Styrketræning - tid til konditionstræning ?


larsen123
 Share

Recommended Posts

Hej Alle

Jeg er en dreng på 18 år, 195 cm ca, 105 kilo (ikke rent muskler, bestemt ikke!! :))

Jeg vil meget gerne tabe mig og opbygge en god muskulatur i kroppen. Jeg er bare i tvivl om, hvor meget jeg egentligt kan presse mig selv, uden at det gør min træning "dårligere".

Jeg har efterhånden sat mig rimeligt meget ind i teknikker, kost og alt det andet. Men jeg er stadig meget i tvivl om hvorvidt, det er sundt for mine muskler at dyrke konditionstræning efter en hård dag med styrketræning.

Kan jeg godt træne mig selv fuldstædig færdig mandag fx, nede i styrkecenteret og så løbe en tur/svømme nogle baner eller spille en basket næste dag, tirsdag ? Jeg er godt klar over, at man ikke må træne den samme muskelgruppe 2 dage i træk. Så mit spørgsmål er egentligt - Kan ens muskler godt genopbygges, selvom man dyrker hård konditionstræning ?

Jeg er helt vild med styrketræning og træner 4 gange om ugen fast. Kører et tre-delt split program. Dag1:Bryst/triceps/mave Dag 2: Ryg/biceps/mave Dag3: Ben og skulder. Og udover det er jeg aktiv i dagligdagen (cykler, løber, spiller basket osv)

Jeg træner dag1 og dag2 lige efter hinanden. Holder en dags pause, træner så dag3, en dags pause og så igang med dag1 og dag2 igen.. På den måde burde mine muskler have tid til at få den nødvendige hvile - skulle jeg da mene ?

Ville det være muligt at presse noget hård konditionstræning ind i mine pausedage, så der også kan ryge nogle kilo fedt, eller ville dette ødelægge min styrketræning :)?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ligger i et moderat kalorieunderskud (som jo er en nødvendighed for et vægttab), og samtidig vil smide hård cardio ind i dit program,

giver du ikke dine muskler de optimale byggesten for at vokse.

På den anden side kan du jo sagtens bruge din styrketræning som vedligeholdelse af din nuværende masse og fokuserer mere på vægttabet i stedet.

Jeg tvivler på at du er 105 kg rent fedt, så mon ikke du har en del masse under det overskydende. :)

Og jo, du får nok hvile da du har 3-4 dage mellem hvert split (læser jeg det korrekt?).

Link to comment
Share on other sites

Hvis du både vil lave cardio og styrketræning vil jeg nok anbefale dig at køre et full-body 3 gange om ugen, og så ligge noget cardio ind 1-2 gange om ugen, alt efter hvad du har tid til.

Find noget cardio du syntes er sjovt.. Ellers bliver man alt for hurtigt træt af det :).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share