Sveder om natten


Seberg
 Share

Recommended Posts

Hej MOL,

Jeg har på det seneste stykke tid fået at vide fra kæresten at jeg sveder meget om natten.

I starten tænkte jeg ikke så meget over det for alle sveder vel lidt om natten - kender vi vel alle med en træls morgen lugt en gang imellem :)

Men så begyndte jeg at tænke om der virkelig er noget i det.

Har prøvet at slå varmen fra i flere dage for at se om det ville gøre nogen forskel, men sveder stadig. Sover ikke med andet end bokseshorts på så det er heller ikke på grund af nat tøj :cool:

Nu træner jeg full body 3 gange ugentlig og løber de andre 3 dage og ved ikke om det kan have noget med mit sved "problem".

Nu skal det ikke forstås som at jeg sveder helt vildt. Men nogen dage kan jeg vågne op hvor dyne / hovedpuden kan være rimelig våd. Dog ikke hver dag.

Ved ikke om det kan have noget med min kost at gøre! Jeg spiser havregryn med mælk til morgenmad, 3-5 stykker rugbrød med pålæg til middag, 3 stykker frugt ind imellem, aftensmad er mest bestående af kylling eller steaks med grøntsager, indtager 2 protein shakes dagligt til styrketræning eller løb.

Håber i måske kan hjælpe her?

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor sveder min mand ekstremt meget om natten?

Besvaret: 12-01-05

SPØRGSMÅL:

Hej NetDoktor,

Min mand har siden teenageårene lidt af at svede enormt meget om natten, mens han sover. Det er så meget, at sengetøj, dyne og madras er våde, og sengetøjet må skiftes næsten hver anden dag. Vi har prøvet at lægge mærke til, om det er i bestemte perioder, men der er tilsyneladende ingen sammenhæng med noget.

Hans far har samme problem og har også haft det i alle disse år. Det er efterhånden blevet til et problem for ham, da han er ked af at være drivvåd om natten. Han har prøvet at sove med t-shirt, men det gør så bare den våd.

Har du et svar på, hvad der kan være årsagen til at han sveder så meget? Han er 32, almindelig af højde og bygning. Spiser varieret kost og dyrker regelmæssig motion.

Hilsen en spørger

SVAR:

Kære Spørger,

Nattesved er som regel udtryk for, at man enten selv producerer for meget varme f.ex. ved febersygdomme, eller at ens varmeregulering er ude af trit f.ex. ved mangel på kvindelige/mandlige kønshormoner og endelig ved en række

medicinske sygdomme. Desuden ved man, at psykisk stress med søvnproblemer/mareridt kan give nattesved. Endelig kan svedproduktion fremkaldes som en bivirkning til en række medicinske produkter.

I din mands tilfælde, hvor det har været et problem hele livet igennem, kan der muligvis være tale om en arvelig tilstand (fra hans far) med varmereguleringsproblemer især om natten. Dette kan forsøges afhjulpet ved at såvel omgivelser (rumtemperatur, sengetøj) som påklædning bør være

hensigtsmæssig, således at der skabes en balance imellem

overfladetemperaturen og kroppens kernetemperatur som letter varmeafgivelsen om natten, uden der nødvendigvis skal ske en svedproduktion for at afgive overskudsvarmen fra kroppen.

I din mands tilfælde mener jeg således ikke, at der er tale om nogen sygdom, men såfremt ovennævnte ikke hjælper bør din mand opsøge sin læge m.h.p. en undersøgelse og evt. en mulig medicinsk behandling.

I øvrigt må det understreges, at enhver form for nyopstået uforklarlig nattesved bør give anledning til en henvendelse til egen læge.

Med venlig hilsen

Hans Ole Svendsen,

Speciallæge i almen medicin

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share