man laver. Derfor er mit råd til ham, at han skal cutte til en ønsket fedtprocent og derfra fokusere på at gaine muskelmasse.

Hvis du hermed mener, at han bør vægttræne, samtidig med at han cutter, men ikke forvente at få større muskler eller blive stærkere, så ja.

Det du skrev kunne bare læses som "drop vægttræningen indtil du har cuttet". :smile:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Hvis du hermed mener, at han bør vægttræne, samtidig med at han cutter, men ikke forvente at få større muskler eller blive stærkere, så ja.

Det du skrev kunne bare læses som "drop vægttræningen indtil du har cuttet". :smile:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Hehe, vi er enige.

Nej, jeg mente ikke drop vægttræningen, bare netop at det skulle supplere cardio, ikke bruges til decideret hypertrofi.

Link to comment
Share on other sites

Uden at vide hvad du mener helt, så er jeg sikker på, at du giver mig ret.

Jeg mener, at der ingen idé er i, at han fokuserer sin kost og træning på at opbygge muskelmasse, når han endnu ikke er nået sin ønskede fedtprocent. Selvom det jo er teoretisk muligt at tabe fedt, samt gaine muskelmasse samtidigt, så er det svært i praksis, især hvis man ikke ved hvad man laver. Derfor er mit råd til ham, at han skal cutte til en ønsket fedtprocent og derfra fokusere på at gaine muskelmasse.

Et spørgsmål:

Men kan det ikke også være en fordel at opbygge muskler først, for så bagefter at cutte?

- jeg mener jo større muskler man har, jo mere forbrænder man dagen lang...

Link to comment
Share on other sites

Et spørgsmål:

Men kan det ikke også være en fordel at opbygge muskler først, for så bagefter at cutte?

- jeg mener jo større muskler man har, jo mere forbrænder man dagen lang...

Din tankegang er egentlig okay, men det vil nok tage rimelig lang tid, før du har opbygget så meget muskelmasse, at det har en reel forskel på, hvad du forbrænder i hvile, på en dag. Derudover så kan du jo se frem til, at når du skal i cut, at tabe en del af det muskelmasse som du lige har opbygget. Så det er lidt at skyde sig selv i foden at fokusere sådan.

Af med fedtet først, på med muskler bagefter.

Og ja, han vil også gaine en lille smule muskler imens han taber sig.

Link to comment
Share on other sites

Din tankegang er egentlig okay, men det vil nok tage rimelig lang tid, før du har opbygget så meget muskelmasse, at det har en reel forskel på, hvad du forbrænder i hvile, på en dag. Derudover så kan du jo se frem til, at når du skal i cut, at tabe en del af det muskelmasse som du lige har opbygget. Så det er lidt at skyde sig selv i foden at fokusere sådan.

Af med fedtet først, på med muskler bagefter.

Og ja, han vil også gaine en lille smule muskler imens han taber sig.

Men Vil da sikkert komme til at cutte flere end én gang... Og vil da mene man godt kan godt uden at tabe betydelig muskelvækst..

- men den diskussion har vi vist haft før, og ingen grund til at den opstår igen her :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Din tankegang er egentlig okay, men det vil nok tage rimelig lang tid, før du har opbygget så meget muskelmasse, at det har en reel forskel på, hvad du forbrænder i hvile, på en dag. Derudover så kan du jo se frem til, at når du skal i cut, at tabe en del af det muskelmasse som du lige har opbygget. Så det er lidt at skyde sig selv i foden at fokusere sådan.

Af med fedtet først, på med muskler bagefter.

Og ja, han vil også gaine en lille smule muskler imens han taber sig.

Fra 70-80kg er der ca. 500kcal til forskel om dagen for en aktiv person.

Det vil jeg mene er en rimelig stor forskel...

Din tankegang er også fin nok hvis du da mener du kun gainer 100% muskler efter et cut hvilket er umuligt - du vil altid tage på i fedt hvorfor du kommer til at cutte igen på et senere tidspunkt under alle omstændigheder.

Udfra din tankegang er der ingen grund til at være i kcal overskud da du mener det er at skyde sig selv i foden...

Jeg ved godt det ikke er det du mener, men det er det du skriver.

Link to comment
Share on other sites

Fra 70-80kg er der ca. 500kcal til forskel om dagen for en aktiv person.

Det vil jeg mene er en rimelig stor forskel...

Din tankegang er også fin nok hvis du da mener du kun gainer 100% muskler efter et cut hvilket er umuligt - du vil altid tage på i fedt hvorfor du kommer til at cutte igen på et senere tidspunkt under alle omstændigheder.

Udfra din tankegang er der ingen grund til at være i kcal overskud da du mener det er at skyde sig selv i foden...

Jeg ved godt det ikke er det du mener, men det er det du skriver.

Jeg har ikke skrevet nogen steder, at man kun gainer muskler.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tak for de mange positive svar.

Hvis jeg skal opsummere på det, så råder i mig til at jeg skal tabe mig, men at 77 kg måske ikke er nok. Det er og ok fordi 77 kg er kun første delmål.

I forslår at jeg skal fortsætte mit vægttab til jeg når en passende fedtprocent masse, og derfra opbygge. Samtidig forelår i, at jeg skal træne både cardio og styrketræning. Er det korrekt forstået ?

Men jeg forstår ikke, hvorfor skal jeg vægttræne og dyrke cardio samtidig, hvis vægtræningen ikke giver mig mere styrke/større muskel. Vil det ikke bare være bedst og fortsætte med cardio, hvor jeg træner cykel/løb og spiller fodbold.

Som beskrevet spiser jeg orientals mad meget indisk, som er møg svær at mål indtag. Hvis der er nogen som har erfaringmed det, må i meget gerne give mig et lille råd med på vejen.

Jeg linkede ikke til øvelserne fordi jeg ikke var klar over at det er tilladt, men her kommer der et link til "sixpack in 16 weeks"

http://www.iwantsixpackabs.com/my_video_tips.html

tak

vh

mr j

Link to comment
Share on other sites

styrketræning først, så cardiobagefter(hvis det er på dag/træningssæt vel at mærke) - på den måde får du mest ud af styrketræningen...

Du skal fortsætte med at styrketræne for at bibeholde din muskelmasse. Når du træner(både cardio og styrke) opbruger du først og fremmest dine glykogendepoter(kcal/kj fra hvad du tidligere har indtaget) og dernæst en blanding af fedt og muskler. Så hvis du ikke styrketræner vil du også tærre lidt på dine muskler hvilket vil gøre du mister muskelmasse og det er du ikke ude efter når du vil blive markeret...

Indisk mad er som du selv skriver meget svært at tælle kcal/kj. Især fordi det ofte meget af retten. Nogle retter er ganske sunde hvorimod andre med meget olie/kokosmælk/fløde er tæt på usunde og meget kalorieholdige, hvilket man jo ikke er ude efter når man vil være i kalorieunderskud...

Nu ved jeg ikke hvor gammel du er og hvor stor indflydelse du har på madlavningen, men forsøg såvidt primært at få de klassiske indiske retter hvor der primært er kylling/lam og grøntsager og uden for meget olie og kokosmælk (selvom det smager suppergodt :bigsmile: )

men det er ikke kun aftensmaden der gør at du tager på. Morgenmaden er også temmelig vigtig samt de små mellemmåltider i løbet af dagen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share