Koldpresset vs billig olie


Dittef
 Share

Recommended Posts

Jeg snakkede igår med en diætist som fortalte mig at fedtsyresammensætningen er den samme uanset om man vælger koldpresset eller den aller billigste olie. Hun valgte selv koldpresset for smagens skyld.

Men findes der ikke undersøgelser der viser at det koldpressede er sundest?

Vh Ditte

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakkede igår med en diætist som fortalte mig at fedtsyresammensætningen er den samme uanset om man vælger koldpresset eller den aller billigste olie. Hun valgte selv koldpresset for smagens skyld.

Men findes der ikke undersøgelser der viser at det koldpressede er sundest?

Vh Ditte

Det gør der sikkert.. Der findes sikkert også undersøgelser som siger, at der ingen forskel er..

Mange har en tendens til at overvurdere div. undersøgelser, og se dem som den ultimative sandhed.

Hvis man istedet bruger sin sunde fornuft, burde det være logisk at koldpressede olier er det sundeste valg.

Alternativet er varmebehandling, som kan ændre fedtsyrenes struktur, samt ekstrahering ved brug af det meget giftige opløsningsmiddel hexan.

Link to comment
Share on other sites

Hej. :wink:

Jeg har valgt at kopiere nedenstående indlæg fra en tidligere tråd.

"Jeg skelner mellem Skånsomt Bearbejdet olie (SB-olie) og Billig Renset Industri olie (BRI-olie).

Antaeus og jeg havde en debat om dette for nogle år siden. Han og jeg var dybt uenige.

Jeg kan - og skal - ikke dokumentere, om SB-olie eller BRI-olie er sundest. Det er helt fint, hvis Antaeus nu kan dokumentere, at SB-olie er sundest. Men denne dokumentation manglede vist i den sidste debat. Og jeg holder stadig fast i, at jeg ikke ved, om SB er BETYDELIG sundere end BRI-olie.

SB-olie indeholder nogle plante-stoffer, der ikke er fedtsyrer. Disse er fjernet i BRI-olie. Disse stoffer kan være sunde. Man kan dog aldrig udelukke, at et af stofferne kan være sundhedsskadelige. Men man må gå ud fra, at den samlede plante-effekt er disse stoffer er gavnlig. Spørgsmålet er bare, om den gavnlige effekt er særlig stor. Det ved jeg ikke. Og det har jeg ikke lyst til udtale mig mere om.

Visse af disse stoffer vil forøge oliens holdbarhed. Men i den gamle debat kunne jeg dokumentere, at nogle af de omtalte plantestoffer nedsatte oliens holdbarhed. Men jeg "gider" ikke finde denne dokumentation igen. Og måske er der kommet anden viden på området.

Jeg synes, at det er dejligt, at forbrugerne kan vælge mellem 2 typer rapsolie; en SB og en BRI. Det giver en vis "sikkerhed":

Hvis man finder noget skadeligt i SB-rapsolie, kan forbrugerne vælge en BRI. Jeg vil overhovedet ikke blive overrasket, hvis man en dag finder et uheldigt stof i SB-rapsolie.

Og hvis man i en periode har dårlig BRI i Danmark, kan forbrugerne vælge en SB".

Sådan lød mit tidligere indlæg.

I debatten må man vel også skelne mellem de forskellige olier: Måske er SB-solsikkeolie markant sundere end BRI-solsikkeolie. Men det samme gælder måske ikke for majsolie.

I SB-hørfrøolie findes lignaner. ER disse sunde for både mænd og kvinder?

Jeg ved ikke, om planteøstrogener er fedt- eller vandopløselige. Men måske findes der planteøstrogener i SB-sojaolie, mens disse måske er fjernet i BRI-olie. Er planteøstrogener sunde for både mænd og kvinder?

Måske er SB-rapsolie sundest ved kolde formål. Men måske er BRI-rapsolie sundest ved varme formål som stegning og bagning.

Og sådan kan man vel blive ved med at komme med et "Måske".

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske

interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a.

bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære og ernæring. Det meste på næsten bachelorniveau.

Men jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som fagfolk

bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke

dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share