Alternativt fullbody - muskelfysiologi


JVD
 Share

Recommended Posts

hej MOL'ere,

som alternativ til et almindeligt fullbody program har jeg valgt at køre følgende:

low bar ass-to-grass squat: 20 reps (60 kg)

dødløft: ikke touch'n'go men næsten: 20 reps (80 kg)

pushpress: 20 reps (50 kg)

yates row: 20 reps (50 kg)

Random core

-progression hvert træningspas

-strikt med teknikken

-3 x ugentlig

-så mange som muligt reps i træk

-yates i stedet for bent-voer-rows pga. disko, dovenskab og ristet lænd efter squat og dl

er pushpress nok til patkassen? hvor meget spiller det ind i forhold til muskelstyrke/vækst at grundet de mange reps sætter det høje krav til konditionen?

set ud fra et rent muskelfysiologisk teoretisk synspunkt, hvad ville det her program så være godt for?

håber i kan give nogle svar

pft

jvd

Link to comment
Share on other sites

Du vi formodentlig blive ret god til at udføre de nævnte øvelser på nævnte måde! Du vil formodentlig få en bedre intermusculær koordination (bedre sammenspil mellem de forskellige muskler der er involveret i øvelserne). Din anaerobe arbejdsevne vil måske også blive bedre (bedre til at lave flere reps med høj belastning). Dine muskler vil næppe vokse det helt store!

Link to comment
Share on other sites

Hvad er grunden til at køre som du har beskrevet?

Pushpress vil ikke give noget særligt til patten. Dels er det i det forkerte plan, så bryst er slet ikke særlig aktiveret og dels så er det kun den sidste del af bevægelsen som er en egentlig pressebevægelse, hvor det primært er armene og skuldre der arbejder.

Link to comment
Share on other sites

20 reps vil ikke være synderligt effektive til at frembryde neurale tilpasninger og ud over at 20rep squats og dødløft empirisk set er kendt for at bygge masse, kan jeg ikke forstå du vælger dette format. Jeg har svært ved at se hvad du skulle få ud af "programmet" som du ikke kan få mere sikkert og effektivt på andre måder?

Link to comment
Share on other sites

grunden til valget af program er ren tid og dovenskab - jeg kommer hurtigt igennem det og får arbejdet hele kroppen igennem - kan godt være man skulle smide bænk på også. jeg mener at man godt kan hypertrofere selvom vi er oppe i 20 reps da der er progression i programmet.

min teori med programmet, at man ligesom a la crossfit kan opybgge en god kondition samt øge i styrke og udholdenhed samtidig. det rent teoretiske er jeg ikke inde i i detaljer, så det er ligesom et forsøg. det kan jo være det virker for mig!!

Link to comment
Share on other sites

grunden til valget af program er ren tid og dovenskab - jeg kommer hurtigt igennem det og får arbejdet hele kroppen igennem - kan godt være man skulle smide bænk på også. jeg mener at man godt kan hypertrofere selvom vi er oppe i 20 reps da der er progression i programmet.

min teori med programmet, at man ligesom a la crossfit kan opybgge en god kondition samt øge i styrke og udholdenhed samtidig. det rent teoretiske er jeg ikke inde i i detaljer, så det er ligesom et forsøg. det kan jo være det virker for mig!!

20 reps i squat og dødløft fører næsten altid til dårlig teknik. Dårlig teknik og høj volumen og træthed fører til skader.

En af de gode ting ved crossfit er variationen deres WOD tilbyder.

Jeg ville hellere køre crossfit end dit oplæg til en microcyklus

Link to comment
Share on other sites

det bliver for voldsomt at køre crossfit's WOD da jeg spiller basketball 6 timer om ugen udover styrketræningen (på styrketræningsdagen for at få maksimal restitutionstid). jeg er MEGET opmærksom på teknik og trækker vejret en xtra gang hvis jeg føler den begynder at svigte.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er formålet med programmet - hypertrofi ?

Du skriver du spiller basket 6 x pr uge, hvorved man må formode det har ret høj prioritet. Du har ikke overvejet at lave et program, der komplimenterer din basket træning (i modsætning til dit nuværende bud) ?

han skriver han spiller 6 timer om ugen ;-)

Til trådstarter, nu skal der jo noget andet end progression til for at skabe vækst. 20 rep sæt vil ikke give ret meget, kontra andre rep ranges

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share